همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، هدف از این سری مقالات، افزایش توانایی زنان در مقابله با انواع حملات، خشونت‌ها و آزار و اذیت‌های اینترنتی است. در این مقاله به بررسی نحوه مقابله با رفتارهای خشونت آمیز در پلتفرم‌های اینستاگرام و اسنپ‌چت خواهیم پرداخت.

نحوه عکس گرفتن افراد با انتشار اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ و اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۲، تغییرات زیادی کرد. همین اتفاق برای آزار و اذیت اینترنتی هم رخ داد.

با انتشار عمومی عکس‌ها، هر کسی می‌تواند زیر عکس شما کامنت بنویسد. با وجود اینکه هنوز مشخص نیست چرا برخی افراد زمان خود را به ترول بودن اختصاص می‌دهند، اما باید بدانید که افراد زیادی در اینترنت به دنبال عکس‌هایی می‌گردنند که بتوانند از آن طریق به فرد توهین کنند. اظهار نظرهای عمومی شرم‌آور و پیام‌های مستقیم (مسنجر مخصوص اینستاگرام) که با الفاظی بی ادبانه و رکیک همراه است، مثل آفتی است که به جان میلیون‌ها حساب افتاده است.

علاوه بر ترولینگ احتمال بروز رفتارهایی مثل پورن انتقامی، ارسال تصاویر آلت تناسلی یا هرگونه تصویر برهنه بدون اجازه فرد، در قبال زنان وجود دارد.

با چند تکنیک ساده می‌توانید از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری یا پیش‌گیری کنید. با وجود اینکه نمی‌توان سماجت ترول‌ها را دست کم گرفت، اما با پیروی از نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی کار را برای آنها دشوار کنید.

۳ روش حافظتی در اینستاگرام و اسنپ‌چت

۱. بررسی داده‌های قابل شناسایی در عکس:

با چند روش می‌توان امنیت حساب و عکس‌ها را افزایش داد.

فرض کنید در یک رستوران هستید و می‌خواهید از غذای خود عکس بگیرید. تگ کردن رستوران در عکس ایده خوبی است چرا که باعث افزایش دایره روابط آن محل نیز خواهید شد. اما به خاطر داشته باشید که با تگ کردن آن رستوران در واقع محل حضور خودتان را به همه اعلام می‌کنید.

حالا هر استاکری که در حساب شما حضور دارد، محل دقیق شما را می‌داند.

دقیقا به همین ترتیب اگر تنظیمات نشان‌گر جغرافیایی را هم فعال کرده باشید، در خطر بیشتری خواهید بود. برای مثال استارباکس در سراسر دنیا بیش از ۲۷ هزار شعبه دارد. اگر در عکس خود از آرم استارباکس استفاده کرده باشید، نمی‌توان محل دقیق شما را فهمید، اما اگر نشان‌گر جغرافیایی فعال باشد، دقیقا مشخص می‌شود که شما در کدامیک از این ۲۷ شعبه هستید.

اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۷ از قابلیت جدیدی به نام نقشه اسنپ (SnapMap) پرده برداشت که محل شما و دوستانتان را بر روی نقشه نشان می‌دهد. با وجود ظاهر بی خطر این قابلیت، اما با استفاده از آن همه دوستان شما می‌توانند هر لحظه بدانند که شما کجا هستید. با غیر فعال کردن قابلیت Snapmap می‌توانید از موقعیت‌های خطرناک احتمالی در امان بمانید.

۲. از اطلاعات واقعی خود استفاده نکنید:

در هنگام ثبت نام در اسنپ‌چت، تاریخ تولد، شماره تماس و آدرس ایمیل از کاربر خواسته می‌شود که این اطلاعات در اغلب شبکه‌های اجتماعی جزو اطلاعات استاندارد می‌باشد. اما فردی که توانایی فنی بالایی دارد، می‌تواند از روی حسابتان، به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. با این اطلاعات فرد می‌تواند میزان مزاحمت‌هایش را افزایش دهد و حتی ممکن است مزاحمت از پلتفرم، به ایمیل واتزاپ، اپلیکیشن‌های دیگر یا تماسهای تلفنی منتقل شود. 

بهترین راه برای حفظ امنیت اطلاعات، مخفی کردن آن است. برای ثبت نام در پلتفرم‌ها از ایمیل جداگانه استفاده کنید. شماره تلفن و تاریخ تولد حقیقی خود را به هیچ عنوان در فرم‌ها درست ثبت نکنید.

بهترین راه‌ برای مقابله با ترول‌ها، خصوصی کردن حساب است. این کار را باید در هر دو پلتفرم اینستاگرام و اسنپ‌چت انجام دهید. با خصوصی کردن حساب، فقط افرادی که شما تعیین کرده‌اید می‌توانند عکس‌ها یا هر چیزی که پست می‌کنید را مشاهده کنند.

نحوه خصوصی کردن حساب در اینستاگرام:

وارد تنظیمات شده و به قسمت privacy (حریم خصوصی) شده و Private account را فعال کنید.

نحوه خصوصی کردن حساب در اسنپ‌چت:

به بخش تنظیمات رفته وارد View my story و سپس my friends شوید. گزینه Everyone پست‌های شما را به صورت عمومی منتشر می‌کند. با فعال کردن Friends Only تنها دوستان شما می‌توانند پست‌های شما را ببینند و با Custom می توانید افرادی که پست‌هایتان را می‌بینند را از میان لیست دوستان، دست‌چین کنید.

اگر برای تبلیغات یا این قبیل فعالیت‌ها مجبور به استفاده از حساب عمومی هستید، بهتر است برای خودتان یک حساب خصوصی جداگانه ایجاد کنید.

۳. بلاک کردن افراد مزاحم:

ممکن است تمامی موارد بالا را رعایت کنید اما باز هم افراد مزاحم بتوانند به حساب شما نفوذ کرده و در زیر عکسهای شما کامنت بنویسند. در این موارد باید با نحوه بلاک کردن حسابها آشنا باشید. در هر دو پلتفرم اسنپ‌چت و اینستاگرام امکان بلاک کردن افراد و حذف کامنت‌ها وجود دارد.

بلاک کردن در اینستاگرام:

ابتدا حساب فرد مورد نظر را انتخاب کرده و وارد آن شوید، سپس آیکون سه نقطه‌ای که در گوشه سمت راست قرار دارد را لمس کرده و گزینه Block را انتخاب کنید.

بلاک کردن در اسنپ‌چت:

ابتدا حساب فرد مورد نظر را انتخاب کرده و وارد آن شوید، سپس آیکون سه نقطه‌ای که در گوشه سمت چپ قرار دارد را لمس کرده و گزینه Block را انتخاب کنید.

در بخش بعدی به آزار و اذیت‌هایی که در محیط کار رخ می‌دهد خواهیم پرداخت.


بخش اول:

بخش دوم:

بخش سوم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش سوم: امنیت در فیسبوک)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)