همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، هدف از این سری مقالات، افزایش توانایی زنان در مقابله با انواع حملات، خشونت‌ها و آزار و اذیت‌های اینترنتی است. در این مقاله به بررسی نحوه مقابله با رفتارهای خشونت آمیز در پلتفرم فیسبوک خواهیم پرداخت.

امنیت در فیسبوک:

زمانی که راشل در فیسبوک چرخ می‌زد، چیزی توجهش را جلب کرد. او در یک نظر سنجی شرکت کرده و گفته بود که دوست دارد در کنسرت گروه موسیقی محبوبش شرکت کند. چندی بعد وقتی یکی از اعضای این گروه موسیقی برایش درخواست دوستی ارسال کرد و صحبت‌هایی بینشان رد و بدل شد، بسیار ذوق زده بود.

در آغاز، مکالمات کاملا عادی بودند اما چندی بعد صحبت‌ها به عکس پروفایل راشل کشیده شد. آن پسر گفت برایش بسیار جالب است که راشل با دیده شدن نوک پستان‌هایش در تصویر پروفایلش مشکلی ندارد.

راشل جا خورد! او مطمئن بود که نوک پستان‌هایش در عکس پروفایلش معلوم نیست؛ یا شاید هم هست؟ از زمانی که راشل این عکس را برای پروفایل فیسبوکش انتخاب کرده دو سال گذشته و در این مدت هیچ کس به این موضوع اشاره نکرده بود. او نگاهی دوباره به عکس پروفایلش انداخت، آن را بزرگتر کرده و به طور دقیق بررسی نمود. با خودش فکر کرد شاید چیزی که مخاطبش دیده سایه تاپش باشد.

با وجود اینکه راشل کاملا از عکسش مطمئن بود اما به پسر می‌گوید که اشتباه متوجه شده برایش توضیح می‌دهد که شاید آنچه که دیده چیزی بجز سایه تاپش نبوده. اما او به اسرار خود ادامه می‌دهد تا اینکه بحث به جایی می‌رسد که از راشل عکس‌های برهنه‌ بیشتری درخواست می‌کند.

راشل می‌دانست که در صورت برخورد با چنین مکالماتی باید بلافاصله فرد را بلاک کند، اما در این شرایط همه ماجرا بیشتر به یک سوءتفاهم ساده شباهت داشت. اگر عکس او واقعا تحریک کننده بود، چنین واکنشی طبیعی به نظر می‌رسید و چندان هم دور از انتظار نبود.

راشل هر چقدر سعی کرد دوباره به بحث موسیقی و کنسرت برگردد، موفق نشد؛ او ول کن ماجرا نبود و تنها چیزی که از راشل می‌خواست، عکس‌ها بدن لختش بود! در نهایت راشل تصمیم گرفت که به این مکالمه خاتمه دهد، اما تا چند روز بعد از این ماجرا حس بدی داشت و فقط به این فکر می‌کرد که در این مدت بقیه چه فکرهایی در موردش کرده‌اند؟

ماجرای راشل چندان تکان دهنده نیست. هیچ خشونتی اتفاق نیفتاده و به کسی هم تجاوز نشده. این ماجرا بیشتر به یک اتفاق معمولی شباهت دارد. در واقع همین پیش پا افتاده بودن ماجراست که آن را تاسف برانگیزتر می‌کند. این قبیل اتفاقات هر روز برای زنان رخ می‌دهد و آنها را به اندیشه وا می‌دارد: آیا رفتارهای من باعث بروز این اتفاقات می‌شود؟ آنها باید هر روز با فکر اینکه دیگران به آنها به عنوان یک کالا نگاه می‌کنند، زندگی کنند.

تحقیقات نشان داده که چنین تعاملاتی، بر روی زنان تاثیرات شدیدتری دارد. در این تحقیقات تعداد زنانی که تجربه اخیر آزار اینترنتی خود را به شدت ناراحت کننده توصیف کرده‌اند، دو برابر مردان بوده است.

درخواست عکس سکسی، تنها یکی از هزاران شکل آزاری است که می‌تواند در فیسبوک رخ دهد. به طور مداوم پیام‌ها آزار دهنده و عکس‌های آلت تناسلی مردان بدون اجازه، به زنان ارسال می‌‎شود. در عکس‌های تحقیرآمیز تگ می‌شوند یا ساخت پروفایلی جعلی با نام و عکس‌ آنها، اتفاقاتی متداول هستند.

۵ روش برای حفظ امنیت در فیسبوک:

۱. دقیقا تعیین کنید که چه کسی چه چیزی را می‌تواند ببیند:

در سال‌های اخیر فیسبوک تغییرات زیادی در پلتفرم خود داده تا کاربران بتوانند این تنظیمات را سفارشی کنند. حتی می‌توانید تعیین کنید چه کسانی اطلاعات شما را نبینند.

