در مورد جهان دو قطبی دوران جنگ سرد (۱۹۴۵-۱۹۹۱) دو قطی مادی‌گرای کمونیست و کاپیتالیست بسیار گفتند- درست یا غلط- هر چی بود تمام شد، در این فقط جای افسوس دارد، در بدترین شرایط ممکن در پی آنچه انقلاب ۱۳۵۷ می‌گویند، حکومت آخوندی (به دروغ می‌گویند جمهوری اسلامی) به سلطنت نشست، و در اساس ما انقلابی سیاسی واضحی ندیدیم جز تعویض سلطنت تاج با عمامه!

یاد همان شعار معروف سال ۱۳۵۷: ما میگیم خر نمیحواهیم، پالون خر عوض میشه!

اما بحث جهان قطبی زیاد مطرح است، اساسا اگر ملاک دو قطب جنگ سرد بگیریم، امروزه چیزی نه بعنوان تک قطبی وجود دارد و نه چند قطبی.
چرا که هیچ یک کشورها یا ائتلاف‌ها سیاسی-اقتصادی-نظامی حایز عنوان قطب نیستند، حتی امریکا و یا ناتو نمی‌تواند یک قطب باشند، آمریکا به تنهایی در انحطاط است، اعضای ناتو از دچار یک سری تشتت و تضاد منافع است، مثلا چند مورد مضحک تقابل درونی ناتو بنگرید:

۱- تقابل قلدری و منفعت طلبانه امریکا نسبت به کشورهای اروپایی، به قدری که اساس برخی می‌گویند جنگ اوکراین، توطئه ای از سوی امریکا برای تضعیف استقلال و قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا بوده و وابستگی شدیدتر به امریکا! این یعنی خیانت آشکار شرکا به هم!
۲- تقابل دائمی و انگار حل نشدنی بین ترکیه و یونان
۳- ضعف مفرط امریکا در برابر قدرت گرفتن کشورهای خواهان توسعه و نقش داشتن در اقتصاد و سیاست و قدرت نظامی جهان از کشورهای گروه بریکس و غیره، کاملا مشخص است امریکا به سرعت هژمونی دلار و اقتصادی اش از دست می‌دهد و دوران امپرالیسم هژمونی دلار پایان خواهد یافت، و بیشتر از این جهان نمی‌خواهد صدور کسری بودجه امریکا (با چاپ دلار بدون پشتوانه امریکا تحمل کند) بدهی امریکا بشتر تولید ناخالص داخلی اش شده، و اینکه بیش از هزار میلیارد دلار خلق پول کاذب کند و این کسری بودجه و تورم را به کشورهای جهان از جمله عضو سوئیفت، و پترودلار کشورهای صادرکننده نفت تحمیل کند و آنها برده اقتصاد امریکا کند و دیگر از تحمل سایرین خارج است!

***
از طرفی چین یا روسیه نیز درای ویژگی‌هایی هستند نمی‌توانند ایجاد یک قطب کنند، با اقتضاح جنگ اوکراین و ترکیدن بادکن ابرقدرتی کذایی دوم جهان، امروزه بایست تسلحات هسته‌ای کلا از لیست محاسبه قدرت دفاعی کشورهای جهان خارج کرد.
تسلیحات کشتار جمعی، چیزی جز ویترین شبیه هالوینی (این سنت زشت ضد فرهنگی غربی) مثل شوخی برای ترساندن کودک‌مزاجان است.

امروزه تعریف رده‌بندی قدرت نظامی کشورها، بایست جدا از داشتن سلاح‌های کشتار جمعی باشد، قدرت نظامی کشورها، در اصل شامل توان بالقوه نباید باشد چه هسته ای و چه غیر هسته ای، بلکه توان بالفعل و یا آماده سریع، در این صورت حتی روسیه جزء ده کشور اول جهان نخواهد بود.
در این روش رده بندی، البته همچنان چین و امریکا در حد نزدیک به هم در رده نخست هستند، اما مثلا به احتمال حکومت ج.ا بالاتر از اکثر لیست کذایی فعلی رده بندی فعلی است.

