ابراز تردید و مخالفت‌ها با وعده درمانی رئیسی

با وجود اینکه رئیسی مدت زمان کمی است که سکان امور دولت را در حکومت ولایت فقیه به دست گرفته برخی وی را به وعده درمانی متهم می‌کنند و وعده‌های او را مانند سایر روسای جمهور نظام دست نیافتنی می‌دانند.

تمامی سعی و تلاش جناح وابسته به خامنه‌ای و سپاه پاسداران در انتخابات ۱۴۰۰ بر این استوار بود که اعلام کنند رئیسی با روسای جمهور پیشین حکومت ولایت فقیه متفاوت است و به زودی به وعده‌‌هایی که می‌دهد عمل خواهد کرد.

اما اکنون با اینکه زمان زیادی از تصدی امور توسط رئیسی در راس دولت نمی‌گذرد برخی از هر دو جناح حکومت ایران وی را به وعده درمانی متهم می‌کنند که با دولت‌های قبل حکومت ولایت فقیه فرقی ندارد.

نمودهایی که این افراد در آن رئیسی را به وعده درمانی متهم می‌کنند البته متفاوتند از مبارزه با فساد گرفته تا ساخت انبوه مسکن در زمان کوتاه و وعده‌های رنگینی که رئیسی پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری ولایت فقیه داده است.

وعده درمانی در مورد ساخت یک میلیون مسکن در سال

از جمله موارد وعده درمانی که می‌توان در دولت رئیسی به آن اشاره کرد وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال است که توسط وزیر راه و شهرسازی رئیسی مطرح شد اما بلافاصله مهره‌ای از مقامات ارشد سپاه پاسداران آن را تلویحا وعده درمانی تلقی و رد کرد.

سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران که خود ابتدا خیز کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برداشته بود اما رد صلاحیت شد اظهارات وزیر راه و شهرسازی رئیسی را رد کرد.

محمد که بخشی از بدنه سپاه وی را از دست‌اندرکاران و آگاهان در زمینه ساخت و ساز به خاطر سابقه فعالیتش در قرارگاه خاتم می‌دانند با این استدلال که اگر حجم ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن، برابر با ۱۰۰ میلیون متر مربع در نظر گرفته شود برای ساخت این میزان مسکن، حداقل نیاز به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول هست که امری غیر ممکن است.

محمد استدلال کرده است که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵ برابر بودجه عمرانی کشور در سال است و بدین ترتیب عملا امکان مالی چنین ساخت و سازی از سوی دولت رئیسی وجود ندارد و این سخنان وزیر راه و شهرسازی رئیسی بیشتر وعده درمانی بوده است تا واقعیت.

محمد علاوه بر این افزوده است که تزریق چنین رقمی، تورمی بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم فعلی را در پی خواهد داشت، مضاف بر اینکه چنین رقم پولی اصلا در دسترس دولت نیست که بتواند این میزان مسکن را در سال بسازد.

وعده درمانی با دعوت به صبر پیشگی از سوی مردم مانند ۴۰ سال گذشته

در همین حال دیگر مقام دولت رئیسی؛ سید محمد حسینی؛ معاون رئیسی در امور مجلس در گفتگویی با ایسنا در روز ۹ شهریور اعلام کرد حل مشکلات اقتصادی، معیشتی، سلامت زمان‌بر است مردم باید با تمام وجود و مثل ۴ دهه گذشته صبر پیشه کنند.

حسینی که از خطر بالقوه‌ی در کمین حکومت ولایت فقیه آگاه است خطاب به مردم اعلام می‌دارد که مردم نباید از «نظام و انقلاب» دلسرد شوند.

این اظهارات حسینی نیز تعبیر دیگر از وعده درمانی دولت رئیسی است که به جای پاسخ دادن به مشکلات معیشتی مردم آنها را به «صبر» دعوت می‌کند.

اما اظهاراتی از قبیل اظهارات وزیر راه و شهرسازی و معاون مجلس رئیسی گویا دیگر افاقه‌ای برای حکومت ولایت فقیه نمی‌کند چرا که هنوز یک ماه از شروع کار دولت رئیسی نگذشته، نه از جانب مردم ایران که از جناح رقیب هشدارهایی را مبنی بر عدم وعده درمانی دریافت می‌کند.

مخالفت با وعده درمانی دولت رئیسی، محسن رهامی: دولت وعده جدید ندهد

محسن رهامی از جناح موسوم به اصلاح‌طلبان کذایی، در گفتگویی با ایسنا در روز ۸ شهریور با بیان اینکه دولت وعده جدید ندهد افزود مردم باید احساس کنند که دولت رئیسی با دولت‌های قبل فرق دارد.

این اظهارات رهامی علاوه بر بروز ماهیت اصلاح‌طلبان کذایی که برای دولت رئیسی دل می‌سوزانند تلویحا این موضوع را بر روی میز می‌گذارد که دولت‌های پیشین وعده‌‌های خالی و پوچ داده‌اند که به آن عمل نشده و در ادامه از دولت رئیسی می‌خواهد که «وعده جدید» ندهد.

رهامی به رئیسی پیشنهاد می‌دهد که کمتر سخنرانی کند و هر ۶ ماه یکبار گزارش میزان تحقق و پیشرفت وعده‌های خودش را به مردم بدهد.

وی با اشاره به کاهش «سرمایه اجتماعی» حکومت ولایت فقیه می‌افزاید همه از این بابت نگرانیم و همه ارکان حکومت در کاهش «سرمایه اجتماعی» نقش دارند و محقق نشدن وعده‌های «انقلاب» مردم را بدبین کرده است.

سخنان محمد، حسینی و رهامی خود به روشنی گواه این امر است که رئیسی نیز از ابتدای کار خودش وعده درمانی را الگوی دولت خود کرده است و از دولت او نیز مانند دولت‌های پیشین حکومت برای مردم آبی گرم نخواهد شد. [تحریف درمانی حسن روحانی جایگزین امید درمانی شد!]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)