حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، می‌گوید آزمایش موشکی اخیر «موفقیت‌آمیز» بود

همان‌طور که پیش‌بینی‌پذیر بود، نخستین جدال سیاسی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، با جمهوری اسلامی بر سر آزمایش موشکی شکل گرفت. خبر تحریک‌آمیز آزمایش‌های موشکی بعدی جمهوری اسلامی از زبان علی‌ اکبر ولایتی و اعلام تحریم‌های بیشتر علیه مسئولان جمهوری اسلامی این جدال را پیش‌ می‌برند.

جمهوری اسلامی نتوانست جو سیاسی‌ای را که با جنجال‌های پیاپی ترامپ در صحنه‌ی سیاسی داخلی و خارجی آمریکا شکل گرفته بود، درست درک کند تا بازنده‌ی نخستین رویارویی نباشد.

در وضعیت عادی، ترامپ با اشتباه‌های دو هفته‌ی نخست ریاست جمهوری‌اش از کشمکش لفظی با اتحادیه‌ی اروپا گرفته تا مکزیک، استرالیا و دیگر اختلاف‌های داخلی با رسانه‌ها، جامعه‌ی مدنی و سیاستمداران دموکرات آمریکا بهانه‌ی کافی برای جنجال بزرگ‌تری در برخورد با جمهوری اسلامی نداشت.

برندگان جنجال بر سر آزمایش موشکی جمهوری اسلامی از یک سو، عربستان سعودی و از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو خواهند بود. نخست‌وزیر اسرائیل حالا می‌تواند در سایه‌ی جنجال‌های تازه، از شهرک‌سازی‌های بیشتری خبر بدهد.

آزمایش موشکی جمهوری اسلامی دلیلی برای تهدید نظامی ترامپ شد

انحراف از رویدادهای مهم‌تر

جمهوری اسلامی بر این موضوع متمرکز نیست که با آزمایش‌های موشکی ناشیانه چه خدمت بزرگی به نابودی راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطین و صلح خاور میانه می‌کند. چنین آزمایش‌هایی در زمانی که به کشمکش بیشتر نیازی نیست، به نقض حقوق بشر کمک می‌کنند، آن هم با منحرف کردن رسانه‌ها و افکار عمومی به سوی «خطری به نام ایران» و غفلت از گسترش اشغالگری در بخشی از سرزمین‌های فلسطینی.

وضعیت‌ پیش رو در کوتاه‌مدت از این قرار است: وعده‌ی آزمایش‌های موشکی بیشتر، تقابل با تحریم‌های بیشتر، مرکز ثقل سیاسی و خبری‌ای به نام «تهدید منطقه‌ای گسترده ایران» و به حاشیه رفتن دردسرسازی سیاسی ترامپ و افزایش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی. اما توطئه‌ای در کار نیست.

بعضی از مسئولان نظامی جمهوری اسلامی بحثی به نام استراتژی درست سیاسی و دانش آن را نمی‌شناسند. نمی‌دانند با همین روش شلیک موشک در زمان نامناسب در ایدئولوژی رسمی خود، دفاع از فلسطین، هم بازنده‌ی بلندمدت خواهند بود و با تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی این باخت فضاحت‌بارتر می‌شود. به‌ویژه که «همه‌ی گزینه‌ها»، بدون حذف رسمی اقدام نظامی، دوباره به «روی میز» سیاست برگشته‌اند. نگرانی دوباره در فضای اجتماعی و سرشکستگی جمعی از «تهدید» خوانده شدن در عرصه‌ی بین‌المللی نیز بی‌شک دغدغه‌ی مسئولان جمهوری اسلامی نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com