افلاطون فیلسوف معروف یونانی  دو هرار و ۴۰۰ قبل بروی درب آکادمی خود نوشته بود:

هرکس هندسه و ریاضی نداند وارد آکادمی فلسفی اش نشود.

امروز با مشاهده این همه دانشگاه!های شهریه گیرنده و مدرک دهنده، باید پیشنهاد کرد که بر روی درب اکثر  این دانشگاهها بنویسند:

هر کس پول و شغل نداشته باشد، وارد دانشگاه نشود!

فقط تأسف می خورید و بعنوان نظاره گر می بینید کنکورهای الکی بعنوان فراگیر، پیوسته و ناپیوسته و پذیرش های بدون کنکور و جالب اینکه تکمیل ظرفیت های کارشناسی ارشد و دکترا!!!!!! مدرک جویان را تحویل مراکز پول بده و مدرک بگیر(ویا فقط بیا امتحان و بعد پول بریز و مدرک بگیر) می دهند. و جامعه و همه جای شهر و روستا  پر از لیسانس و فوق لیسانس و دکترای مدرک بدست و پرمدعا اما فارغ از علم و مطالعه و تحقیق و پژوهش می شود!

هنوز۲۳ مهر است برخی مراکز پول گیرنده و مدرک دهنده پذیرش با کنکور و بدون کنکور دارند و هنوز تکمیل ظرفیت دکترا روی سایت است و این مراکز تا توان دارند دانشجو ارشد و دکترا برمی دارند چون پول زیادی دارد.

چند روز پیش ۲و ۳ دانشجو مقاله پرینت می کردند می گفتند ارشد می خوانیم مدیریت مالی و مدیریت بازرگانی بین الملل  آنهم در یک دانشگاه غیرانتفاعی !درکلاس با هم هستیم تعداد کلاسمان ۴۰ نفر است! بلی ۴۰ نفر ارشد در یک کلاس…..فقط کمیت راببین نه کیفیت را! و جالب اینکه در ۳و ۴ ترم مدرک را هم می گیرند!

یک سؤال ذهنم را مشغول می کند:

اینها اینهمه استاد راهنما و مشاور را ازکجا گیر می آورند؟ چون در دانشگاه شهیدبهشتی استادها بیش از ۳ پایاننامه نمی توانستند بگیرند و پایاننامه ها  هم اکثراً بیش از ۲ سال طول می کشید. مگر آن قانونهای سفت و سخت فقط مال زمانهای ما و دانشگاههای ما بود؟

در۱۰الی ۲۰سال قبل عمر خیلیها در پشت کنکورها به هدر رفت اما حالا بدون کنکور برو برق بخوان عمران بخوان حقوق بخوان….ارشد حسابداری و مدیریت بخوان  در اهر ارشد مهندسی شیمی و عمران و پلمیر بخوان جغرافی و ادبیات بخوان….

پول داری برو  دانشگاه  مهندسی بخوان اما هیچ کس سواد و تخصص و کار و اشتغال شما را تضمین و بیمه نمی کند!

ادامه جذب دانشجو و پذیریش دانشجو بدون کنکور و از طریق تکمیل ظرفیت کلاً کلاسها و شروع کلاسهای این دانشگاهها را هم مختل کرده است چون دیگر یک نفر از چند دانشگاه و از چند رشته و از جند شهر می تواند قبول شود و این باعث شده دانشگاهها نمی دانند چه مقدار جذب دانشجو خواهند داشت و بنابراین در حال انتظارند و حتی تاآخر ترم ثبت نام و ورود دانشجویان ادامه می یابد و من حتی شاهد ثبت نام دانشجو در روز امتحان هم بوده ام!!!!…..

ذر هرحال کنکور فقط اسمش مانده و دانشگاه و دانشجو هم همین طور!

نه از کنکور واقعی خبری هست و نه از سخت گیرهای آموزشی  و علمی و آکادمیک…. و داستانی خیلی تراژیک و تأسف آور که هر روز بیشتر از دیروز بازتولید و تکثیر می شود…

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com