گاز هلیوم مشترک نصیب فقط قطر می‌شود!

مهرداد عباد عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده است به خاطر فقدان تجهیزات لازم جهت تولید گاز هلیوم در ایران، قطر تمامی گاز این میدان گازی را استخراج کرده و به فروش می‌رساند.

عباد که روز سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ سخن می‌گفت اعلام کرد به خاطر فقدان تجهیزات تولید گاز هلیوم در ایران قطر با خیالی راحت، از میدان مشترک پارس جنوبی هلیوم تولید کرده و آن را به فروش می‌رساند.

میدان گازی پارس جنوبی مشترک بین ایران و قطر

عباد با اشاره به اینکه ذخائر هلیوم ایران و قطر در میدان پارس جنوبی مشترک است فقدان اقدامات لازم از سوی حکومت ایران باعث عاملی خواند که طرف قطری با خیال راحت هلیوم را استخراج کرده و صادر کند.

بنا بر اعلام عباد در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه گاز هلیوم به عنوان یک سرمایه ملی عملا و رسما فراموش شده است.

۲۵ تا ۴۰ درصد ذخائر هلیوم جهان در میدان گازی پارس جنوبی

عباد میزان ذخایر مشترک هلیوم ایران و قطر در میدان گازی پارس جنوبی را ما بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از ذخائر هلیوم جهان اعلام کرد که با سهل‌ انگاری و عدم اقدام حکومت ایران سود میزان استخراجی از این درصد به تنهایی به قطر تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برداشت گاز هلیوم از ۱۲۰ سال پیش در جهان آغاز شده است اعلام کرد اما کماکان شرایط استفاده و استخراج گاز هلیوم در ایران فراهم نشده است. [میزان صادرات میعانات گازی حکومت ایران تقریباً «صفر» شده است]

پیش از این گاز هلیوم در سال ۱۸۶۸ از سوی فرانسویان کشف شد و از سال ۱۹۰۳ به عنوان یک منبع بزرگ در جهان مورد بهره‌ برداری قرار گرفت.

قطر ۳ پالایشگاه برای استخراج هلیوم از میدان گازی پارس جنوبی احداث کرده

عباد همچنین ضمن اشاره به تاسیس چندین کارخانه هلیوم طی ۳ سال گذشته در قطر ادامه داد این ذخائر مشترک بوده و در حالی که حکومت ایران از آن استفاده‌ای نمی‌کند کشور قطر به تنهایی و با خیالی راحت هلیوم موجود در میدان گازی پارس جنوبی را استخراج کرده و صادر می‌کند.

قطر ۳ پالایشگاه‌های عظیم هلیوم را در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۳ و ۲۰۲۱ احداث کرده و ظرفیت تولید گاز گران قیمت هلیوم را به ۲.۶ میلیارد فوت مکعب در سال رسانده و با ۳۵ درصد تولید از کل تولید جهانی، به بزرگترین صادر کننده هلیوم در جهان شهره گشته است.

عباد در مورد جایگاه استفاده از گاز هلیوم اعلام کرد که این گاز در دستگاه‌های ام آر بیمارستان‌ها، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کارایی بسیاری داشته و ایران با وجود اینکه ذخیره غنی گاز هلیوم را در میدان گازی پارس جنوبی دارد اما حکومت ایران سالانه مجبور است مقادیر زیادی از آن را از طریق واردات برای مصارف کشور تامین کند.

شایان ذکر است بیشترین میزان ذخائر گاز هلیوم در کل جهان در میدان پارس جنوبی قرار داشته که از این حیث بزرگترین میدان گازی جهان نیز به شمار می‌رود که یک سوم آن در آب‌های ایران و دو سوم آن در آب‌های قطر می‌باشد.

استخراج هلیوم و سوازاندن آن در میدان پارس جنوبی

همچنین لازم به ذکر است که بنا بر اظهارات عباد، گاز هلیوم به همراه دیگر گازها از میادین گازی استخراج می‌شود اما به دلیل فقدان تجهیزات برای جداسازی، جمع‌آوری و تصفیه این گاز در مشعل‌‌های گازی سوزانده و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های مردم ایران بدین طریق به هدر می‌رود.

عباد در مورد عدم اقدامات از سوی حکومت ایران برای استخراج هلیوم در میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرد حکومت ایران در زمینه دانش علمی استخراج هلیوم هنوز پیشرفت قابل توجهی نکرده است اما آن را مشروط به امیدهای واهی چون ظرفیت‌های آتی کشور کرد تا بشود همپای قطر در ایران نیز هلیوم استخراج شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)