هرچند وضعیت اینترنت در ایران بسیار بد است و دسترسی شهروندان به اینترنت بسیار دشوار، اخباری که از خیابان‌های کشور به گوش می‌رسد حکایت از بحرانی‌تر شدن اوضاع دارد.  ویدیوهای متعددی از درگیری‌های مردم و نیروهای انتظامی در فضای مجازی منتشر شده است...
اعتراضات مردمی درمیهن همچنان ادامه دارد، سخنگوی قوه قضائیه از «بازگشت آرامش» به کشور سخن می‌گوید. او به‌روال همیشگی‌اش به‌منظور سرکوب گسترده و خونین اعتراض‌های مردمی، خواهان معرفی «فتنه‌گران» به دستگاه قضائی شده است. بی توجهی رژیم به انباشت خواست های مردم از یک سو، تشدید سرکوب از سوی دیگر درد های جامعه را حل نمی کند. بلکه مهر تایید به این دردها می زند. هدف رژیم سرکوب شدید جنبش مردمی و ایجاد یاس و نامیدی در جامعه است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲۸ آبان در نشست خبری خود درباره ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در کشور گفت: «برخوردهای قاطع در برابر خشونت و برای اعمال قانون در پیش گرفته‌ایم و سیاستی در پیش می‌گیریم که هرکس به سزای عمل خود برسد.»

اسماعیلی از مردم معترض خواست تا «هرچه زودتر صف خود را از صف افراد خشونت‌طلب جدا کنند». شیوه شناخته شده است از این تریق به توانند تفرقه ایجاد کنند. این در حالی است که فعالان جنبش با در نطر گرفتن موقعیت جنبش مردمی  بی تردید دست به تشکل های محلی از جمله ستاد های محلی و شوراهای مشورتی جهت هماهنگی هستند

اعتراضات مردمی در ایران با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین از جمعه ۲۴ آبان آغاز شد. این اعتراضات به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافت و به خواسته‌های سیاسی فرارویید. در پی گسترش اعتراضات، شورای امنیت کشور به‌شکل بی‌سابقه‌ای اینترنت را تقریباً به‌طور کامل قطع کرد و در سکوت خبری و جلوگیری از اطلاع‌رسانی، نیروهای امنیتی به مقابله خشونت‌بار با معترضان برخاستند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی شمار کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان این رویدادها بسیار بالاست اما هنوز تعداد آن‌ها مشخص نیست.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن درخواست از مردم برای معرفی «فتنه‌گران و خشونت‌طلبان و خرابکاران به نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی» گفت: «همزمان با شناسایی افراد اغتشاشگر آن دسته از کسانی هم که برای شبکه‌های بیگانه مبادرت به تهیه فیلم می‌کردند نیز شناسایی و دستگیر شدند.»

غلامحسین اسماعیلی همچنین با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر مقابله نیروهای امنیتی با «اغتشاشگران» گفت: «اکنون به برکت کلام رهبر انقلاب و تلاش نیروهای امنیتی و انتطامی و مردم هوشیاری که صف خود را از بدخواهان و خشونت‌طلبان جدا کردند آرامش به کشور برگشته است.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران پنج روز است که ادامه دارد. روز گذشته دوشنبه ۲۷ آبان نیز از جمله شهرهای شیراز، کرمانشاه، مریوان، کرج و بخش‌های مختلف تهران ناآرام بودند. فضا در تهران و در شهرهای بزرگ ایران کاملاً امنیتی است. گروه‌های سه و چهار نفره از مأموران مسلح در خیابان‌ها و در چهارراه‌ها و میدان‌های شهر در رفت و آمدند. اتوبوس‌هایی در کنار خیابان‌ها به‌عنوان مقر موقت مأموران توقف کرده‌اند و مردم خشمگین و ناامیدند. اینترنت نیز همچنان قطع است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل ضمن تأکید بر حق راهپیمایی آزادانه مردم در ایران، اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با نگرانی روند سرکوب اعتراضات در ایران را دنبال می‌کند.

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح نیز در نامه‌ای از آنتونیو گوترش خواست که فوراً به قطع اینترنت جهانی و سرکوب اعتراضات مردم ایران اعتراض کند.

در ایران سپاه پاسداران گفته است که در صورت ادامه اعتراضات معترضان را سرکوب خواهد کرد.

روزنامه کیهان چاپ ایران که مورد حمایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی است رهبران اعتراضات اخیر را «شرور» نامیده و آن‌ها را به اعدام تهدید کرده است.

خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی به حوادث روز چهارم اعتراضات مردمی پرداخت. روایتی که در آن ادعا شده «لیدر» اصلی «اغتشاشات» در شهر مشهد دستگیر شده است و هم‌چنین مدعی‌ست که در ماجراهای شهر «سیرجان» پای چند زن در میان بوده است. گزارش فارس هم‌چنین تعدادی ویدیو از اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران را منتشر کرده است و حتی درباره شعارهای مردم در این تظاهرات نیز نوشته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com