ثروت‌اندوزی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و فقر مفرط مردم ایران

چنگ‌اندازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه به ثروت مردم ایران در طول بیش از ۳ دهه به نقطه‌ای رسیده است که در حال حاضر، بنا به اعلام رسانه‌های نظام بیش از ۹ دهک از مردم ایران در زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

قسمت یازدهم:
در مطلب پیشین علت تاسیس قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و چنگ‌اندازی به تمامی پروژه‌های زیرساختی کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این مطلب، بخش کوچکی از تبعات چنگ‌اندازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه، بر اقتصاد کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تصاحب شرکت‌های خصوصی با فشار توسط سپاه
در مطلب پیشین به بخشی از سیاهه‌ی فعالیت‌های اقتصادی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه در چنگ خود گرفته است اشاره شد، در این بین بخش خصوصی؛ البته اگر باقی مانده باشد، باید با ته‌مانده پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بسازد، البته آنهم با نظارت و کنترل سپاه و اگر در موردی کار به اختلاف بکشد، به سرنوشت شرکت «اورینتال اویل» دچار خواهد شد.

شرکت «اورینتال اویل» در سال ۱۳۸۵ با تمام تجهیزات و سرمایه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار شد. ارزش دارائی‌های این شرکت ۹۰ میلیون دلار بود. یک سال پیش از آن مدیرعامل این شرکت خصوصی، با فشار سپاه، تحت پیگرد «قضایی» قرار گرفت، تا با فشار قضائیه‌ی خامنه‌ای شرکتش در قرارگاه خاتم‌الانبیاء ادغام شده و به چنگ آن درآید.

میلیاردها دلار سود قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه، بدون پرداخت مالیات!
به رغم تمامی محورهای برشمرده‌ی تصاحب‌شده توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه از اقتصاد و ثروت مردم ایران و تمامی موارد دست‌اندازی دیگر که حتی قید نام آنها در این مطلب نمی‌گنجد، اما شگفتی در آنجاست که این ارگان؛ یعنی سپاه پاسداران، نه تنها بابت میلیارد‌ها دلار درآمد تا سال ۱۳۹۵، حتی یک ریال مالیات پرداخت نمی‌پرداخت و نه تنها گزارشی درباره فعالیت‌های اقتصادی خود به مردم ایران، مجلس نظام و دولت نمی‌دهد، بلکه دارای ردیف بودجه‌ای فراتر از همه دستگاه‌های اجرایی، آموزشی، صنعتی، ارتش و… ایران است که هر سال نیز افزایش می‌یابد.

مرداد ۱۳۹۶، خبرگزاری فارس سپاه در گزارشی نوشت که «قرارگاه خاتم از ابتدای شکل‌گیری تاکنون، ۲۵۰۰ پروژه استانی و کشوری را به سرانجام رسانده است.» یعنی به طور متوسط سالانه، ۹۰ بزرگترین پروژه‌های اقتصادی عظیم کشور به این قرارگاه هدیه! داده شده است.

انجام پروژه‌های رایگان در سایر کشورها توسط قرارگاه قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه
ابعاد گسترده این دست ‌‌و ‌دل‌بازی ولایت فقیه برای سپاهش آنچنان است که سپاه را قادر ساخته فراتر از یک دولت و حاکمیت، پروژه‌های مجانی برای کشورهای هم‌پیمان ولایت فقیه انجام دهد.

‌پاسدار محمدرضا یزدی؛ معاون وقت حقوقی و امور مجلس سپاه، در سال ۱۳۹۰ اعلام کرده بود که «قلمرو فعالیت‌های‌ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء محدود به ایران نیست. هدف حضور قرارگاه در آن کشورها نه سودجویانه بلکه با نگاه صدور انقلاب است. بسیاری از این کشورها هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند و به دولت و قرارگاه خاتم بدهکارند؛ ولی این قرارگاه بخش عمده‌ای از تعهدات خود را در کشورهای طرف قرارداد به نتیجه رسانده و آنها نیز راضی هستند»!

تحریم‌ قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه
در ماه مه ۲۰۱۰ قرارگاه خاتم‌الانبیاء، شرکت‌های زیرمجموعه آن و فرمانده وقت آن؛ رستم قاسمی، تحت تحریم آمریکا قرار گرفت. در ۹ ژوئن همین سال نیز شورای امنیت سازمان ملل، با صدور قطعنامه‌ای این قرارگاه و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‌نام‌های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن‌سازان را به همراه ۴۰ شرکت و مؤسسه دیگر، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

واقعیت کلیدواژه «کاسبان تحریم» و گسترش چنگ‌اندازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به منابع بیشتر
به رغم اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء خود تحت تحریم است اما سودی که از قبل تحریم‌های حکومت ولایت فقیه نصیب این قرارگاه شده، بسیار بیشتر از زیان تحریم‌بودن خود این قرارگاه است.

