سایبری سپاه، سانسور و سرکوب آزادی بیان مردم ایران

سانسور و سرکوب آزادی بیان مردم ایران در فضای مجازی،‌ بخش دیگری از کارنامه سیاه توسط سایبری سپاه پاسداران در سالیان گذشته بوده است.

قسمت بیست‌وسوم:

در مطلب پیشین چنگ‌اندازی سپاه پاسداران بر سیستم مخابرات و تلفن کشور به اجمال مورد بررسی قرار گرفت در این مطلب سانسور و سرکوب آزادی بیان مردم ایران توسط سایبری سپاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با رشد و گسترش اینترنت و شبکه‌‌های اجتماعی، سد سانسور و انحصار شبکه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه شکاف عمیقی برداشت.

دیگر این رسانه‌های حکومت نبودند که بفرموده اخبار را زیر نظر دوایر حکومتی نشر دهند و آنچه را که هیمنه ولی فقیه را نشانه می‌رود سانسور کنند.

این امر خطر جدی را به ولایت فقیه گوشزد می‌کرد، دیگر نمی‌شد در سانسور خبری کامل، ایران را تیول خود پنداشت و در آن تاخت‌‌وتاز کرد، هر شهروند در عصر پیشرفته ارتباطات می‌توانست به مثابه یک رسانه عمل کند.

نظام باید چاره‌جویی می‌کرد و برای تداوم بقای خود این عرصه را در کنترل خود می‌گرفت، از این نقطه سپاه وارد فضای سایبری شد.

اولین گام تاسیس «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه» در سال ۱۳۸۶ بود که به ارتش سایبری نیز ملقب شد و برای مقابله با «تلاش بیش از پیش گروه‌های معاند»، رصد، پیگیری و سرکوب سایت‌های و افراد منتقد و مخالف حکومت را در دستور کار خود قرار داد. 

ورود بسیج با سرکوب مجازی و سایبری

سپاه پاسداران بعد از آن بسیج را به این میدان فرستاد، راه‌اندازی ۱۰ ‌هزار وبلاگ در ۱۰ ‌هزار پایگاه بسیج در سال ۱۳۸۷، از مجموعه اقدامات بسیج در سیاست سانسور و سرکوب در فضای مجازی بود. 

متعاقب آن «شورای سایبری بسیج» در سال ۱۳۸۸ با هدف آموزش نیروی مسلط به فضا و جنگ سایبری، انجام فعالیت‌های خرابکارانه در اینترنت از جمله هک سایت‌ها و ایمیل‌ها تشکیل شد.

دامنه کمی سیاست سانسور و سرکوب سپاه و بسیج به اندازه‌ای در سال‌‌های بعد گسترش یافت که در سال ۱۳۹۵، عبدالصمد خرم‌آبادی؛ معاون پیشین دادستان کل نظام، تعداد افراد همکار بسیج برای رصد سرکوب و سانسور مجازی و گزارش اطلاعات به نهادهای امنیتی و قضایی را، ۱۸هزار نفر اعلام کرد.

در ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ نیز غلامرضا سلیمانی؛ فرمانده بسیج «از ساماندهی ۱۰۰۰ گردان سایبری در سراسر ایران خبر داد.»

افزایش فاز سرکوب در فضای مجازی و سایبری

بعد از اعتراضات سال ۱۳۸۸،‌ سانسور و سرکوب فضای مجازی و سایبری سپاه وارد مرحله جدیدی شد بعد از آنکه خامنه‌ای فراخوان به احیای «جبهه فرهنگی انقلاب» داد.

به دستور خامنه‌ای در سال ۱۳۹۰، «شورای عالی فضای مجازی» تشکیل و اعضای آن عمدتا از فرماندهان اطلاعاتی سپاه منصوب شدند. این شورا بلافاصله «مرکز ملی فضای مجازی» را بر اساس فرمان خامنه‌ای مبنی بر «اشراف کامل و بروز نسبت به فضای مجازی در سطح و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال» تشکیل داد. این شورا و مرکز مذکور نیز نقش مهمی در سرکوب سایبری علیه مردم ایران ایفا می‌کنند.

همچنین سپاه پاسداران توسط پاسدار احسان محمدحسنی در سال ۱۳۹۰ و در زیرمجموعه بسیج سپاه، در راستای سیاست خامنه‌ای «سازمان اوج» را راه‌اندازی کرد که در سال‌های بعد و تاکنون نقش مهمی در امر پیشبرد سایبری سپاه داشته است.

