روز سه‌شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ۲۸ آبان ۹۸، فعالیت پلتفرم دادخواهی فارسی‌زبانان (سایت دادخواست) در فاصله ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۸:۱۵ به وقت اروپای مرکزی، برای ۳۰ تا ۹۰ دقیقه دچار اختلال شد.

بنیاد رسانه‌ای زمانه به عنوان پشتیبان سایت دادخواست در همکاری با شرکای فنی خود مشغول تحقیق برای یافتن دلیل یا دلایل اصلی این اختلال است.

در طول مدت مختل شدن بخشی از فعالیت سایت دادخواست اما دیدن آن برای بینندگان در اطراف و اکناف دنیا امکان‌پذیر بود. این سایت همچنین در دسترس بود اما تنظیم دادخواست جدید و امضای دادخواست‌های موجود در آن امکان‌پذیر نبود. سایت دادخواست همچنین شمار امضاهای هیچ‌کدام از دادخواست‌های موجود را ارائه و گزارش نمی‌کرد.

سایت دادخواست اما تعهدی اساسی به حفظ حریم خصوصی کاربران دارد و ایمنی افراد را بسیار جدی می‌گیرد. هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه داده‌های کاربران در طول مدت مختل شدن کار سایت به خطر افتاده باشد، وجود ندارد.

بنیاد رسانه‌ای زمانه از ساعت ۱۷:۵۸ به وقت اروپای مرکزی از اختلال در کار سایت دادخواست آگاه شد و بلافاصله موضوع را به ارائه‌دهندگان خدمات فنی خود اطلاع داد. آنان توانستند در ساعت ۱۸:۳۱ به وقت اروپای مرکزی نسخه پشتیبان را بازیابی کنند و آن را به طور کامل برگردانند.

تحقیقات بعدی در مورد سیاهه‌های مربوط به سرویس، نشان داد که ترافیک بازدید از سایت دادخواست از ساعت ۱۶:۴۵ به وقت اروپای مرکزی افزایش شدیدی داشته است. این ترافیک همچنان به شکلی متناوب ادامه یافته اما تأثیر آن از سوی ارائه دهندگان خدمات فنی بنیاد رسانه‌ای زمانه، کاهش داده شده است.

رادیو زمانه (RadioZamaneh.com) که همراه با سایت دادخواست در یک پلتفرم میزبانی می‌شوند نیز از اختلال در CMS خود بی‌بهره نمانده اما نمای آن، همچنان در دسترس بوده است.

در هنگام وقوع اختلال در سایت دادخواست و در طول روز سه‌شنبه، دادخواستی که از سوی خانم شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل تنظیم شده، مورد توجه قرار داشت.

این دادخواهی نظر بازدید کنندگان و امضاء کنندگان زیادی را به خود و سایت دادخواست جلب کرد.

در این دادخواست شیرین عبادی از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته از مقام‌های ایرانی بخواهد قطع اینترنت و سرکوب بی‌رحمانه معترضان را متوقف کنند.

در حال حاضر اما علت یا علل این ترافیک بازدید و دلیل حوادث پیش‌ آمده، ناشناخته است. بنیاد رسانه‌ای زمانه برای یافتن علت اصلی اختلال در عملکرد سایت دادخواست همچنان همکاری‌‌اش را با ارائه‌دهندگان خدمات فنی خود ادامه می‌دهد.

این مطلب با دسترسی به اطلاعات تازه‌تر یا بیشتر در طول روزهای آینده به روز می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com