این قدرت بالفعل ایران جدا از بلوف‌هایی چون اعضای بسیج ۱۷ میلیونی است! اساس هیچ کشوری به این تعداد نیرو نیاز ندارد، و حتی تجهیزش به اندازه یک گروه شبه نظامی ملیشای از عهده یک غول ثروتمند مثل چین هم امکان پذیر نیست، در مطالب قبلی گفتم درباره پوچی این ادعا ج.ا.
اما ج.ا دارای یک مجموعه نیروهای مسلح واقعی بالفعل و آماده دارد، تخمین‌ها متفاوت است، مثلا برخی تخمین‌ها از نفرات آماده (با افزایش حقوق سربازان، هر چند سربازی هنوز اجباری است و اما عملا سطح حقوق و مزایا در سطح نیروهای نزدیک به کادری به نظر می‌رسد ج.ا می‌خواهد حقوق و مزد نیروی سربازان وظیفه را به سطح کادریان رسمی ارتقاء دهد، این در نهایت به ایجاد انگیزش جذب نیرو سرباز داوطلبانه و حذف سربازان وظیفه بدون انگیزه شده، و ایده نیروهای کاملا متشکل از کادر حرفه ای خواهد شد شاید بزودی:
۱- حدود ۶۰۰ هزار نیروی کادر و وظیفه ارتش
۲- حدود ۲۰۰ هزار نیروی کادر و وظیفه سپاه
۳- حدود کمابیش ۱ میلیون کادر فعال رسمی و نیمه رسمی بسیجی، که شاید دارای حقوق و یا مزایا واقعی باشند و یا اگر مزدبگیر نیستند دارای انگیزش امتیازی و رانتی برخی هستند که خودش یک نقطه ضعف بسیج است، جذب براساس فساد رانتی و امتیاز تبعیض با بقیه مردم، در نهایت این نیروی بیسج (و سایر نیروهای مشابه مسلح و غیره) را ضد بقای ج.ا خواهد کرد، و در نقطه حساس پشتش را خالی خواهد کرد!

و این واقعیتی است گویا هنوز ج.ا قبول نمی‌کند نگاه فله‌ای بر اساس جذب ناعادالانه از دزدی حق الناس عموم مردم و دادن پول و رانت اقتصادی مفسدانه (از بیت المال و بودجه محدود کشوری) به نیروها حکومتی از کارمندان نهادهای مفت‌خور و سربار تا نظامیان، در نهایت آنها تبدیل به پاشنه آشیل حکومت می‌کند! (که البته بعید است حدود ۵۰۰ هزار نفر قابلیت آمادگی حضور میدانی داشته باشند)، در مرود تعداد واقعی حدس می‌توان زد، اما قدرت واقعی توان رزمی این نیرو نباید بیشتر ۵۰۰ هزار باشد. سطح آموزش و تجهیزاتی اش بسیار نازل است و بیشتر نقش پیاده نظام و نیروی سرکوب شهری هستند، بخاطر همین غیر حرفه ای بودنشان در جنگ هشت سالانه مشهور بودند به نیروی گوشت دم توپ! متاسفانه سیاست اشتباه نگاه فله‌ای حکومت آخوند به همه مقولات غیر علمی و غیر اقتصادی و ضد آنهاست.
حتی همین ارقام در نظر بگیریم، خواهیم دید با یک مازاد و تورم نیرو در حکومت ج.ا روبرو هستیم، کشورهای چابک شبه قطب‌های جهان حتی چین و هند با جمعیت میلیاردی که وسعتشان چند برابر ایران است، این همه نیروی انسانی نیازی ندیدند، گفته شده کل نیروهای اصلی کادری مسلح ابرقدرتها، کمتر شمار تخمینی یا بلوف‌های ج.ا است.

آیا این براقدرت‌ها نظامی عقل ندارند به اندازه ج.ا این همه نیرو چند میلیونی بسیج کنند؟! اینکه احمقانه بخواهی کشور را تبدیل به پادگان کنی، فقط از مغز معیوب عوامل ج.ا ممکن است خارج شود!
فقط تامین خورد و خوراک و لباس و تهیه ملزومات اولیه این نیروی اداعایی چند میلیونی حتی از عهده غول‌های اقتصادی هم خارج است، نمونه واصحش همین جنگ اخیر روسیه و اوکراین دلیل روشن این ادعا است.

کمیت‌گرای فله‌ای که سیاست میلیتاریستی شوروی و اقمارش و چین و غیره بود، در نهایت موجب تضعیف اقتصادی و زمینه‌ساز فروپاشی بلوک شرق شد.
البته کشورهای نظیر چین، خوش شانس بودند (دوره دنگ شیائو پینگ اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی) قبل از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، شرایط جهانی درک کرده و به سمت همکاری و رابطه بلوک غرب رفتند و آخرین فرصت بازی موازنه مثبت بهره بردند، و اقتصاد بازار رقباتی در کشورشان پیاده سازی کردند بدون اینکه در باتلاق ناکارامدی و فساد اقتصادی نظیر ج.ا گرفتار شوند، کاری متاسفانه حاکمیت ج.ا در جمود ایدئولوژیکش نتوانست درک کند تحولات اواخر قرن بیستم، و این شد که حالا می‌بینیم، بجای اینکه جزئی از قدرت‌های دهگانه اقتصادی و تجاری پیشرو جهان باشد، در باتلاق تحریم و فساد داخلی در حال دست و پا زدن است!