محمدحسنی در این باره تاکید کرده «ما با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می‌گیریم و در اختیار هنرمندان می‌گذاریم»!

در کارنامه محمدحسنی بازجویی از محمد نوری‌زاد و محمد رسول‌اف از سینماگران مخالف خامنه‌ای به چشم می‌خورد.

مرکز فضای مجازی بسیج، قرارگاه جنگ نرم بسیج زیر نظر «قرارگاه امام هادی»، موسسه فرهنگی هنری رزمندگان اسلام، سازمان اطلاع‌رسانی بسیج، معاونت فناوری و اطلاعات و ارتباطات، دیگر ارگان‌ها و نهادهای سرکوب و سانسور بسیج از زیرمجموعه سپاه پاسداران می‌باشند.

ارتقاء «فرماندهی پدافند سایبری سپاه» به «فرماندهی امنیت سایبری سپاه»

در ادامه این روند و در سال ۱۳۹۳ پاسدار علیرضا رحمانی در منصب فرمانده «امنیت سایبری» سپاه از برنامه‌های سپاه برای توسعه سرکوب اینترنتی و سایبری خبر داد و از «مواجه با تهدیدهای نوپدید در فضای مجازی» سخن بر زبان راند.

رحمانی افزون بر آن از «مأموریت‌های جدید خود» در فضای مجازی برای پیشبرد سیاست‌های سانسور زیر نظر «فرماندهی امنیت سایبری سپاه» خبر داد.

پیش از سال ۱۳۹۳ «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه» تحت نظر «فرماندهی پدافند سایبری» قرار داشت اما در اواخر این سال، «فرماندهی پدافند سایبری» به «فرماندهی امنیت سایبری سپاه» ارتقاء یافت.

«فرماندهی امنیت سایبری سپاه» در سلسله‌مراتب سپاه زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه با ریاست حسین طائب قرار می‌گیرد.

بنا بر اعلام رسانه‌های نظام شرح وظایف «فرماندهی امنیت سایبری سپاه» عبارت از نظارت و بررسی فعالیت مخالفین، «مقابله با تخریب نظام فرهنگی و اجتماعی»، «رصد هتک حرمت و توهین به نظام» و رصد [جاسوسی] کاربران فضای مجازی است.

علاوه بر «مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه» در این مجموعه، سایت گرداب به عنوان ارگان رسمی «فرماندهی امنیت سایبری سپاه» فعالیت می‌کند.

فعالیت این سایت در زمینه پرونده‌سازی برای فعالان و چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای و همچنین اعتراف‌گیری از دستگیرشدگان و مخالفان نظام می‌باشد.

همچنین ارگان‌های «دانشکده و پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «دانشکده جنگ الکترونیک و دفاع سایبری» و «پژوهشکده مهندسی ایمنی و پدافند غیرعامل» دانشگاه امام صادق سپاه، «معاونت فرهنگی و تبلیغاتی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه» در امر سرکوب و سانسور فضای مجازی و سایبری شرکت فعال دارند.

طی بیش از یک دهه اخیر و در نتیجه پیشبرد سیاست سرکوب و سانسور مرکز «فرماندهی پدافند سایبری» و «فرماندهی امنیت سایبری سپاه»، صد‌ها نفر از فعالان فضای مجازی و مدیران سایت‌ها بازداشت شده‌اند.

هماهنگی کلیه ارگان‌های سایبری نظام

از دیگر فعالیت‌های سرکوب «فرماندهی امنیت سایبری سپاه»، همکاری با قرارگاه سایبری خیبر [یک قرارگاه سایبری متشکل از نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات، سپاه و وزارت دفاع است]، و شرکت‌های مرصاد و نصر [فعال در حوزه هک] می‌باشد.

در راستای سرکوب، سانسور و تحریف، پراکندن اخبار جعلی، حملات گروهی به کاربران مشهور در فضای مجازی، فضای‌سازی و تبلیغات به نفع نظام و سپاه، خبر ۲۳ «گردان‌ عملیات فرهنگی فضای مجازی» سپاه فقط در تهران، در رزمایش قرارگاه ثارالله در سال ۱۳۹۴ بیرونی شد هر چند پیش از آن این نهاد به سرکوب و سانسور اشتغال داشت.

