قرارگاه‌های استانی سپاه برای سرکوب و مقابله با اعتراضات مردمی
قرارگاه‌هاس استانی سپاه از سال ۱۳۸۷ و از ادغام «مناطق بسیج» و لشگر و تیپ‌های نیروی زمینی سپاه در هر استان تشکیل شد تا به منظور سرکوب و مقابله با اعتراضات مردمی به کار گرفته شود. به عبارت دیگر نظام ولایت فقیه با تشکیل سپاه‌های استانی نشان داد دشمن اصلی خود را مردم ایران می‌داند.

قسمت هفدهم:
در مطلب پیشین نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر و رواج اعتیاد در ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این مطلب نقش قرارگاه‌های استانی سپاه در سرکوب و مقابله با اعتراضات مردمی مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد.

سپاه تهدید و دشمن اصلی خود را مردم ایران می‌داند
بهانه تشکیل سپاه‌های استانی، جنگ‌ نامتقارن برای مقابله با «حمله خارجی» عنوان شد اما آرایش و چیدمان نیروهای سپاه و عملکرد قرارگاه‌های استانی در سال‌های بعد نشان داد هدف چیزی جز سرکوب داخلی نیست.

این مهم آنجا بیشتر معنا پیدا می‌کند که در تمامی دهه‌های عمر ولایت فقیه و به رغم اینکه سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفته، اما حمله نظامی به ایران هیچگاه حرف جدی نبوده است.

اما بر خلاف این، فرماندهان سپاه و دیگر اذناب خامنه‌ای همواره تهدید حکومت و سپاه را نه دشمن خارجی، بلکه مردم ایران معرفی کرده‌اند.

نمونه‌های اذعان محمدعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه مبنی بر «مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی را از داخل می‌دانیم» در مرداد ۱۳۸۸، «تهدیدات داخلی جدی‌تر از تهدیدهای نظامی خارجی» در مرداد ۱۳۹۷، و اذعان حسین سلامی فرمانده کنونی سپاه مبنی بر «تاکید بر تغییر ساختار سپاه در برابر تهدیدات داخلی» در مورد این امر گویاست.

مردم ایران نیز سپاه را دشمن خود می‌دانند
البته در این بین، یک شباهت بین نظام ولایت فقیه و مردم ایران وجود دارد با آنکه در دو جبهه مخالف و روبروی یکدیگر ایستاده‌اند و آن اینکه مردم ایران نیز حکومت ولایت فقیه را دشمن خود معرفی کرده‌اند، نمونه‌های آن از قرار «دشمن ما همینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست»، «پشت به دشمن، رو به میهن» هستند.

۳۲ سپاه استانی در قالب ۱۰ قرارگاه نیروی زمینی سپاه
در حال حاضر نیروی زمینی سپاه دارای ۳۲ سپاه استانی است که از این تعداد، برای تهران به منظور اهمیت آن، ۲ «سپاه محمد رسول‌الله» و «سپاه سید‌الشهداء» سازماندهی شده است.

این ۳۲ سپاه استانی که در قالب ۱۰ قرارگاه نیروی زمینی سپاه فعالیت دارند که عبارتند از:
• سپاه‌های استانی ولی‌عصر خوزستان، ابوالفضل لرستان و فتح کهگیلویه و بویراحمد زیر نظر قرارگاه کربلای جنوب غرب،
• سپاه‌های استانی امام سجاد هرمزگان، فجر فارس و امام صادق بوشهر زیر نظر قرارگاه مدینه،
• سپاه‌های استانی ثارالله کرمان و سلمان سیستان و بلوچستان زیر نظر قرارگاه قدس جنوب شرق،
• سپاه‌های استانی صاحب‌الزمان اصفهان، قمر بنی‌هاشم چهارمحال و بختیاری و الغدیر یزد زیر نظر قرارگاه سیدالشهداء،
• سپاه‌های استانی نبی‌اکرم کرمانشاه، انصار‌الحسین همدان و امیرالمومنین ایلام زیر نظر قرارگاه غرب نجف اشرف،
• سپاه‌های استانی شهدای آذربایجان غربی و بیت‌المقدس کردستان زیر نظر قرارگاه شمال غرب حمزه سیدالشهداء
• سپاه‌های استانی عاشورای آذربایجان شرقی، انصار‌المهدی زنجان و عباس اردبیل زیر نظر قرارگاه عاشورا،
• سپاه‌های استانی کربلای مازندران، قدس گیلان و نینوای گلستان زیر نظر قرارگاه غدیر شمال،
• سپاه‌های استانی امام‌رضای خراسان رضوی، جوادالائمه خراسان شمالی و انصارالرضای خراسان جنوبی زیر نظر قرارگاه شمال شرق ثامن‌الائمه،
• سپاه‌های استانی روح‌الله استان مرکزی، علی‌ابن‌ابیطالب قم، صاحب‌الامر قزوین و قائم‌آل‌محمد سمنان زیر نظر قرارگاه صاحب‌الزمان.

فرمانده قرارگاه‌های ده‌گانه نیروی زمینی سپاه، محمد پاکپور؛ فرمانده نیروی زمینی سپاه است. این قرارگاه‌ها حین عملیات و سرکوب اعتراضات، تحت نظر قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء؛ مهمترین قرارگاه جنگی نظام، به فرماندهی غلامعلی رشید قرار می‌گیرند.

گردان‌‌های زیرمجموعه سپاه‌های استانی
سپاه‌ استان‌ها، همچنین از گردان‌های واکنش سریع بیت‌المقدس (مردان) و گردان کوثر (زنان) به عنوان نیروهای رزمی و گردان‌های عاشورا (مردان) و الزهرا (زنان) به عنوان نیروهای پشتیبان تشکیل شده سازماندهی آنها صرفا برای مقابله با اعتراضات داخلی است.

