«پدیدار‌شناسی موسیقی» نوشته بروس الیس بنسن با ترجمه حسین یاسینی توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. کتابی چندساحتی در حد فاصل بین موسیقی و فلسفه.

«پدیدار‌شناسی موسیقی» نوشته بروس الیس بنسن با ترجمه حسین یاسینی

«پدیدار‌شناسی موسیقی» نوشته بروس الیس بنسن با ترجمه حسین یاسینی

نسخه اصلی «پدیدارشناسی موسیقی» در سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است.

نویسنده این اثر، بروس الیس بنسن متولد سال ۱۹۶۰ و استاد فلسفه کالج ویتن در ایلینوی آمریکا است. فعالیت موسیقایی از نظر بنسن نه فقط سرشتی بداهه‌پردازانه دارد بلکه همواره در چارچوب یک گفت و شنود رخ می‌دهد. ویژگی‌های گفت و شنود حقیقی موسیقایی، موضوع یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در کتاب «پدیدار‌شناسی موسیقی» است.

کتاب «پدیدار‌شناسی موسیقی» دارای نگرشی نو به آهنگسازی، اجرا و شنیدن موسیقی است. نویسنده در این کتاب با تکیه بر سنت‌های فلسفه قاره‌ای و تحلیلی و مثال‌های متنوع از موسیقی کلاسیک غربی و جاز تعریفی نو و جامع از بداهه عرضه کرده که مبنای آن ساختن، اجرا و شنیدن موسیقی است که همواره با نوعی از بازآفرینی بی‌وقفه موسیقی با‌‌ همان بداهه، گره خورده است.

این کتاب پنج فصل اصلی دارد: «از آهنگسازی تا اجرا»، «آهنگسازی؛ از خاستگاه تا متن نهایی»، «اجرا؛ بداهه حفظ اثر»، «محصول در بطن عمل» و «رفتار موسیقایی با دیگران».

سحر سخایی، شاعر و نویسنده نظرش را درباره این کتاب با ما در میان می‌گذارد:

«این کتاب یکی از تازه‌های ماه‌های اخیر حوزه‌ی موسیقی است. گرچه نام کتاب خبر از متنی تخصصی در حوزه‌ی موسیقی شناسی می دهد – که البته هست – اما وجهی که باعث شد به این کتاب بپردازم، بخش بینارشته‌ای آن است که در فضایی مشترک بین موسیقی، فلسفه و پژوهش هنر در حرکت است. به عنوان یک خواننده‌ی فارسی‌زبان، که از فرهنگ موسیقایی‌ای عمدتاً متکی بر بداهه‌پردازی و خلق اثر در لحظه‌ی اجرا می‌آییم، بحث تفاوت و تمایزِ اجرای بداهه با اثری ازپیش‌ساخته‌شده و این‌که کدام یک برتر از دیگری است، مسئله‌ی ذهنی بسیاری از مجریان و شنوندگان موسیقی ایرانی امروز است. حتماً خواندن نظریات موشکافانه‌ی نویسنده در باب آهنگسازی و بداهه‌پردازی و مباحث از این دست، لذت‌بخش و روشنگر خواهد بود. مثال‌های ارائه شده در کتاب متمرکز بر موسیقی کلاسیک غربی و سبک جاز است، اما ریشه‌های مشترک زیبایی شناسی، اجرا، خلق و نواختن موسیقی دلیلی بر خواندن و لذت بردن از این کتاب است. خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کنم.»

در همین زمینه:

معرفی کتاب در تریبون زمانه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com