«سازمان فضای مجازی سراج»

در ادامه و در سال ۱۳۹۵، «سازمان فضای مجازی سراج» زیر نظر بسیج با هدف «آموزش و ایجاد هماهنگی میان نیروهای پراکنده سایبری نظام در فضای مجازی تشکیل شد. از فرماندهان ارشد سپاه که در مراسم افتتاح «سازمان سراج» حضور داشت می‌توان به حسین نجات؛ جانشین قرارگاه ثارالله اشاره کرد.

حمله به اپوزیسیون نظام تا ایجاد شبهه در کمپین‌های حقوق‌بشری، حمایت از خامنه‌ای و رئیسی بخشی از فعالیت‌های سازمان فضای مجازی سراج در سال‌های اخیر است.

هماهنگی ارگان‌های سانسور و سرکوب مجازی و سایبری

علاوه بر سپاه و بسیج دیگر ارگان‌های وابسته به خامنه‌ای نیز در فضای سایبری به سانسور و سرکوب مردم ایران مشغولند. تمامی این ارگان‌ها سانسور و سرکوب در فضای مجازی و سایبری زیر نظر «قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین» به فرماندهی مصطفی ایزدی فعالیت می‌کنند. این قرارگاه خود در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ در زیر مجموعه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء تشکیل شده است.

ایزدی؛ در آذر ۱۳۹۶ اعلام کرد: «فضا و سایبر به عرصه جنگ‌ها اضافه شده» است.

وظیفه اصلی سایبری سپاه جلوگیری از براندازی

پیشتر مجتبی ذوالنور جانشین پیشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه درباره ورود سپاه به عرصه سانسور و سرکوب در فضای مجازی به رغم وجود «پلیس فتا»ی نیروی انتظامی گفته بود: «پلیس فتا، کاری با براندازی سایت‌های ضدانقلاب، علیه نظام ندارد… اما سپاه پاسداران برای جلوگیری از جریان‌های براندازانه‌ هست… یا مثلا ضدانقلابی که امروز با سایت‌های مختلف در تخریب تفکرات نسل جوان دارند کار می کنند… یا خط براندازی… گروه های ضدانقلاب برایشان اولویت است… خب اگر بتواند هک می‌کند، اگر نتواند مقابله می‌کنند. یعنی اخلال ایجاد می‌کند پارازیت می‌اندازد.» 

ادامه دارد…

 

قسمت‌های پیشین:

قسمت اول: چرا مردم ایران تا کنون به رغم خواست عمومی موفق به تغییر حکومت ولایت فقیه نشده‌اند؟

قسمت دوم: سپاه پاسداران چگونه و با چه هدفی تاسیس شد؟

قسمت سوم: سازماندهی و تاریخچه گسترش سپاه پاسداران متناسب با تهدید داخلی

قسمت چهارم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران از ابتدا تا مقطع دی ۱۳۹۶

قسمت پنجم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات دی ۱۳۹۶ و اعتراضات سال ۱۳۹۷

قسمت ششم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هفتم: کیفیت مردمی اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هشتم: نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی

قسمت نهم: نقش بسیج در سرکوب مردم ایران

قسمت دهم: قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و چنگ‌اندازی به تمامی پروژه‌های زیرساختی کشور

قسمت یازدهم: ثروت‌اندوزی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و فقر مفرط مردم ایران

قسمت دوازدهم: نقش مخرب سپاه در سدسازی‌های بی‌رویه و علت اصرار سپاه بر ادامه سدسازی

قسمت سیزدهم: آثار ویرانگر سدسازی‌های سپاه بر روی دریاچه‌ها، تالاب‌ها و کشاورزی

قسمت چهاردهم: سلطه سپاه پاسداران بر بخش‌های عمده صنعت نفت و گاز ایران

قسمت پانزدهم: نقش سپاه در نابودی محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع کشور

قسمت شانزدهم: نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر و رواج اعتیاد در ایران

قسمت هفدهم: قرارگاه‌های استانی سپاه برای سرکوب و مقابله با اعتراضات مردمی

قسمت هجدهم: تصاحب پست‌های کلیدی دولت، مجلس و نیروی انتظامی توسط سپاه پاسداران

قسمت نوزدهم: بانک‌‌ها و موسسات مالی اعتباری سپاه، مردم مالباخته و دولت ورشکسته

قسمت بیستم: نقش سپاه پاسداران در پولشویی برای خامنه‌ای

قسمت بیست‌و‌یکم: سپاه پاسداران شهروندان کولبر و سوخت‌بر را کشتار می‌کند

قسمت بیست‌و‌دوم: چنگ‌اندازی سپاه پاسداران بر سیستم مخابرات و تلفن کشور

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)