image در ادامه‌ی لغو کنسرت‌های موسیقی در ایران، گروهی موسوم به “امت حزب‌الله شهرستان ماهشهر” با حمایت “امام‌جمعه” این شهرستان از برگزاری دو کنسرت موسیقی سنتی و پاپ جلوگیری کردند.

این گروه، عصر روز دوشنبه (۲۸ اردیبهشت-۱۸ می)، با تجمع چندساعته‌ در مقابل فرمانداری ماهشهر، مانع از برگزاری کنسرت مهدی احمدوند، خواننده‌ی پاپ در این شهرستان شدند. معترضان می‌گفتند که «کنسرت‌های پاپ هرگز نباید به صورت مختلط برگزار شوند».

این در حالی است که به نوشته‌ی وب‌سایت “موسیقی ما”، این کنسرت «تمام مجوزهای لازم» را از دفتر موسیقی وزارت ارشاد دریافت کرده بود.

این وبسایت یک روز پیش‌تر نیز از لغو کنسرت مسعود شعاری و حسین علیشاپور در ماهشهر در شامگاه شنبه (۲۶ اردیبهشت) خبر داده و نوشته بود که گروهی از “افراد خودسر” با تجمع در مقابل سالن اجرای این کنسرت، از ورود “فرماندار” و “رییس انجمن موسیقی اهواز” و نیز حدود ۳۰۰ نفری که بلیت این برنامه را خریداری کرده بودند، به سالن جلوگیری کردند. معترضان، هم‌چنین با نزدیک شدن به “اذان مغرب”، در محل تجمع‌شان، نماز جماعت برگزار کردند.

گفته شده که مخالفت اصلی تجمع‌کنندگان با حضور آزاده وحدتی، به عنوان نوازنده سه‌تار در این کنسرت بود.

در این برنامه‌ی موسیقی، مسعود شعاری، آهنگ‌ساز و نوازنده مطرح سه‌تار قرار بود ابتدا یک کارگاه تخصصی آموزشی برگزار کند و پس از آن، کنسرت موسیقی سنتی-تلفیقی ایران و هند را با خوانندگی حسین علیشاپور به روی صحنه ببرد.

لغو این دو کنسرت به دنبال هشدار “امام‌جمعه” ماهشهر به مقامات محلی در خصوص “تبعات” برگزاری کنسرت‌های موسیقی در این شهرستان صورت می‌گیرد.

“حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی” در “نماز جمعه” روز ۲۵ اردیبهشت ماهشهر گفته بود که «مجوز وزارت‌خانه وحی منزل نیست» و «هرگونه تبعاتی را که در اجرای این برنامه‌ها رخ دهد، خود مسوولین باید پاسخ‌گو باشند».

وی با بیان اینکه «این کنسرت‌ها در برخی شهرهای بزرگ، حد یقفی ندارد» افزوده بود: «برخی دوستان توجیه می‌کنند که ما جو را کنترل می‌کنیم. قطعا بعد از مدتی هم شاهد این خواهیم بود که به همین قانع نمی‌شوند و می‌گویند “زنان باید برای ما خوانندگی کنند”، بعد از مدتی می‌گویند “نه، باید با رقص باشد” و در آینده نزدیک باید شاهد اباحه‌گری‌ها باشیم.»

غبیشاوی اضافه کرده بود «اگر مردم ببینند این قصه هم‌چنان پابرجا است، وظیفه خودشان را می‌دانند».

در تایید این اظهارات، “آیت‌الله محسن حیدری”، عضو مجلس خبرگان رهبری و “امام‌جمعه” موقت اهواز، به وب‌سایت محلی “رهیاب‌نیوز” گفته که «مجوزهای وزارت ارشاد درباره کنسرت‌ها عملا با روح اسلام سازگاری ندارد».

وی هم‌چنین با استناد به فتوایی از رهبر جمهوری اسلامی، ترویج موسیقی را «ناسازگار با اهداف نظام» خوانده و افزوده «مردمی که به کنسرت‌ها اعتراض می‌کنند، درد دین دارند».

حیدری با بیان این‌که در این کنسرت‌ها «مسائل ضداخلاقی، اختلاط و بی‌عفتی‌ها به وفور دیده می‌شود»، مدعی شده که پسران و دختران شرکت‌کننده در آن‌ها «با شنیدن صدای تار و تنبک‌ تحریک می‌شوند» و «حوادثی اتفاق می‌افتد که مطلوب نیست».

وی خطاب به “مسئولان اجرایی” گفته که اگرچه «موسیقی مطلقا حرام نیست» اما «در عمل ثابت شده که اگر خیری هم در آن باشد شرش بیشتر است».

لغو کنسرت‌های موسیقی در بندر ماهشهر، به فاصله‌ی دو هفته از لغو کنسرت گروه “راز نو” در “باغ فین” کاشان اتفاق افتاده است.

آن‌گونه که محمدفرزین ذوالقدر سرپرست این گروه به خبرگزاری “ایسنا” گفته، مجوز این کنسرت که در ارتباط با زندگی امیرکبیر است، از دو سال پیش برای اجرا در “باغ فین” گرفته شده بود و قرار بود در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت‌ برگزار شود اما در نهایت با مخالفت “شورای تامین کاشان”، اجرای آن لغو شد.

گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه (۷ اردیبهشت) در حاشیه افتتاح بازار فیلم در پردیس ملت تهران در پاسخ به پرسشی در باره لغو برخی کنسرت‌ها گفت: «با وزیر کشور در این خصوص گفت‌و‌گوهای لازم صورت گرفته و وی نیز دستورات لازم را به نیروی انتظامی ابلاغ کرده است.»

گفتنی است از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مردادماه سال ۱۳۹۲ تا کنون، بیش از ۲۰ کنسرت و اجرای موسیقی در تهران و شهرستان‌ها با وجود اخذ مجوزهای لازم به دلایلی چون وجود خوانندگان و نوازندگان زن لغو شده است که این تعداد بیشتر از کل اجراهای موسیقی لغوشده در دوران هشت‌ساله‌ی دولت محمود احمدی‌نژاد است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com