یک ضرب المثل برخی بکار می‌برند: هر کس دنبال دعوا باشد بهانه اش جور می‌کند و هر کس دنبال صلح باشد بهانه و دلیلی پیدا می‌کند.

امثالهم سال‌هاست از صلح حمایت می‌کنیم، روند برای صلح و آشتی را مصالحه (آشتی کُنان) می‌نامند، شاید در اغب موارد برای آغاز صلح، میانجیگری لازم باشد تا خواسته‌ها و رفه سوئتفاهم‌ها بین هم بدون ایجاد فضای تنش لفظی طرفین انتقال دهند، ادبیات محترمانه و دیپلماسی بایست رعایت شود، اما در نهایت بایست دو طرف ملاقات و توافق و بهتر بگویم قرارداد با کلیات و ریز جزئیات و موارد و تضامین لازم نگاشته و در عمل اجرا کنند.

نکته ای در تضامین است، کسب منفعت است، واضح‌ترین منافع بین کشورها، منافع مادی است، هر چند منافع معنوی مهم است، مهمترین منافع حداقلی کشورها از صلح:

۱- به رسمیت شناخت حق موجود و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها است.

۲- تسهیل برای کسب منافع ملی شامل مثلا، الف- تعاملات انسانی مانند روادید و مسافرت اعم اشخاص عادی برای مواردی چون دید و بازدید از بستگان و دوستان و گردشگری تا بارزگان برای امور تجاری است، ب- تبادلات اقتصادی، هیچ چیز بهتر ایجاد منافع مشترک و ذی‌نفع شدن از منافع اقتصادی نیست برای حفظ و تداوم روابط صلح‌آمیز.

همواره گفته شد، یکی از اشتباهات مهم نظام یا حکومت ج.ا، عدم بازگشایی کامل در امر تجارت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های امریکایی بود. این نابخردی و عدم هوشمندی در سطوح بالا ج.ا بود، در حالی اصل داستان هسته ای، مخالفت امریکا بود، ایران ظرفیت بالایی برای توسعه تولید داخل ملی و تجارت دارد، مثلا اختصاص چند درصد از تجارت با امریکا هیچ آسیبی به اقتصاد ایران از نظر واهمه وابستگی ندارد و در عوض فضای تجارت داخلی و خارجی رقباتی تر و قدرت چانه زنی و کسب منافع ملی بالاتر می‌رود.

مشکل اساسی ج.ا سیطره ایدئولوژیک پان‌اسلامی شیعه‌گرایی است (که متاسفانه یکی از مشکلات حکامیت ایدئلوژی خود حق برتبربینی و سوءظن به عقاید بقیه است، در حالی بشریت ترکیبی از بدی و خوبی است، این تعامل دوستان باعث می‌شود شر دور از بشریت شده و در عوض خیر غالب شود در میان روابط بشریت)، مثلا در مذاکرات عادی‌سازی و صلح با عربستان سعودی، گویا از اولین مباحث درخواستی ج.ا از عربستان سعودی، نحوه برگزرای و گرفتن سهمیه حج است، این واقعا باعث تاسف است که ج.ا برگزاری حج را مهمتر از ایجاد روابط تجاری و متوازن و ایجاد تبدالات متقابل واحد پول ایران و واحد پول عربستان باشد. در حالی عربستان سعودی دارای پیشتوانه ذخایر بالای ارزی و طلا است، می‌توانست بگوید ورود حجاج ایرانی که میلیادرها یورو ارز به عربستانس عودی میاورند رد قبال خرید ریالی و یا کالا و در عوض دادن اعتبار و باز گذاشتن تجارت و تامین کالا از بنادر عربستان است. این بهترین کار برای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه است. در کنارش هم حل معضلات رنج مردم یمن از جنگ و برقراری صلح در یمن هم تا جایی که می‌تواند دنبال کند. اما نباید حل مسائل یمن پیش شرط رابطه با عربستان باشد، پیش شرط روابط ایران با هر کشور همان موارد استراتژیک دوگانه فوق الذکر است.