ادعای توهمی بسیج ۱۷ میلونی وقتی آشکار شد (شاید هم واقعا ثبت نامی باشد، که مطلب گذشته انگیزه این فله نویسی ثبت نام گفته شد، مثل هم ثبت نام تفتیش عقاید برای استخدام یا مدارس و دانشگاه، حتی ناخداوران نیز مجبورند اعتراف به اسلام تشیع کنند! این نوع ثبت نام و اعتراف و تفتیش عقاید بی ارزش است)، که به اذعان و اعتراف خود رسانه‌های ج.ا، در راهپمایی روز ۱۳ آبان (در حالی که یک نمایش حکومتی و تحت امنیت تضمینی آنها بود) ده میلیون نفر اعلام شد، این ادعای حکومت ج.ا است، حالا آن هفت میلیون بسیجی دیگر کجا بودند حتی در یک راهپیمایی ساده حمایت از ج.ا شرکت نکردند؟! تا کی می‌خواهد حاکمیت از افراد متعب جمود فکری و اتاق‌های فکر دچار شیطانیت نفسانی حود حق پنداری (کذب نائب امام معصوم و الله با این همه ظلم فساد و جنایت؟!) و توهمات ایدئولوژیک و استکباری و ریاکاری و تزویر سلفی‌گری ضد شیعه نفوذی اصول‌گرا و سایر جناحین مافیای فاسد اقتصادی خودش اسیر کند و به سمت فروپاشی خود و شاید ایران ادامه دهد؟!

از جمله امور نیروی انسانی، نفوذ انبوه مفسدان آموزشی با پارتی و مدارک خریده شده از آموزشگاه ها و دانشگاه های خصوصی، یک نیروی سربار نالایق و ناکارامد و مستعد خیانت و فساد در تمام نهادها و از جمله نیروهای مسلح بوجود آورده و بزودی در همین ترم دیماه، هزاران نفر دیگر از این قماش نالایق تحویل نهادها میشود، چون هیچ اصلاحی جدی برای مبارزه با فساد آموزشی و استخدام نیروهای لایق صورت نگرفته است!
۴- حدود ۳۰۰ هزار نفر نیروی انتظامی اعم کادر و وظیفه در اختیار دارد.

۵- در مورد نیروهای نیابتی، اساسا تخمین به سختی است، مثلا دیگر نیروهایی چون حشد الشعبی عراق و نیروی الشعبی سوریه و حزب الله لبنان یا حماس و جهاد در غزه یا ارتش ملی یمن (صنعا) نمی‌توان نیروی نیابتی ج.ا قلمداد کرد، اینها عملا یا جزئی نیروهای مسلح کشورهای خودشان هستند و خودمختار تا مستقل، به طور قطع نیروهای حماس و جهاد در غزه و حشدالشعبی عراق و الشعبی سوریه و ارتش ملی یمن (صنعا) جزئی از نیروی نیابتی نیستند، بلکه ارتش‌ها و ملیشای مشترک المنافع با ج.ا هستند و گاهی مستقل عمل می‌کنند!
نیروهای لشکریان فاطمیون و زینیون و غیره، می‌توان نیروی نیابتی گفت، تخمین ها از بیش از صد هزار می‌شود و بشتر شاید.
مجموع نیروهای ارتش‌ها و ملیشای مشترک منافع با ج.ا و نیابتی ج.ا در منطقه، بیشتر از یک میلیون تخمین زده می‌شود.

