ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست جمهوری دوازدهم (عکس از آرشیو)

اگر ایران دادگاه قانون اساسی داشت، شاید حقوقدانان می‌توانستند با طرح حقوقی موضوع در برابر آن ثابت کنند، دعوت به رأی‌دهی به بعضی نامزدها مصداق جرم است. نامزدهایی که کمک به ادامه‌ی کار آن‌ها به دلیل دست داشتن در کشتار جمعی، شکلی از سهیم شدن در جرم‌های مجازات‌نشده‌‌شان است
ابراهیم رئیسی، فردی که با مشارکت در کشتار جمعی زندانیان و عضویت در هیئت چهار‌نفره‌ی اعدام‌های سال ۶۷ باید همین حالا در حال تحمل مجازات باشد، نامزدی می‌شود که باید از ترس او به ادامه‌ی کار رئیس جمهوری فعلی کمک کنند که در تمام چهار سال فعالیتش در مقام مجری و ناظر اجرای قانون اساسیِ نظامِ مستقر، اقدام عملی موثری برای آزادی برنده‌ی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از حصر غیرقانونی نکرد! تا اینجا قانون اساسی همان نظام مستقر در چند مورد نقض شد؟
فایل صوتی افشاگر
در حال حاضر، فایل صوتی گفت‌وگوی حسین‌علی منتظری، قائم مقام وقت رهبری جمهوری اسلامی، با ابراهیم رئیسی در دسترس است که سهم او را در کشتار جمعی ثابت می‌کند.
اگر دادگاه قانون اساسی‌ای وجود داشت، حضور ابراهیم رئیسی که نظام، جرم آشکارش را انکار می‌کند و از شهروندان می‌خواهد به یک مجرم رأی بدهند، منتفی می‌شد.
با قرار دادن او در فهرست نامزدها، جمهوری اسلامی برای شهروندان غیرمذهبی دعوت به ارتکاب اقدام غیرقانونی و برای اهل مذهب، «دعوت به گناه جمعی» را با رأی به فردی «سهیم در قتل عمد» عادی دانسته است.
اگر کسی بار دیگر اتهام زد که رأی ندادن، کمک به شخصیت‌های منفی انتخابات ریاست جمهوری است، باید برایش توضیح داد چرا عده‌ای نمی‌خواهند شریک جرم باشند. انقلابی‌گری و مواضعی از این دست هم در کار نیست. بعضی دوست دارند با رأی‌شان حرف بزنند، بعضی دوست دارند با رأی ندادن‌شان سکوت کنند.
سهیم بودن بعضی مقام‌های حکومتی در رویدادهایی مانند اعدام‌های ۶۷ اهمیت و نیاز به وجود دادگاه قانون اساسی را در آینده نشان می‌دهد.

مقاله‌ها و گزارش‌های بیشتر در وب‌سایت زمانه (لینک)

گزیده‌ای از داستان‌ها، مقاله‌ها و  ترجمه‌ها (لینک)

مطالب بیشتر در تریبون زمانه:

کلی‌گویی، یکدست‌سازی و زبان بیراهه در انتخابات
مکرون، آزمون پیشبرد اتحادیه‌ی اروپا
جایگزین مفهوم «روشنفکری دینی» چیست؟
عقبگرد سیاسی ترکیه در عرصه‌ی بین‌الملل
چرا بشار اسد در جنایت خان‌ شیخون مسئول است؟
استراتژی درست دغدغه‌ی جمهوری اسلامی نیست
دموکراسی و حقوق بشر با ترامپ؟
شبهه‌های حکم دیوان عالی آمریکا
مجازات اعدام یا قدرت‌نمایی حکومت؟
احتمال آغاز مذاکره اتحادیه اروپا و ایران بر سر حقوق‌ بشر
اصالت مرگ در جنگ هشت‌ساله

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com