قطعا عربستان سعودی هم از منافع سرشاری برخودار می‌شود، جدا از بحث افزایش امنیت برایش، از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومی ایران برای تسهیل روابط با اوراسیا و کوتاهی مسیر ترانزیت استفاده کند. سرمیاه گذاری در امور مختلف ماننند گردشگری و جفرافیای زیبا و بکر و چهار فصل ایران بریا مقصد گردشگری همه کشورها جذاب است.

توافق برجام، علی رغم تمام انتقادات دریت یا غلط بداند، عملا چاره جز آن نبود برای صلح، اشتباه تاریخی ترامپ و حامیان تندوری او در امریکا و غرب و اسرائیل یک توافق خوب برای صلح را به فاجعه امنیتی و سیاسی و انسانی (آزار مردم عادی ایران) برای مردم جهان از جمله ایران و حتی خودشان کرده اند. حل مسائلی مثل غنی‌سازی هسته ای درر ایران نباید به سایر مسائل گره خورده و پیش شرط شود، اما نفس حل مسئله هسته ای، بسترساز حل خیلی از مسائل می‌تواند باشد، منتهی طرفین توقعشان طوری نباشد در صورت طولانی شدن یا عدم حل سایر مسائل، اقدام به نقض توافق برجام کنند.

نکته ای در تمام مطالب امثالهم تکرار شده و گویا یکی نگرانی‌های طرفین است در نقض توافق و قراردادها، مسئله تضمین است، احتمالا هیچ چیز بهتر از ایجاد منافع مشترک امنیتی و مادی و اقتصادی نمی‌تواند موجب تضمین طرفین برای متعهد بودن بر قراردها و تداوم روابط صلح آمیز باشد.

 

اگر امروز فرصت احیای برجام صلح را غربیان از بین ببرند، در آینده نزدیک پیش مردم رای دهنده خود مورد مضحکه و انتقاد خواهید گرفت که فریب تبلیغات اپوزیسیون قلابی خارج نشنی و بعضا تروریست و تجزیه طلب متوهم و مشتی مافیایی اقلیت داخل خوردید که منافعشان در گرانی دلار و کمبود است، یعنی خاک بر سر آن سیاستمدار غربی که نفهمد امثالهم چه می‌گویم!

نکاتی بیشتر درباره اهمیت بازدارندگی داخلی، چرا عبرت نمی‌گیرند از سرنوشت شوروی؟!

 

اشتباهات تبلیغاتی استراتژیک ج.ا در سخنان اتهام برانگیزی تروریستی از سوی اشخاص حقوقی ج.ا! سردار حاجی‌زاده: ما دنبال این هستیم که ترامپ و پمپئو را بکشیم! (متاسفم برای نظام ج.ا از این همه حماقت)

عامل نجات روسیه و چین و حتی جهان از نابودی صلح جهانی، حمایت امنیتی و اقتصادی از موجودیت ایران است

احیای برجام بهترین گزینه، اگر غرب و بقیه از نظام ج.ا (بستن دستان اهرمنی تندرهای داخلی ج.ا) همکاری و تعامل برای صلح و عدم مداخله در امور نامربوط و نامطلوب می‌خواهند.

راه‎های خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران

رگه‌هایی از امید(قاهر پهپاد میشود) تا بررسی پیشنهاد غنی‌سازی ۹۰% یا اجاره زیردریایی اتمی؟!

نقد و ریشه‌یابی بازی با کلمه‌ها برای غرض‌ها و منفعت‌های نادرست و ناحق؛

نکاتی درباره اسلحه قاره پیما، بدون بازدارندگی داخلی، بازدارندگی خارجی بیفایده است، ویرایش ۲

پانوشت از اگر بجای حکومت ج.ا، یک رژیم ملی‌گرای حقیقی ایرانی سر کار بود

نقد و ریشه‌یابی بازی با کلمه‌ها برای غرض‌ها و منفعت‌های نادرست و ناحق؛

مصالحه و صلح، یک نیکوکاری بُرد-بُرد است…

از فشار حداکثری تا آرزوهای حداقلی

با یک دُرود به جناب رنانی، مقاله اش را مطالعه فرمایید

کلید قفل‌های نظام ج.ا داده شده، یا نظام ج.ا قفل‌هایش باز می‌کند یا فرومی‌پاشد

وقتی وکیل مردم، وکیل دیگران است، لابی‌گری جایش را می‌گیرد!، وقتی مردم (ملت) در خانه ملت (پارلمان/مجلس) لابی ندارد چه می‌شود؟!