گردان‌های امام علی نیز از جمله گردان‌های زیرمجموعه سپاه استان‌ها هستند که با هدف سرکوب اعتراضات شهری راه‌اندازی شده‌اند. دیگر مجموعه فعال در سپاه هر استان، گردان‌های امام حسین بالغ بر ۵۰۰ گردان، با هدف سرکوب اعتراضات مردمی است.

قرارگاه ثارالله تهران
افزون بر قرارگاه‌های ۱۰گانه‌ی نیروی زمینی سپاه، قرارگاه ثارالله تهران است که فرای فرمانده نیروی زمینی سپاه، فرمانده کل سپاه؛ حسین سلامی در راس آن است. حسین نجات نیز جانشین سلامی و فرمانده میدانی این قرارگاه است.

قرارگاه ثارالله وظیفه دارد در هنگام بروز اعتراضات مردمی از مراکز و ارگان‌های حساس و مقامات نظام که جملگی در تهران تمرکز یافته‌اند حفاظت کند.

این قرارگاه در ورای ۱۰ قرارگاه دیگر، شامل سپاه‌های محمد رسول‌الله و سیدالشهداء تهران، سپاه امام حسن البرز، تمامی مراکز بسیج این ۲ استان و نیروی انتظامی این ۲ استان است. مهم‌ترین یگان‌های تحت امر این قرارگاه، لشکرهای ۲۷ و لشکر ۱۰ سیدالشهدا و گردان‌های بسیج و در صورت لزوم نیروی انتظامی هستند.

سپاه سیدالشهداء نیز، مسئول فرماندهی تمام پایگاه‌های بسیج در استان تهران، به استثنای تهران است.

تا سال ۱۳۹۶، سپاه محمد رسول‌الله زیر نظر قرارگاه ثارالله بود اما بعد از حمله مسلحانه به مجلس نظام در سال ۱۳۹۶، این دو فرماندهی از یکدیگر جدا شدند.

نقش سپاه‌های استانی در سرکوب اعتراضات مردمی
سپاه محمدرسول‌الله نقش مهمی در سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ در تهران داشت و به مدت ۲ ماه کنترل تهران در دست این سپاه بود. شایان ذکر است مأموریت حضور سپاه محمد رسول‌الله برای سرکوب معترضان، بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی نظام انجام شد.

قرارگاه ثارالله تهران نیز در کشتار اعتراضات مردم تهران در آبان ۱۳۹۸ نقش گسترده‌ای داشت.

سپاه استانی و لشگر ۷ نصر ولی‌عصر خوزستان به فرماندهی حسن شاهوارپور، تحت امر قرارگاه کربلای خوزستان در اعتراضات آبان ماه ۹۸ کشتار جنایتکارانه‌ی نیزارهای ماهشهر را رقم زد و ۱۴۸ نفر از مردم ماهشهر را کشتار کرد.

در پی گستردگی اعتراضات در ۱۵ شهر خوزستان، سپاه سرکوب خونین معترضان را فراتر از نیروی انتظامی و بعد از تحویل‌گیری مسئولیت سرکوب از این نیرو، پیش برد.

بودجه سپاه ۱.۵ برابر ارتش رسمی
اهمیت سپاه برای حفاظت از ولایت فقیه را در بودجه‌بندی نیز می‌توان دید، به عنوان نمونه در بودجه عمومی سال ۱۳۹۹، بودجه سپاه پاسداران ۱۸هزار و ۳۱۵میلیارد تومان و ۱.۵ برابر بودجه حدود ۱۲هزار میلیارد تومانی ارتش است.

نقش سپاه‌های استانی در سرکوب اعتراضات مردمی ایران، از پیش تا به امروز همواره مورد تاکید مقامات نظام بوده است. در آخرین نمونه و در ۱۱ مهر ۱۳۹۹، جانشین معاون امنیت ستاد کل نیروهای مسلح نظام در اصفهان خبر از «تشکیل قرارگاه‌های شهری و استانی برای مقابله با جوانانی که با گروه‌های معاند و ضدانقلاب در ارتباط هستند» داد.

ادامه دارد…

 

قسمت‌های پیشین:

قسمت اول: چرا مردم ایران تا کنون به رغم خواست عمومی موفق به تغییر حکومت ولایت فقیه نشده‌اند؟

قسمت دوم: سپاه پاسداران چگونه و با چه هدفی تاسیس شد؟

قسمت سوم: سازماندهی و تاریخچه گسترش سپاه پاسداران متناسب با تهدید داخلی

قسمت چهارم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران از ابتدا تا مقطع دی ۱۳۹۶

قسمت پنجم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات دی ۱۳۹۶ و اعتراضات سال ۱۳۹۷

قسمت ششم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هفتم: کیفیت مردمی اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هشتم: نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی

قسمت نهم: نقش بسیج در سرکوب مردم ایران

قسمت دهم: قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و چنگ‌اندازی به تمامی پروژه‌های زیرساختی کشور

قسمت یازدهم: ثروت‌اندوزی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و فقر مفرط مردم ایران

قسمت دوازدهم: نقش مخرب سپاه در سدسازی‌های بی‌رویه و علت اصرار سپاه بر ادامه سدسازی

قسمت سیزدهم: آثار ویرانگر سدسازی‌های سپاه بر روی دریاچه‌ها، تالاب‌ها و کشاورزی

قسمت چهاردهم: سلطه سپاه پاسداران بر بخش‌های عمده صنعت نفت و گاز ایران

قسمت پانزدهم: نقش سپاه در نابودی محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع کشور

قسمت شانزدهم: نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر و رواج اعتیاد در ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)