حسن روحانی و تیم وی در سیاست خارجی روزهای بحرانی و سختی را پشت سر می‌گذارند. «دلواپسان» هر روز در حال برگزاری تجمع و کنفرانس در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای هستند. امامان جمعه به پیروی از آنان مدام در حال ابراز نگرانی‌اند. اما در این بین نقش سپاه پاسداران از همه پررنگ‌تر است.

دانشگاه سازمانی سپاه پاسداران، «امام حسین»، با صدور بیانیه‌ای با هشدار جدی به دولت حسن روحانی و به گفته آنان طرفداران رابطه با آمریکا با انتقاد صریح و شدیدالحنی آن‌ها را تهدید به برخورد انقلابی کرده است.

سایت «دیگربان» که خبر انتشار این بیانیه را روز دوشنبه ١١ خرداد اعلام کرده گزارش داده است که این بیانیه پس از بیانیه اول این دانشگاه در روز پنج‌شنبه ٧ خرداد منتشر می‌شود.

این بیانیه که حاوی نکاتی کلیدی در باب روند مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های غربی است به روشنی موضع‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که یکی از قدرتمندترین نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی است، را روشن می‌سازد.

sepaheghods

در این بیانیه که به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌اله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی منتشر شده است، به گفته نویسندگان بیانیه با اشاره به «زیاده خواهی‌آمریکایی‌ها»، «ساده‌اندیشان» تهدید به برخورد «انقلابی» از جانب «مردم ایران» شده‌اند.

واضح و مبرهن است که منظور از «مردم ایران» در بیانیه شخص رهبر جمهوری اسلامی به طور اخص و سپاه پاسداران در جایگاه بعدی است. از طرفی این بیانیه تنها به فاصله‌ای کمتر از دو هفته پس از حضور آیت‌اله خامنه‌ای در این دانشگاه در روز ٣٠ اردیبهشت ماه منتشر می‌شود.

در این دیدار که به بهانه مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری در این دانشگاه برگزار شد رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی پس از اشاره به درخواست آمریکا برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران و مراکز نظامی اعلام می‌کند که: «من این اجازه را نخواهم داد» و از طرف دیگر با خطاب قرار دادن «مسئولان» از آنان می‌خواهد که این تصمیم وی را مد نظر داشته باشند.

لحن رهبر جمهوری اسلامی و ادبیات آمرانه استفاده شده توسط وی به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام سیاسی در ایران که اتخاذ تصمیماتی با این مرتبه از اهمیت تنها به شخص وی تعلق دارد، چیزی بیش‌تر از یک توصیه پدرانه بود.

وی با خطاب قرار دادن «دشمنان» با اشاره به سپاهیان می‌گوید: «پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در نیروهای مسلح هوشیار و بیدارند و اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.»

حضور رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل نیروها مسلح در ایران، در دانشگاه امام حسین و جمع فرماندهان سپاه، و سخنانی که وی آنجا ایراد می‌کند، کافی است تا این نهاد نظامی پر قدرت در ایران، چراغ سبز خود را گرفته و پیام رهبر ایران را دریافت کند. پیام واضح و روشن است، وی از روند مذاکرات هسته‌ای و ادبیات استفاده شده توسط موافقان رابطه با آمریکا راضی نیست. پیامی که در بیانیه اول دانشگاه امام حسین به صراحت بازگو می‌شود. در این بیانیه فرماندهان این دانشگاه نظامی با هشدار به دولت حسن روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام می‌کنند که از روند مذاکرات «عمیقن ناراضی» هستند.

khamnei

فرماندهان دانشگاه امام حسین در بیانیه اول به صورت جدی نسبت به هرگونه «تخطی» و «تعرض» از دستورات رهبر جمهوری ایلامی ایران هشدار داده و به روشنی این پیام را به دولت حسن روحانی می‌رسانند که کار از توصیه و نصیحت گذشته و اگر رویه مذاکرات که از نظر آنان تاکنون «موفق» نبوده تغییری نکند، این سپاه پاسداران و نظامیان جان برکف رهبر هستند که وارد عمل خواهند شد.

از دیگر سو «غلامحسین غیب پرور»، فرمانده سپاه قدس استان فارس روز شنبه ٩ خرداد اعلام می‌کند که «سپاه، بازرسان مراکز نظامی را بازداشت خواهد کرد.» وی اضافه می‌کند که در صورت ورود بازرسان آژانس به ایران جهت بازرسی از مراکز نظامی، «سپاه آن‌ها را به عنوان جاسوس بازداشت کرده و در گلویشان سرب داغ خواهد ریخت.»

با توجه به تمام این گفته‌ها و شنیده‌ها اما، بیانیه دوم منتشر شده توسط دانشگاه امام حسین سپاه، تندتر و صریح‌تر است. حتا هاشمی رفسنجانی نیز مورد خطاب قرار گرفته و به وی گوشزد می‌شود که «برخی از دست اندرکاران برای فرار از مسئولیت، با استناد به خاطره‌ها و مشاهدات خصوصی خود، خواستار حذف یا محدود شدن (اعتراض‌ها به آمریکا) هستند.» در این میان به نقل از بیانیه «برخی از ساده‌اندیشان بلندگوی لیبرال‌های مطرود امام» با «تحلیل‌های روشنفکرمابانه»، که اشاره‌ای غیرمستقیم به «صادق زیبا کلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و از موافقان رابطه با آمریکا است، نیز متهم هستند.

rohani-obama

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، صدور بیانیه توسط فرماندهان دانشگاه امام حسین سپاه است، نه فرماندهان عالی رتبه این نهاد. چه می‌شود که در روزهای سخت و نفس‌گیر پس از ١٨ تیر ١٣٧٨، ٢۴ فرمانده وقت سپاه پاسداران با نوشتن نامه‌ای مستقیم خطاب به محمد خاتمی که در دوران اول ریاست جمهوری‌اش به سر می‌برد به طور علنی و مستقیم تمامی مسئولیت فاجعه کوی دانشگاه تهران را متوجه وی دانسته و صراحتن تهدید می‌کنند: «با کمال احترام و علاقه به حضرت‌عالی اعلام می‌داریم کاسه صبرمان به پایان رسیده و تحمل بیش از آن را در صورت عدم رسیدگی، بر خود جایز نمی‌دانیم.» اما در رویارویی با حسن روحانی و دولت وی این وظیفه بر عهده دانشگاه سپاه و فرماندهان آن قرار می‌گیرد.

می‌توان گفت که وضعیت روحانی و سابقه وی در شورای عالی امنیت ملی و نزدیکی که او به شخص آیت‌اله خمینی داشت امتیازی است که محمد خاتمی از آن برخوردار نبود.

این بار اما فرماندهان دانشگاه امام حسین پیش قدم شدند تا این پیام را به حسن روحانی برسانند که اگر روند فعلی تغییری نکند احتمالن بیانیه بعدی با امضای فرمانده کل سپاه پاسداران و معاونان او منتشر خواهد شد.

پیام کاملن روشن است، رهبر جمهوری اسلامی ایران از عملکرد حسن روحانی، دولت او، و تیم مذاکره کننده وی، «عمیقن ناراضی» است و فرزند خلف و قلدر رهبر ایران، سپاه پاسداران است که به نمایندگی از پدر و در حمایت از او رویاروی حسن روحانی خواهد ایستاد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com