نقش نام و نمادها در رفع سوءتفاهم بین ایران و متقابلینش؟

ایران ۱۵۰ میلیون نفری هرگز نشاید(؟!) سیاه چاله نابودی جمعیتی ملیت ایرانی، حاصل کار نظام ج.ا و معاندان شیعه اصیل اصلاح‌گر عقل‌گرا (شیعه سکولاریزه هم‌زیست با هویت ایرانی)!

پیش‌نویس مانیفست گذار به حکمرانی ملی و مردمی ایران، بعنوان آخرین فرصت پیشهاد هم‌زمان به نظام ج.ا و مردم عادی، برای حفظ کشور و ملت ایران بعنوان کهن‌ترین در تاریخ بشریت

آیا مخالفان ج.ا نیز گرفتار بیماری “وارونه کُنشی” شده اند مانند تندروهای ج.ا؟! بررسی چگونگی رفع سوءتفاهمات ضد کشور و ملت ایران

ایران می‌تواند ناجی جهان باشد!، چرا شانس نجات ایران از نابودی بیشتر امثال روسیه و چین و غرب و…است؟! بررسی چگونگی رفع سوءتفاهمات ضد کشور و ملت ایران (بخش سوم)؟!

 

هم‌زمان می‌توان خواهان احیای برجام بود و هم اپوزیسیون ج.ا و…، بررسی چگونگی رفع سوءتفاهمات ضد کشور و ملت ایران (بخش سوم)؟! از سرنگونی ایرباس تا بوئینگ، از غرب و متحدان تاکتیکی شرقی و غیره، و اسرائیل و کشورهای عرب‌زبان تا حاکمیت ج.ا و سمپات‌هایش…

بازنشر:بررسی چگونگی رفع سوءتفاهمات ضد کشور و ملت ایران (بخش سوم)؟! از سرنگونی ایرباس تا بوئینگ، از غرب و متحدان تاکتیکی شرقی و غیره، و اسرائیل و کشورهای عرب‌زبان تا حاکمیت ج.ا و سمپات‌هایش…

بررسی چگونگی رفع سوءتفاهمات ضد کشور و ملت ایران (بخش دوم)؟! از حاکمیت ج.ا و سمپات‌هایش تا غرب و متحدان تاکتیکی شرقی و غیره، و اسرائیل و کشورهای عرب‌زبان…

بررسی چگونگی رفع سوءتفاهمات ضد کشور و ملت ایران (ویرایش ۲)؟! از حاکمیت ج.ا و سمپات‌هایش تا غرب و متحدان تاکتیکی شرقی و غیره، و اسرائیل و کشورهای عرب‌زبان….(بخش اول)

حماقت باهوش‌های غربی! چند نکته در توهم تاکتیک تحریم‌گری غربیان

دنده معکوس بزن غربی!، عمل با سیگنال علنی و توقف تحریم‌هاست، وگرنه غرب و امریکا و معقولان اسرائیلی بداند با حرافی‌های ضد و نقیض یا تهدید و تشدید تحریم نمی‌توانند جلوی ساخت سلاح هسته‌ای توسط تندورهای فاسد مافیایی نفوذی در ج.ا بگیرند!

فرصت صلح را تراژدی نکنید، ارزش ندارد بوسه عاشقانه در خاکستر شدن حماسه فیلم پمپئی!

فرصت صلح را تراژدی نکنید، ارزش ندارد بوسه عاشقانه در خاکستر شدن حماسه فیلم پمپئی!

ای غرب احمق نباش در قبال تندروهای اسرائیلی و منطقه ای! خِرَدسنجی و تشخیص درستی سخن منتقدان ناشاس، محتوا را با بدیهیات خِرَد و دانش بنسجید، راه اصلی اعتماد به منتقدان، ملاک عقلانیت اعم از ناشناس و یا مشهور بودن.

