نقش بسیج در سرکوب مردم ایران
یکی از سازمان‌های تابعه‌ی سپاه پاسداران، «سازمان بسیج مستضعفین»، با نام پیشین «نیروی مقاومت بسیج» است که در سرکوب مردم ایران نقش بسزایی دارد.

قسمت نهم:
در مطلب پیشین به نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی پرداخته شد. در این مطلب نقش «سازمان بسیج مستضعفین» در سرکوب مردم ایران مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد.

«سازمان بسیج مستضعفین» به عنوان پنجمین نیروی سپاه شناخته می‌شود، ۴ نیروی دیگر عبارتند از نیروی زمینی، نیروی هوافضای، نیروی دریایی، نیروی قدس سپاه.

این سازمان یکی از مهمترین بازوهای سرکوب حکومت ولایت فقیه است که دامنه آن در تمامی ابعاد جامعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقشار و… گسترده شده است و از این حیث نقش آن در پیشبرد سرکوب مردم، حائز نقش ویژه‌ای است.

تشکیل بسیج
در ۵ آذر ۱۳۵۸ فرمان تشکیل بسیج از جانب خمینی و برای مقابله با تاسیس میلیشیای مجاهدین خلق که ۳ روز پیش از آن اعلام موجودیت کرده بود، صادر شد و پس از تصویب مجلس نظام در دی ۱۳۵۹ به‌صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

کشتار کودکان در جنگ ایران و عراق
بسیج در به کشتن‌دادن شمار بسیاری از دانش‌آموزان خردسال در جنگ ایران و عراق نقش برجسته داشت. شمار دانش‌آموزانی که بسیج در جنگ با عراق به کشتن داد بنا بر آمار رسمی بالغ بر ۳۶ هزار نفر می‌شود؛ یعنی چیزی نزدیک به کل کشته‌های ارتش در جنگ با عراق.

تشکیل «نیروی مقاومت بسیج »
بعد از جنگ و از سال ۱۳۶۸، بسیج دور تازه‌ای از فعالیت‌های سرکوبگرانه‌ با نام «امر به معروف و نهی از منکر» را شروع کرد.

در برخی اعتراضات اجتماعی در شهرهایی چون مشهد و اسلامشهر در اوایل دهه ۸۰، فرماندهان سپاه از بسیج برای سرکوب ناآرامی‌ها استفاده کردند. افرادی چون حسین طائب؛ رئیس فعلی سازمان اطلاعات سپاه، فرماندهی آن را بر عهده داشتند.

سرکوب دانشجویان در اعتراضات سال ۱۳۷۸
نقش بعدی بسیج در سرکوب مردم ایران در اعتراضات دانشجویان در تیر ۱۳۷۸ بود. در این سال بسیج در سرکوب در دانشگاه تهران و خوابگاه دانشجویان جنایت‌های متعددی؛ منجمله پرتاب دانشجویان از بالای ساختمان را رقم زد.

تشکیل «سازمان بسیج مستضعفین»
سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۷ سازماندهی خود را برای مقابله با اعتراضات مردمی تغییر داد و برای هر استان یک فرماندهی مستقل ایجاد کرد تا قادر به سرکوب اعتراضات باشد. نقش عمده و ویژه بسیج در سرکوب، از این دوران بیشتر برجسته شد.

محمدعلی جعفری فرمانده وقت سپاه با وام‌گرفتن تئوری جوزف‌نای در دسته‌بندی تهدیدات، به تهدیدهای نرم، نیمه‌سخت (شورش‌های مردمی بدون سلاح گرم، تهدیدهای اقتصادی-سیاسی داخلی و خارجی) و سخت (شورش‌های مسلحانه، جنگ داخلی و جنگ خارجی) وظیفه مبارزه با تهدید نرم را به بسیج غیرنظامی، نیمه‌سخت را به بسیج نظامی و سخت را به نیروی زمینی سپاه و بسیج نظامی محول کرد.

پس از تظاهرات خرداد ۱۳۸۸، به دستور شورای عالی امنیت ملی وظیفه کنترل پایتخت تا دو ماه (از ۲۵ خرداد تا ۲۵ مرداد ۱۳۸۸) بر عهده قرارگاه ثارالله و زیرمجموعه‌اش سپاه محمد رسول‌الله و بسیج گذاشته شد.