***
نکته اینجاست، با وجود این همه هزینه صرف نیروهای انسانی حرفه ای و بیشتر نمیه حرفه ای، این نیروی انسانی بدون آموزش و سامان دهی و تجهیزات مدرن، در نهایت گوشت دم توپ مثل سال‌های جنگ ۸ساله ایران و عراق خواهند بود.
قدرت اصلیف نیورهیا حرفه ای با آموزش بالا و تجهیزات مدرن و بروزرسانی است، از سیستم‌های فناوری هک و ضد هک سایبری و امنیت شبکه گرفته تا قوای رزمی زرهی و دریایی و زیرسطحی بخصوص  موشک بالستیک و پهپادی. اینها نقش تعیین کنده در رده بندی دارند.
***
قطب جهان بودن بدون اقتصاد شکوفا و توان ارتباط با جهان برای مبادلات اقتصادی و تجاری نقش حتی بالاتر از توان اقتصادی دارد، قدرت سیاسی بیشتر توان اقتصادی است تا نظامی! برای هیمن چین و امریکا و اروپا و هند اکنون در رده بالا هستندف وگرنه از لحاظ تعداد نفرات و تجهیرات ایران گاهی در برخی زمینه در رده آنهاست و اما ج.ا حتی در دهمین رده بهز حمت جای می‌گیرد، چرا حاکمیت آخوندی ج.ا در این چهل سال چنان با تحریم‌سازی با دشمنی تابخردانه بلوک کشورهای غربی و اسرائیل، ایران تحت تسلط ج.ا در معرض عقب ماندگی چند دهه قرار داده، امروزه کشور کوچک امارت شده شاخ برای ج.ا، و مردم نخبه ایرانی از سرمایه‌دار تا تحصیل کرده متخصص و ماهر تکنسین در حال گدایی اقامت از کشورهایی نظیر امارات تا کانادا هستند! این ننگ ج.ا برای فرار از دست جهنم زندگی اجتماعی و اقتصادی پرفساد ج.ا هستند!

*****
ما با چیزی با جهان تک قطبی و چند قطبی روبرو نیستیم و بعید است جهان چند قطبی حتی تا صدها سال دیگر چنین چیزی ممکن شود و شاید بهتر نشود، جهان شبه قطبی‌ها بهتر است  از جهانی که دیگر ارباب و رعییت جهانی پایان یافته باشد و حکومت کشورها مجبرو باشند برای بقا صلح بر نازع انتخاب کنند و مردم عادی جهان به زندگی نرمال بپردازند.
دنیا به سر شبه قطب‌ها (مانند چین و امریکا) و شبه قطب‌ها مانند هند، روسیه، اتحادیه اروپا، انگلیس، برزیل، آفریقای جنوبی، اندونزی، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، غیره تقسیم می‌شود، ایران تحت حاکمیت ایران فعلا در این گروه نیست، چون احمقانه با حاکمیت سلفی‌های اصول‌گرا بویژه کم‎سودان جبهه پایداری شاگردان مصباح یزدی و دانشگاه امام صادقی و امثال محافل رئیسی و قالبیباف، حتی بعید است از ظرفیت فعلی اش استفاده کند! ایران بیشتر شبیه یک مزاحم برای فعالیت دوستان فعلی و سوخت‌رسان پروپاگاندای برای دشمنان خودساخته ج.ا شده است.

***
مشکل حکومت آخوندی ج.ا این است، اصرار و لجاجت بر ایدئولوژی خانماسوز غرب-اسرائیل‌ستیزی، یک انباشت چند میلیونی از کارمندان کم بازده و مازاد بر نیاز و یک اقلیت مافیایی خائن به منافع ملی و همراه و همدست ظالمان تحریم چی احنبی در درون حاکمیتش درست کرده است و حتی از بدیهیات تونایی اقتصادی اش از جمله موقعیت زئوپلتیک و ژئواکونومیک نمی‌توان حداقل استفاده را ببرد!
قفل‌های ایدئولوژیک بر اذهان رئوس و عاملان و اقلیت حامی‌اش (خرمذهبی‌های عامی احتمالا عموما کم‌سواد که امروزه با حضور سرکوبگرانه غیر قانونی لباس شخصی (حاکمیت ج.ا به افتضاح کشانده است و چهره ای این لباس شخصی ها دارند از حکومت آخوندی ج.ا نشان می‌دهند یک حاکمیت کشوری نیست و بلکه جماعتی ملیشای بی‌نظم و ملوک الطوائفی قرون وسطایی است و حتی قئودالیسم قرون وسطی بهتر از این وضعیت است!)، حاکمیت ج.ا از دولت صاحب کشور به یک سرکردگی گروهک چریکی شبیه دواعش نزول کرده)، امیدی نیست بدین حکومت ج.ا به شدت در حال انحطاط، چرا اراده لازم نیست خودش را از منجلاب‌های خودساخته اش رها کند.

 

جنگ اباطیل: خلاصه سر فصل‌ ۶ باطل جنبش مردمی درگیر در آنها!

 

برای روشن اندیشی درباره سری مطالب جنگ های اباطیلی بایگانی را مرور کنید

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/korooshbotshekane

 

نمونه دیگر نوشتارهای مشابه

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/botshekan

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)