آیا در غرب، ائتلاف احمقان و مافیا حکومت می‌کند؟!، آیا قدرت‌های هسته ای و مخالفان تبدیل ایران به قدرت دارنده سلاح هسته‌ای، ج.ا ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای تشویق و تحریک می‌کنند؟! و…

بر اساس توصیه راست گرایان حاکمیت (هر چه دشمن گفت برعکسش کند ج.ا)،جناب های ج.ا چرا خودکشی نمی کنید؟!

فهرست مبارزات صلح آمیز و باطل‌هایی که ممانعت می‌کنند

 

  1. روسیه می تواند به سرعت پیروز جنگ علیه امپرالیسم ناتو شود؟
  2. درباره فرمانروایی مردمی (سکولار دمکراسی)؟، اسیرکُشی (امثال محسن شکاری)، نمونه‌ای دیگری بر نانظامی ج.ا؟!
  3. هم‌زمان می‌توان خواهان احیای برجام بود و هم اپوزیسیون ج.ا و…، بررسی چگونگی رفع سوءتفاهمات ضد کشور و ملت ایران (بخش سوم)؟! از سرنگونی ایرباس تا بوئینگ، از غرب و متحدان تاکتیکی شرقی و غیره، و اسرائیل و کشورهای عرب‌زبان تا حاکمیت ج.ا و سمپات‌هایش…

https://www.tribunezamaneh.com/archives/330140

 

https://www.tribunezamaneh.com/archives/331075

 

https://www.tribunezamaneh.com/archives/337229

 

 

 

  1. دنده معکوس بزن غربی!، عمل با سیگنال علنی و توقف تحریم‌هاست، وگرنه غرب و امریکا و معقولان اسرائیلی بداند با حرافی‌های ضد و نقیض یا تهدید و تشدید تحریم نمی‌توانند جلوی ساخت سلاح هسته‌ای توسط تندورهای فاسد مافیایی نفوذی در ج.ا بگیرند!
  2. فرصت صلح را تراژدی نکنید، ارزش ندارد بوسه عاشقانه در خاکستر شدن حماسه فیلم پمپئی!
  3. ژئواکونومی‌پُلتیکو‌لوژی معاصر(۷): سپاه پاسداران ملی کشور ایران ذیل ارتش ملی ایران، انقلاب تدریجی بُردبُرد همه طرفین!، مصالحه بخش اصلی از مبارزه برای نجات ایران و جهان و حکمرانی مردمی است(ویرایش ۲)
  4. ای غرب احمق نباش در قبال تندروهای اسرائیلی و منطقه ای! خِرَدسنجی و تشخیص درستی سخن منتقدان ناشاس، محتوا را با بدیهیات خِرَد و دانش بنسجید، راه اصلی اعتماد به منتقدان، ملاک عقلانیت اعم از ناشناس و یا مشهور بودن
  5. به مردم ایران: خطر تبدیل ایران به زامبی ستان! خودتان هوای همدیگر داشته باشید تا دچار مرض توحش نشوید مثل بسیاری کشورهای منطقه و جهان!
  6. آیا در غرب، ائتلاف احمقان و مافیا حکومت می‌کند؟!، آیا قدرت‌های هسته ای و مخالفان تبدیل ایران به قدرت دارنده سلاح هسته‌ای، ج.ا ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای تشویق و تحریک می‌کنند؟! و…
  7. بر اساس توصیه راست گرایان حاکمیت (هر چه دشمن گفت برعکسش کند ج.ا)،جناب های ج.ا چرا خودکشی نمی کنید؟!
  8. رابطه کورعقلی و بدعملی رئوس ج.ا ایدئولوژیک‌زده با واقعیت‌های ژئواکونومی و ژئوپلتیکی منطقه ای و جهانی!

  9. روز صفر نابودی اهریمن های صهیونیستی تا داعشی…اینها (مظلومیت ها تا توحش ها) واقعی اند!

  10. پیشنهادهایی برای گذار مسالمت‌آمیز به حکمرانی مردمی نوین به جناب ج.ا و مخالفانش!

  11. مطالب تکمیلی، از اکبر گنجی تا پان ها، به مردم ایران: خطر تبدیل ایران به زامبی ستان! خودتان هوای همدیگر داشته باشید تا دچار مرض توحش نشوید مثل بسیاری کشورهای منطقه و جهان!

 

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/bemardom

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)