Mahdiye-Mohamadi-Status همسر احمد زیدآبادی می‌گوید به او اعلام شده که این روزنامه‌نگار زندانی بلافاصله پس از آزادی از زندان، باید جهت سپری کردن دوران تبعید پنج‌ساله به شهرستان گناباد برود.

مهدیه محمدی با تایید پایان دوره‌ی محکومیت شش ساله‌ی همسرش در روز پنج‌شنبه (۳۱ اردیبهشت-۲۱ می‌)، در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته که قرار است آقای زیدآبادی از زندان رجایی‌شهر در کرج به گناباد در استان “خراسان رضوی” برده شود.

احمد زیدآبادی یک روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۸۸ بازداشت شد و پس از ماه‌ها تحمل حبس انفرادی و فشارهای شدید بازجویی، از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان، پنج سال تبعید به شهرستان گناباد، و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم گردید.

اعلام اجرای حکم تبعید این روزنامه‌نگار منتقد حکومت ایران در حالی صورت می‌گیرد که او در شش سال گذشته، از هرگونه اظهارنظر درباره‌ی مسائل سیاسی کشور خودداری کرده است.

او پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، برنده‌ی “قلم طلایی موسسه بین‌المللی مطبوعات” و “جایزه جهانی آزادی مطبوعات” سازمان یونسکو شده بود.

گفته می‌شود که علت سخت‌گیری‌های اعمال‌شده علیه این روزنامه‌نگار، نامه‌ی سرگشاده‌ی وی به رهبر جمهوری اسلامی در فروردین ماه ۱۳۸۶ و انتقادات صریح او از شخص خامنه‌ای در جریان انتخابات سال ۸۸ است.

آقای زیدآبادی در آن نامه، از علی خامنه‌ای دو سوال پرسیده بود. نخست این‌که «به چه علت شرعی، عقلی، قانونی و یا عرفی و بر اساس کدام مصلحت عمومی، پرسش علنی از رهبری و یا نقد گفته‌ها و عملکرد وی، عملا در جامعه ایران ممنوع است؟» و پرسش دوم او درباره‌ی هزینه‌‌های واردشده به کشور بر سر پرونده هسته‌ای بود.

وی در ارتباط با این پرونده نوشته بود که چرا رهبر جمهوری اسلامی «اصرار دارند که همه ایرانیان ارزیابی ایشان را از شرایط داشته باشند و اگر جز این باشد به تعبیر وی حرف دشمن را تکرار می‌کنند و یا به گفته برخی از مقام‌های امنیتی، از عوامل دشمن هستند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com