برای کنترل این تنظیمات، روی فلشی که در گوشه سمت راست پروفایل قرار دارد کلیک کرده و وارد قسمت Settings (تنظیمات) شوید. در پنلی که سمت چپ قرار دارد Privacy (حریم خصوصی) را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید تعیین کنید که چه کسانی می‌توانند پست‌های شما را مشاهده کرده و چگونه می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

پس از اتمام تنظیمات به قسمت Timeline and Tagging در پنل سمت چپ بروید. در این بخش تعیین می‌کنید که چه کسانی می‌توانند تایملاین شما را مشاهده کنند و چه کسانی می‌توانند پست‌هایی که شما در آن تگ شده‌اید را ببینند. در این قسمت گزینه‌ای وجود دارد با عنوان (Review what other people see on your timeline)که با زدن آن می‌توانید ببینید مراجعه کنندگان به صفحه شما، چه چیزی می‌بینند.

۲. اجازه ندهید دیگران بدانند کجا هستید:

همانطور که در مقاله قبلی نیز اشاره شد، نشان‌گذاری جغرافیایی در پست و عکس‌ها باعث می‌شود که استالکرهای احتمالی، شما را پیدا کنند. زمانی که در فیسبوک هرگاه پستی منتشر می‌کنید، گزینه‌ای با عنوان Check In دارید که با زدن آن دوستانتان از محلتان باخبر می‌شوند. توصیه می‌کنیم از این قابلیت استفاده نکنید.

به خاطر داشته باشید که نشان‌گذاری جغرافیایی تنها روش برای پیدا کردن شما نیست.

در کشور‌های خارجی هرگاه کاربری به فروشگاهی مراجعه می‌کند، از آن پس تبلیغات مرتبط با آن را در فیسبوک مشاهده می‌کند. یا زمانی که در یک مهمانی شرکت می‌کند و در آنجا با چند نفر آشنا می‌شود، به احتمال زیاد، فردای آن روز نام آن شخص را در میان لیست دوستان پیشنهادی فیسبوک مشاهده کند.

به نظرتان علت این اتفاق چیست؟ اغلب کاربران فیسبوک، نسخه موبایل آن را نیز دارند. با توجه به اینکه تلفن همراه (تقریبا همیشه) در جیب کاربران است، بنابراین فیسبوک از موقعیت مکانی کاربران نیز مطلع است.

این اطلاعات عمومی نیستند و نیازی به نگرانی در مورد آن نیست. افرادی هم که از این روش برای دوستیابی استفاده می‌کنند، آنقدرها زیادی نیستند.

۳. مزاحمان را بلاک کنید:

یکی از قابلیت‌های جالب این پلتفرم، امکان قرار دادن افراد در لیست افراد محدود شده (Restricted List) است. با این کار فرد مورد نظر از لیست دوستان شما حذف نمی‌شود، اما فقط پست‌های عمومی شما را می‌تواند مشاهده کند. این قابلیت در مقابل افرادی که می‌دانید دنبال هر فرصتی برای مسخره‌کردن یا سوءاستفاده کردن از شما هستند، بسیار مفید است.

با وجود اینکه باید بتوان به صورت مستقیم به کسی گفت که من دوست ندارم شما محتوای شخصی مرا مشاهده کنید، اما همه ما می‌دانیم که برخی از مردان در مقابل نه شنیدن چه واکنشی از خود نشان می‌دهند. در چنین مواردی موضوع می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.

پس بهتر است در مواردی که فرد اصرار دارد شما درخواست او را در حضورش قبول کنید، سریعا به جای خلوتی رفته و او را در لیست افراد محدود شده قرار دهید.

۴. گزارش حساب‌های شیادی:

با وجود اینکه جعل حساب، مخالف توافقنامه کاربری فیسبوک است، در حال حاضر نزدیک به ۶۶ میلیون حساب جعلی در فیسبوک وجود دارد. یکی از دلایل ایجاد حساب‌های جعلی، این است که فرد می‌خواهد خودش را به عنوان شخص دیگری جا بزند که به آن حساب شیادی گفته می‌شود. با استفاده از نام و عکسهای شما، شیاد می‌تواند با دوستان واقعی شما که در شبکه اجتماعی هم حضور دارند دوست شده و محتوایی منتشر کند که منجر به بی اعتبار شدنتان شود.

در صورت مشاهده چنین حساب‌هایی سریعا آن را به پلتفرم گزارش کنید.

نحوه گزارش دهی حساب شیادی:

وارد پروفایل مورد نظر شده و بر روی سه نقطه ای که در سمت راست قرار دارد کایک کنید و گزینه Find support or report profile را انتخاب کنید. سپس گزینه pretending to be someone را انتخاب کرده و اگر فرد حساب جعلی شما را ساخته ME را انتخاب کنید.

