آیا تا به حال در کوچه و خیابان مورد آزار و اذیت واقع شده‌اید؟ در اپلیکیشن‌ دوست‌یابی، پیامی نامناسب دریافت کرده‌اید؟ همکاری در مورد وضعیت ظاهری شما نظری بی شرمانه یا منفی ارائه کرده؟

باید بدانید که تنها نیستید…

اگر در توییتر یا فیسبوک هشتگ Metoo را دنبال کنید، می‌توانید به سادگی زنانی که قربانی سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌‎اند را ببینید. این زنان از تمام نقاط دنیا ، چه به صورت آنلاین، چه به صورت آفلاین، به نوعی این تجربه ناخوشایند را داشته‌اند. با توجه به اینکه اینترنت راه‌های ارتباطی جدیدی را به روی جهانیان گشوده، آزار و اذیت اینترنتی بیش از هر زمان دیگری رواج پیدا کرده‌است.

طبق مطالعات مرکز تحقیقاتی پیو، اغلب آزارهای اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی رخ داده‌است. با وجود اینکه مردان نیز مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار می‌گیرند (شامل فحاشی، تمسخر و تهدیدات فیزیکی و…) اما احتمال آزار و اذیت جنسی در زنان نسبت به مردان بیش از دو برابر است.

علاوه بر این، نیمی از زنان ۱۸ تا ۲۹ ساله شرکت کننده در این تحقیق، اعلام کردند که بدون اجازه برایشان تصاویر مستهجن ارسال شده است.

این آمار هر روز در حال افزایش است و با وجود اینکه زنان می‌دانند آزار و اذیت اینترنتی بزرگترین مشکل در فضای مجازی است، اما ۷۰% آنها حتی راه مقابله با آن را هم نمی‌دانند.

اغلب زنان فقط برای اینکه زن هستند مورد حمله قرار می‌گیرند. این رفتارها ناشی از رویکردهای جنسیتی، زن ستیزی و رفتارگرایانه بوده که منجر به تمرکز بر روی اندام فرد و بروز خشونت جنسی می‌شود. این رفتارهای خشونت آمیز تاثیرات منفی جسمی و روحی دارند و اغلب زنان ترسیده و به جای اینکه ریسک بیشتری متحمل شوند، شروع به خودسانسوری می‌کنند.

اما نگران نباشید، شما می‌توانید از خودتان محافظت کنید.

این مقالات با هدف ارتقای توانایی زنان نوشته شده تا بتوانند بدون هیچ ترسی، به وبگردی بپردازند. در اینجا به بررسی موارد متداول بروز آزار و اذیت بر علیه زنان در شبکه‌های اجتماعی، محیط کار، اپلیکیشن‌های دوست‌یابی و … پرداخته ایم و توصیه‌های لازم برای هر موقعیت را ارائه خواهیم داد.

لازم به ذکر است که بیشتر توصیه‌های این مقاله بر روی ناشناس ماندن تمرکز دارد. ممکن است این توصیه بر خلاف ایده عدم خودسانسوری باشد، اما ما بر این باوریم که هر زن باید در این مورد خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

امیدواریم توصیه‌های بیان شده در این مقالات بتوانند در دفاع و محافظت در برابر هرگونه سوءاستفاده جنسی، در فضای مجازی یا در زندگی روزمره، به زنان کمک کند.

آزار و اذیت در شبکه‌های اجتماعی:

اغلب آزار و اذیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. با توجه به زمانی که هر کدام از ما در این پلتفرم‌ها صرف می‌کنیم، این موضوع کاملا واضح است. در گستره شبکه‌های اجتماعی که گاهی هم با ناشناسی در آمیخته، برخی اوقات باعث می‌شود که هر پست، توییت یا محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، دریچه‌ای برای آزار و اذیت باز کند.

در مقالات بعدی نحوه مقابله و محافظت از خود در برابر ترول‌ها، افراد عجیب و غریب و حتی مزاحمان اینترنتی را در برخی از پلتفرم‌های محبوب آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

در همین زمینه:

خشونت آنلاین علیه زنان: مجازی بودن این نوع خشونت، از واقعی بودن آن کم نمی‌کند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)