در اثر تحریم‌های آمریکا در دوران احمدی‌نژاد و همچنین دور جدید تحریم‌ها بعد از خروج آمریکا از «برجام»، بالطبع شرکت‌های بزرگ خارجی صحنه فعالیت اقتصادی در ایران را به زودی در هر دو مقطع ترک گفتند.

در این بین و در نبود جایگزین در بخش خصوصی، این بار باز قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بود که پروژه‌های نیمه‌کاره را بر عهده گرفت تا بودجه‌ی هنگفت آن را نیز دریافت کند و از قبل آن سودجویی کرده و در حالی که دیگر بخش‌های اقتصادی در درون نظام فلج هستند این ارگان به فعالیت خود ادامه دهد.

در فروردین ۱۳۸۹ پس از آن‌که شرکت‌ ترک انصراف خود را از اجرای پروژه فاز سوم توسعه میدان نفت و گاز پارس جنوبی اعلام کردند، این پروژه ۷میلیارد دلاری بدون ورود در هیچ مزایده‌ای قرارگاه خاتم‌الانبیاء قرار گرفت.

در اردیبهشت ۱۳۸۹ پاسدار رستم قاسمی، فرمانده وقت قرارگاه خاتم، اعلام کرد: «سپاه پاسداران جایگزین شرکت‌های شل و توتال در پارس جنوبی می‌شود.

با اعلام انصراف شرکت اسپانیایی رپسول از فعالیت در میدان نفت و گاز پارس جنوبی در خرداد ۱۳۸۹ نیز، این پروژه ۵ میلیارد دلاری بدون شرکت دادن در هیچ مزایده‌ای در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء قرار گرفت.

شبکه خبر تلویزیون نظام در روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ خبر داد که فقط یکی از منابع قرارگاه خاتم‌الانبیاء یعنی پالایشگاه نفتی خلیج ‌فارس متعلق روزانه ۶۰ میلیون دلار سود به جیب سپاه سرازیر می‌کند.

ثروت ایران در دست سپاه و خامنه‌ای و بیش از ۹ دهک مردم ایران زیر خط فقر
بهت و حیرت آدمی را فرا می‌گیرد وقتی تنها ابعاد بسیار کوچکی از چنگ‌اندازی سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران که رسانه‌ای شده، بر روی دایره ریخته می‌شود.

نکته‌ای که ما بعد غارت مغول‌گونه‌ی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه، نباید فراموش کرد این واقعیت است که تمامی این پول‌ها در حالی از ثروت عمومی مردم ایران به جیب سپاه و خامنه‌ای سرازیر می‌شود و برای مطامع آنها در دیگر کشورهای هزینه می‌شود، که بنا به اعلام رسانه‌های نظام و حقوق پایه‌ی نزدیک به ۲ میلیون تومان، خط فقر در ایران به ۱۰ میلیون تومان رسیده و بیشتر از ۹ دهک مردم ایران در زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

درآمدهای نجومی قرارگاه خاتم‌الانبیاء پایانی ندارد و از حوصله این مقال خارج است. در مطالب بعدی به نقش این قرارگاه در سدسازی‌های بی‌رویه که عامل نابودی پهنه‌‌های بسیاری از محیط زیست و کشاورزی ایران است می‌پردازیم.

ادامه دارد…

 

قسمت‌های پیشین:

قسمت اول: چرا مردم ایران تا کنون به رغم خواست عمومی موفق به تغییر حکومت ولایت فقیه نشده‌اند؟

قسمت دوم: سپاه پاسداران چگونه و با چه هدفی تاسیس شد؟

قسمت سوم: سازماندهی و تاریخچه گسترش سپاه پاسداران متناسب با تهدید داخلی

قسمت چهارم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران از ابتدا تا مقطع دی ۱۳۹۶

قسمت پنجم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات دی ۱۳۹۶ و اعتراضات سال ۱۳۹۷

قسمت ششم: نقش سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هفتم: کیفیت مردمی اعتراضات آبان ۱۳۹۸

قسمت هشتم: نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی

قسمت نهم: نقش بسیج در سرکوب مردم ایران

قسمت دهم: قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و چنگ‌اندازی به تمامی پروژه‌های زیرساختی کشور

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)