در سال ۱۳۸۹ عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت سازمان صدا و سیمای نظام، در مورد سرکوب مردم توسط بسیج در اعتراضات ۱۳۸۸ گفته بود: «نیروهای بسیج مجبور بودند با چوب و باتوم در خیابان به مبارزه بپردازند.»

پس از ایفای نقش سرکوب مردم ایران در این دوران توسط بسیج، خامنه‌ای این نیرو را در ۱۲ مهر ۱۳۸۸ از «نیروی مقاومت بسیج» به «سازمان بسیج مستضعفین» ارتقاء داده و محمدرضا نقدی را در راس آن گمارد.

تشکیل گردان‌های جدید با نام امام علی، امام حسین و بیت‌المقدس و نیز شکل‌گیری اقشار ۲۲ گانه بسیج از جمله تغییرات این دوره می‌باشد.

به‌دنبال نقش سرکوب بسیج در اعتراضات ۱۳۸۸، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار انحلال نیروهای مقاومت بسیج در ایران شد. ناوی پیلای، کمیسر عالی وقت حقوق بشر سازمان ملل، از نظام خواست تا نیروهای بسیج را از اعمال خشونت علیه معترضان بازدارد.

نقش سرکوبگرانه‌ی بسیج در فضای مجازی
سابقه ورود بسیج به حوزه مجازی به پاییز سال ۱۳۸۷ باز می‌گردد. راه‌اندازی ده‌هزار وبلاگ در ده‌هزار پایگاه بسیج نخستین گام این پروژه بود که آذر ۱۳۸۷ شروع شد.

به گفته معاون وقت دادستان کل نظام، عبدالصمد خرم‌آبادی، در سال ۱۳۹۵ «تعداد افراد همکار بسیج برای رصد فضای مجازی و گزارش اطلاعات به نهادهای امنیتی و قضایی، ۱۸هزار نفر» بوده است.

بعد از اعتراضات ۱۳۸۸ نیز بسیج نقش گسترده‌ای را در سرکوب مخالفان حکومت و شهروندان ایرانی داشت که از جمله می‌توان به قتل زهرا بنی‌یعقوب در سال ۸۶ پس از بازداشت، در بازداشتگاه بسیج اشاره کرد.

نقش بسیج در سرکوب اعتراضات دی ۱۳۹۶
در اعتراضات دی ماه سال ۹۶ بسیج نقشی عمده در برخورد با معترضان داشتند. شدت خشونت به کار رفته از سوی بسیج در آن زمان به حدی بود که سازمان عدالت برای ایران، با ارسال مستندات مستدل و مستحکم از جامعه جهانی خواسته بود تا مجازات هایی را علیه فرمانده وقت این نیرو اعمال کند.

نقش بسیج در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و تشکر خامنه‌ای از بسیج
بعد از آنکه اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در پی گرانی بنزین به دست سپاه و بسیج به خاک و خون کشیده شد، خامنه‌ای اقدام به تشکر از بسیح کرد.

خامنه‌ای در تعریف کلمه «مستضعفین» در اسم بسیج، سرسپاری بسیج به ولایت فقیه را یادآور شد و گفت: «اسم شما نیروی مقاومت بسیج مستضعفین است. مستضعفین چه کسانی هستند؟ برخی مستضعفین را به اقشار آسیب‌پذیر معنا می‌کنند. قرآن می‌گوید مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ عالم بشریت و کسانی که وارثان همه‌ موجودی زمین خواهند بود.»

یک روز بعد از اظهارات خامنه‌ای، غلامرضا سلیمانی رئیس بسیج به صراحت، نقش بسیج در سرکوب و کشتار معترضان را برجسته کرد و گفت: «در موضوع اغتشاشات اخیر نیز هر جایی که ناجا از بسیج کمک خواسته است، ما نیز کمک کرده‌ایم.»

ادامه دارد…

 

قسمت‌های پیشین:

قسمت اول: چرا مردم ایران تا کنون به رغم خواست عمومی موفق به تغییر حکومت ولایت فقیه نشده‌اند؟

قسمت دوم: سپاه پاسداران چگونه و با چه هدفی تاسیس شد؟

قسمت سوم: سازماندهی و تاریخچه گسترش سپاه پاسداران متناسب با تهدید داخلی

قسمت چهارم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران از ابتدا تا مقطع دی ۱۳۹۶

قسمت پنجم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات دی ۱۳۹۶ و اعتراضات سال ۱۳۹۷

قسمت ششم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هفتم: کیفیت مردمی اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هشتم: نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)