یکی از مشکلات اصلی تبلیغاتی دولت آمریکا که مدتهای مدید است بار تحریمهای سنگینی را اسماً به دولت، ولی رسماً به مردم ایران تحمیل کرده است، توجیه این عمل در انظار همین مردم بوده است، زیرا در شرایطی که میکوشد آنها را علیه دولت اسلامی برانگیزد، نمیتواند در جبههُ مقابلشان قرار بگیرد.
توجیه استانداردی که سالها به این کار میامد و به حد غثیان شنیدیم، از این قرار بود: ما دوست ملت ایران هستیم؛ تحریمهای ما «هوشمند» است و به شما لطمه نخواهد زد؛ آماج ضربه، دولت جباری است که بر شما حکم میراند و میخواهیم به این ترتیب از شرش خلاصتان کنیم! اگر گرفتار مشکل شده اید، به این دلیل است که دولتتان نمیتواند اقتصادش را درست اداره کند، وگرنه از سوی ما فشاری متوجه شما نیست. این ادعای تبلیغاتی با اداها و پیامهایی نیز همراه میگشت که در دورهُ اوباما چندتای آنها را شاهد بودیم. الزاماً صداقتشان از پیامهای نتانیاهو بیشتر نبود، ولی مردم بابت خوش تیپی گوینده، به آنها مختصری عنایت میکردند.
با آمدن ترامپ، شاهد تعویض این گفتار پاخورده هستیم. این بار اگر کاری انجام میشود که باری بر دوش ایرانیان میگذارد، از زمرهُ اثرات جنبی تحریمها، محسوب نمیشود. حرفی که مثل متحدالمآل پراکنده شده و از هزار و یک منبع، از جمله ایرانی، به گوش همه فرو میکنند، از این قرار است که متأسفیم که شما مردم ایران نتوانسته اید حساب خود را از رژیم جدا کنید، اگر کرده بودید، فشار فقط متوجه رژیم میشد!
حرف در هر دو مورد یاوه است و در حد تبلیغات پوچ سیاسی که پایه اش نادان حساب کردن مخاطب است، ولی تغییری هم در این میان واقع شده که مستحق توجه است: میزان پررویی گوینده افزایش یافته است. دورهُ جوان روشنفکر مآب و متظاهر به سخاوتمندی گذشته. نوبت دلال معاملات ملکی شده که بی رودربایستی، تمایل دارد تا همهُ مخارج را بر عهدهُ طرف مقابل بگذارد. اگر دیوار میکشد به خرج همسایه باشد، زمین یکی را با سند سازی به اسم دیگری بکند و در نهایت ایرانیان را هم مسئول تصمیمات خودش بشمارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com