همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، هدف از این سری مقالات، افزایش توانایی زنان در مقابله با انواع حملات، خشونت‌ها و آزار و اذیت‌های اینترنتی است. در این مقاله به بررسی مشکلات ناشی از دوست یابی اینترنتی و مزاحمت جنسی ناشی از آن خواهیم پرداخت.

کایلی و مارکو نزدیک به یک ماه پیش از طریق اپلیکیشن OkCupid با هم آشنا شدند اما در این مدت به صورت حضوری همدیگر را ندیده بودند. یک شب بعد از تبادل چند پیام سکسی، مارکو پیشنهاد کی‌کند تا صحبت هایشان را به صورت بصری‌ ادامه دهند، او درخواست سکس چت داشت.

روز بعد یکی از دوستان کایلی با او تماس گرفت و به او می‌گوید که نسخه‌ای از اتفاق دیشب برایش ارسال شده است. یک ساعت بعد پیامی از سوی مارکو دریافت می‌کند مبنی بر اینکه یا باید وجه مشخصی را پرداخت کند یا این ویدیو به تمام آشنایان او ارسال خواهد شد.

احتمال وقوع مزاحمت جنسی آنلاین بر علیه زنان در دوست‌یابی‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های دوست‌یابی بسیار زیاد است.

علت این امر آن است که بر خلاف سایر شبکه‌‌های اجتماعی، هدف اصلی ثبت‌نام در اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های دوست‌یابی، یافتن فرد مناسب برای برقراری رابطه صمیمی و در برخی موارد یافتن نیمه گمشده و عشق زندگی است. تاکتیک‌های محدود سازی حریم خصوصی که در شبکه‌های اجتماعی دفاعی برای مقابله با مزاحمان است، در سایت‌های دوست‌یابی به معنی تداوم انزوا است.

اغلب بر این باورند که اپلیکیشن‌های دوست‌یابی بسیار سرگرم کننده و لذت‌بخش هستند اما این تجربه برای همه یکسان نیست و برخی به هیچ عنوان خاطره خوشی از آنها ندارند.

سیمگه در اپلیکیشن Happn با فردی به نام رافائل آشنا شد و مکالماتشان را در همان اپلیکیشن آغاز کردند. بعد از مدتی مکالمات آنها به واتساپ منتقل می‌شود. سیمگه پروفایل رافائل را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که این فرد هیچ شباهتی به پروفایل خود در اپلیکیشن Happn ندارد. سیمگه برای اینکه علاقه‌ای به بازخواست رافائل نداشت به او می‌گوید که به دلایل شخصی، فعلا آمادگی این رابطه را ندارد.  رافائل به جای اینکه به تصمیم سیمگه احترام بگذارد، او را به باد ناسزا می‌گیرد و با لحنی خشن از او می‌پرسد که کجاست و با چه کسی است!

سیمگه که سماجت رافائل و رفتار ناشایست او را می‌بیند تصمیم می‌گیرد تا او را بلاک کرده و در اپلیکیشن Happn هم او رفتار او را گزارش دهد. برای پیش‌گیری از هرگونه اتفاق ناخوشایندی، رافائل را در تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و … هم بلاک می‌کند. رافائل اینبار سعی می‌کند با تماس تلفنی بتواند با سیمگه صحبت کند به همین علت سیمگه شماره او را هم بلاک می‌کند.

پس از مدتی، رافائل متوجه می‌شود که تیرش به سنگ خورده و احتمالا سیمگه هرگز در دام او نخواهد افتاد، به همین خاطر دست از تلاش برمی‌دارد. اما همه زنان به خوش شانسی سیمگه نیستند!

اتفاقی که برای سیمگه رخ داده با نام کت فیشینگ شناخته می‌شود. در این روش فردی با هویت، اطلاعات و مشخصات و حتی تصاویری جعلی به قصد فریب قربانیان در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود. در مثال ذکر شده سیمگه با بررسی پروفایل واتساپ رافائل به راحتی توانست کت فیش (فردی هویتی جعلی برای خود ساخته) بودن او را تشخیص دهد. اما بسیاری از این افراد به قدری برای کارهایشان برنامه ریزی می‌کنند که جایی برای تشخیص و لو رفتنشان باقی نمی‌ماند.

در برخی موارد ممکن است فرد به صورت ناخواسته به عنوان هم جرم یک کت فیش شناخته شود. فرض کنید کسی عکس پروفایل فیسبوک شما را برای حساب کاربری خود در یکی از وب‌سایت‌های دوست‌یابی استفاده کرده و با آن از خیلی‌ها کلاهبرداری کند.

متاسفانه نمی‌توان با اطمینان کامل از سلامتی و عدم ایجاد مزاحمت، از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی استفاده کرد. اما با کمک روش‌های زیر می‌توانید احتمال وقوع این اتفاقات را کاهش دهید.

۳ روش حفظ امنیت در اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های دوست‌یابی:

۱. بررسی پیشینه:

وقتی برای اولین بار با شخصی در فضای مجازی ملاقات کردید، نام او را در گوگل، فیسبوک، اینستاگرام و … جستجو کنید. اگر بین اطلاعات وارد شده تناقضی مشاهده کردید، بلافاصله آن را به اپلیکیشن‌ گزارش کنید.

۲. آشنایی کامل در اپلیکیشن دوست یابی:

قبل از اینکه مکالمات خود را به اپلیکیشن‌ یا پلتفرم دیگری انتقال دهید، در همان اپلیکیشن دوست‌یابی با مخاطب صحبت کرده و اطلاعات کافی در مورد او جمع‌آوری کنید. با این روش قبل از اینکه اطلاعات شخصی خود را در اختیار مخاطب قرار دهید، به شناخت نسبی از طرف مقابل خواهید رسید. وقتی احساس کردید که می‌توانید بخشی از اطلاعات شخصی خود را با او مطرح کنید، می‌توانید به پلتفرم‌های دیگر نقل مکان کنید. اما در این حالت نیز مراقب باشید که او چه چیزهایی را می‌تواند ببیند. برای مثال در پلتفرم‌های تلگرام و واتساپ می‌توان افرادی که عکس پروفایلتان را مشاهده می‌کنند تنظیم نمود. یا قابلیتی دارند که با استفاده از آن می‌توان آخرین زمان بازدید از پلتفرم را از کاربران مخفی کرد. اگر نمی‌خواهید مخاطب این اطلاعات را مشاهده کند، حتما تنظیمات حریم خصوصی خود را شخصی سازی کنید. در صورتی که رابطه شما به مرحله ملاقات حضوری رسید، حتما در مکان‌های عمومی باهم قرار بگذارید و به یکی از دوستان خود بگویید که کجا می‌روید و چه زمانی باز خواهید گشت.

۳. خصوصی سازی پروفایل و عکس‌های موجود در حساب‌ها

برای جلوگیری یا به حداقل رساندن احتمال دانلود شدن و استفاده از عکس‌های پروفایل شخصی شما با هدف ایجاد حساب‌های جعلی، بهتر است حساب خود را خصوصی کنید.

 

در مقاله بعدی به بررسی سکستینگ (ارسال پیام سکسی)  خواهیم پرداخت.


در همین زمینه:

دلایل تداوم خشونت علیه زنان در زندگی روزمره و آنلاین


بخش اول:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش اول)

بخش دوم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش دوم: امنیت در توییتر)

بخش سوم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش سوم: امنیت در فیسبوک)

بخش چهارم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش چهارم: امنیت در اینستاگرام و اسنپ‌چت)

بخش پنجم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش پنجم: امنیت در محیط کار)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)