در برخی موارد شیاد به قدری حرفه‌ای است که حساب اصلی شما را بلاک می‌کند تا نتوانید آن را گزارش دهید. به همین علت بهتر است از دوستان خود بخواهید در صورت مشاهده پروفایل جعلی شما، حتما آن را گزارش کنند.

علاوه بر این، فیسبوک اعلام کرده که تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای شناسایی حساب‌های شیادی تدارک دیده‌است. در این روش از نرم‌افزار تشخیص چهره فیسبوک استفاده می‌شود و عکس حساب کاربری جدید را با  عکس پروفایل حسابهای موجود تطبیق می‌دهد.

متاسفانه این قابلیت تنها برای حسابهایی که به تازگی ایجاد می‌شوند قابل استفاده است. این یعنی در صورتی که حساب جعلی شما از قبل وجود داشته یا فرد حسابی داشته که نام و تصویر آن را تغییر داده و به حساب شیادی تبدیل کند، فیسبوک آن را شناسایی نخواهد کرد.

با توجه به اینکه اغلب حسابهای جعلی نه با هدف انتقام گیری شخصی، بلکه با هدف کلاهبرداری مالی، تبلیغات و اهداف سیاسی ایجاد می‌شوند، این قابلیت تا چه اندازه کارایی دارد؟ در طی تحقیقاتی مشخص گردید که فیسبوک برای جهت دهی به افکار عمومی در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، استفاده شده‌است.

برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی، ساده‌ترین راه این است که عکس‌های خود را به صورت محرمانه (private) منتشر کنید. اگر فردی که کارش ایجاد حساب‌های شیادی است، به عکس‌های شما دسترسی نداشته باشد، در نتیجه سراغ هدف دیگری خواهد رفت.

۵. جلوگیری از پورن انتقامی

در سال‌های اخیر سکستینگ به یک ابزار استاندارد برای عشوه‌گری تبدیل شده است. در طی تحقیقاتی در این باره، ۸۸% از شرکت کنندگان گفته‌اند در روابط خود حداقل یکبار پیام یا عکس سکسی ارسال کرده‌اند. با توجه به نتایج حاصل از تحقیقاتی که در رابطه با رضایت جنسی و سکستینگ صورت گرفته، زنان اغلب سکستینگ را بسیار مفید دانسته‌اند. بنابراین نباید به این موضوع با دید منفی نگاه کرد.

با این حال، ارسال تصاویر عریان به خصوص اگر به دست افراد نالایق بیفتد، می‌تواند خطرناک باشد. زنان بی شماری هدف کمپین‌های تحقیر کننده‌ای قرار گرفته‌اند که در آن شریک انتقام‌جو، عکسهای آنها را به دوستان، اعضای خانواده و حتی رئیسشان ارسال کرده‌است.

خوشبختانه فیسبوک الگوریتم‌هایی دارد که توانایی شناسایی و حذف تصاویر عریان را دارد. با این وجود این پلتفرم در سال ۲۰۱۷ رویکرد جدیدی برای مقابله با این موضوع را مطرح کرد. این طرح ابتدا در استرالیا آزمایش گردید که قابل انتقاد است.

در این طرح اگر مشکوکید که ممکن است عکسی بدون اجازه شما در پلتفرم آپلود شود، ابتدا فرمی پر کرده و در آن نگرانی خود را مطرح می‌کنید، سپس این عکس را با استفاده از اپلیکیشن مسنجر فیسبوک به خودتان ارسال می‌کنید. پس از بررسی موضوع و عکس، آن تصویر از فیسبوک پاک می‌شود و اجازه آپلود آن داده نخواهد شد.

با توجه به اینکه فیسبوک، صاحب اینستاگرام هم می‌باشد، بنابراین امکان آپلود آن تصویر در هر دو پلتفرم وجود نخواهد داشت.

نقد طرح:

– حتما باید از وجود آن مطلع باشید (برخی اوقات عکس یا ویدئو بدون اطلاع کاربر گرفته می‌شود) .

– باید خودتان هم آن عکس را داشته باشید (ممکن است عکس توسط دوربین شخص دیگری گرفته شده باشد).

– مهم تر از همه اینکه شما باید به فیسبوک اعتماد کنید و با توجه به اینکه یک شخص حقیقی در آنسوی خط شکایت و عکس (که به احتمال زیاد عریان خواهد بود) را بررسی خواهد کردو همان عکسی که نمی‌خواهید همه ببینند را با دست خودتان برایش ارسال خواهید کرد.

در نهایت توصیه می کنیم که در هنگام سکستینگ جوانب احتیاط را رعایت کنید. برای کسب آگاهی بیشتر می توانید به این مقاله مراجعه کنید:

ارسال امن پیام‌های جنسی یا سکسی

 


بخش اول:

بخش دوم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش دوم: امنیت در توییتر)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)