فرشید فاریابی :  دو کوشنده ی حقوق بشر در فرصت پیش آمده در حاشیه نشست کمیسیون حقوق بشر پارلمان اتحادیه ی اروپایی موفق به دیدار  و گفتگو با رییس کمیسیون حقوق بشر و معاون رییس پارلمان و دیگر نمایندگان این پارلمان شده و موضوع پرونده ی آرش صادقی دانشجوی دربند ایرانی را درمیان گذاشتند.

آرش صادقی دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی صادقی عضو ستاد ۸۸ میرحسین موسوی ، در دادگاه بدوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حکم قاضی پیرعباس به اتهام اجتماع ، تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. وی هم چنین در پرونده قبلی خود به ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تعزیری کاهش یافت.

وی اولین بار در ١٨ تیر ١٣٨٨ بازداشت، ۵۳ روز را در بند ۲ الف سپاه سپری کرده و سپس با قرار کفالت آزاد شد و مدتی بعد در ۶ دی ١٣٨٨ همزمان با حوادث عاشورا در تهران دستگیر و در فروردین ١٣٨٩ با قید وثیقه از زندان آزاد شد. مادر آرش صادقی در حمله ماموران امنیتی به خانه وی دچار شوک قلبی شده و از دنیا رفت.

آرش صادقی اینک برای بار دوم در اعتراض به رفتار های غیر قانونی در زندان و اعمال فشار دست به اعتصاب غذا زده که از وضعیت او پس از سه هفته خبر موثقی در دست نیست.

  گفتگوی کوتاه با مرسده محسنی یکی از کوشندگان حقوق بشر ساکن آلمان که در این دیدار ها شرکت داشت  را بخوانید.

 

  •  خانم مرسده محسنی در شبکه های اجتماعی خبری منتشر شد مبنی بر دیدار شما با رییس پارلمان اروپا و تعدادی از نمایندگان این پارلمان در مورد وضعیت دشوار آرش صادقی دانشجوی زندانی در ایران، خواهشمندم برای آگاهی دقیق تر خوانندگان بفرمایید این دیدار در چه تاریخی برگزار شد و با چه افرادی ملاقات داشتید؟

بنده و آقای انور میرستاری از کنشگران حقوق بشر روز چهارشنبه  نوزده ژوئن در نشست کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا حاضر شدیم و با توجه به شرایط بسیار وخیم و نگران کننده ی دانشجوی زندانی آرش صادقی با خانم باربارا لوخبیلر رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا به طور مشروح صحبت کردیم. همچنین موفق شدیم با خانم ها تاریا کرنبرگ مسئول مسائل ایران و ایزابل دوران معاون آقای مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا درباره آرش صادقی و وضعیت او که در سلول انفرادی و اعتصاب غذا به سر میبرد صحبت کنیم.

همزمان نیز ممکن شد در محل اجلاس اسناد و اوراقی که در مورد وضعیت بی خبری و بسیار نگران کننده ی این زندانی دربند رژیم ایران تهیه کرده بودیم را به منشی‌ آقای شولتز رییس پارلمان اروپا تحویل دهیم.

 خانم باربارا لوخبیلر و ایزابل دوران و تاریا کرنبرگ قول دادند که نامه یی با امضای مشترک خطاب به مقامات ایران ارسال کرده و مشخصا وضعیت آرش صادقی را پیگیر شوند.

  •  آیا این دیدارها به شکل جداگانه انجام شد و یا به طور مشترک با رییس پارلمان و رییس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا دیدار داشتید؟

آنگونه که در پرسش پیشین گفتم به دلیل فوریت و نگرانی بسیاری که در مورد این جوان دربند و اعتصاب غذای جدی او داشتیم  از فرصت پیش آمده و به دلیل شرکت رییس پارلمان اروپا در کمیسیون حقوق بشر در پایان نشست تلاش کردیم تا موضوع را انتقال دهیم که علی رغم نبودن هیچ فرصتی با روی گشاده ما را برای دقایقی پذیرفت و به همراهان خود تاکید کرد اسناد و اوراق تهیه شده را تحویل گرفته و در فرصت مناسب برای اقدام بررسی کنند.

البته موفق شدیم با معاون او، یعنی خانم دوران ملاقات جداگانه داشتیم و توضیحات کامل در مورد خواست خود که پیگیری فوری وضعیت آرش صادقی بود را ارایه کنیم که ایشان هم علی رغم تعیین وقت قبلی بسیار با روی گشاده از ما پذیرایی کردند و گفتگوی خوبی ممکن شد که قول جدی دادند که موضوع را دنبال کنند.

  • خانم محسنی این دیدار شما به شکل فردی برگزار شد و یا به نمایندگی از کوشندگان حقوق بشر این دیدار را انجام دادید؟

ما همیشه به عنوان کوشندگان حقوق بشر از هر فرصتی که پیش بیاید برای بازتاب صدای زندانیان و آسیب دیدگان نقض حقوق بشر در ایران به حد مقدور استفاده میکنیم . این دیدار هم به شکل شخصی انجام شد اما دوستان در کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا حامیان مادران خاوران و پارک لاله می‌‌شناسند که همراه آقای انور میر ستاری از کنشگران حقوق بشر موفق به این دیدار ها شدیم.

 

  • در دیدار شما با خانم باربارا لوخبیلر ، رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا چه نکاتی مورد بررسی قرار گرفت؟

علاوه بر مسایل مربوط به ایران و خصوصا وضعیت آرش صادقی ایشان مطالبی در مورد وضعیت حقوق بشر در منطقه و خصوصا وقایع اخیر ترکیه را بیان کردند . باتوجه به سفر اخیر ایشان به ترکیه نکات بسیاری در این مورد بیان کردند.

  •  برای پیگیری این گفتگو ها و حصول نتیجه چه برنامه ای را پیش رو دارید؟

بدون شک این موضوع را با تمام توان پیگیری خواهیم کرد. هم از طریق کانال های تماسی که داریم و هم با توجه به فوریت و اهمیت بالای وضعیت آرش صادقی و خبر دردناک مرگ افشین اسانلو در زندان رجایی شهر که دیروز منتشر شد قطعا حضوری این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا از فاجعه ی دیگردر زندان های جمهوری اسلامی جلوگیری کنیم.

از رسانه های گروهی هم می خواهیم با انتشار اخبار این فضای بی خبری را بشکنند و همین فرصت های اندک انتشار اخبار خود امکان پیگیری را بسیار آسان تر میکند. برای مثال اگر گزارش این دیدار منتشر و از طریق رسانه ها به این نمایندگان برسد خود عامل یادآوری و پیگیری موثرتری خواهد بود.

  •  از پاسخ به پرسش ها سپاسگزارم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com