ایران در پنجمین رده جهانی استخراج ارز بیت کوین

تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که ایران در جایگاه پنجم از نظر شاخص «هش ریت» در استخراج بیت کوین در جهان قرار دارد.

بنا بر گزارشی که دانشگاه کمبریج که در روز ۲۴ تیر ۱۴۰۰ منتشر شد تحقیقات این دانشگاه نشان می‌دهد ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه در رده پنجم تولید بیت کوین و پس از کشورهای چین، آمریکا، قراقستان و روسیه قرار دارد.

طبق گزارش دانشگاه کمبریج که آمار خود را تا ماه آوریل سال جاری میلادی ارائه کرده قدرت شبکه کامپیوترهای استخراج رمزارز بیت کوین در ایران به نسبت بقیه کشورهای حائز رتبه بالای رشد بوده است.

سهم دیگر کشورهای نخستین

این تحقیقات نشان می‌دهد که سهم چین از استخراج بیت کوین کاهش قابل توجهی داشته است.

بر اساس این گزارش سهم کشور چین از قدرت کامپیوترهای وصل شده به شبکه جهانی بیت کوین یا همان «هش ریت» در ماه آوریل سال جاری میلادی به ۴۶ کاهش یافته است.

این در حالی است که سهم کشور چین پیش از این و در سپتامبر سال ۲۱۰۹ به میزان ۷۵.۵ درصد بوده است.

در بازه زمانی مورد اشاره دانشگاه کمبریج سهم آمریکا از استخراج رمزارز بیت کوین از ۴ درصد به حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است.

در این بین قزاقستان به نسبت بقیه کشورها بیشترین درصد افزایش را داشته و با افزایش ۵۰۰ درصدی، سهمش به ۸.۲ درصد رسیده است.

سهم ایران از اسخراج بیت کوین

هر چند در این بین روسیه و حکومت ایران در مقام‌های چهارم و پنجم با ۶.۸ درصد و ۴.۶۴ درصد قرار دارند اما نکته‌ای که نباید از آن غافل ماند این است که در ایران، شهروندان این کشور در ماه‌های اخیر با ابربحران قطعی برق مواجه بوده‌‌اند.

قطع برق بسیاری از شهرهای مختلف کشور در ماه‌‌ها و هفته‌های اخیر، بر شدت اعتراضات مردم در مطالبه این خواسته دامن زده و در تهران و کرج بلافاصله بعد از قطعی برق اعلام‌نشده اعتراضات خیابانی شکل گرفت که در آن معترضین شعارهایی را علیه سران حکومت ایران سر دادند. [فریاد مرگ بر خامنه ای مردم تهران به دنبال قطعی مکرر برق]

حکومت ایران با اذعان به وجود مزارع استخراج بیت کوین اما همواره سهم استخراج بیت کوین از برق مصرفی کشور را ناچیز و سهم آن در قطعی برق را رقمی نزدیک ۲۰۰۰ مگاوات اعلام می‌کند.

استخراج رمزارز یکی از دلایل اصلی قطعی برق

اما خبرهایی که در گوشه و کنار کشور منتشر یا به فضای مجازی درز می‌کنند حاکی از آن است که استفاده از برق برای استخراج رمزارز بیت کوین یکی از دلایل اصلی کمبود و در نتیجه قطعی برق شهروندان این کشور است.

برخی از جزئیات تحقیق و گزارش دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد استخراج بیت کوین در ایران نسبت به تابستان و پاییز سال ۱۳۹۹ رشدی۶۰ درصدی داشته که این امر می‌تواند یکی از دلایل اصلی کمبود برق در بهار و تابستان امسال باشد.

قطع یقین با آغاز فصل تابستان و گرما تاثیرات این کمبود برق بر معیشت مردم، بیشتر و بیشتر احساس می‌شود.

اما این امر چیزی از قبح اعمال ضدمردمی حکومت ایران در استفاده از برق مصرفی شهروندان برای استخراج بیت کوین برای رساندن نفس مصنوعی به اقتصاد ورشکسته‌اش کم نمی‌کند.

این در حالی است که حکومت ایران و رئیس‌جمهور آن؛ روحانی بعد از انتشار اخبار گسترده اختصاص برق مصرفی شهروندان، با صدور یک فرمان اجرایی صوری و صرفا برای خاموش‌کردن صدای اعتراضات در این زمینه اعلام کرده بود که تا پایان شهریور ماه سال جاری استخراج رمزارزها ممنوع می‌باشد.

اما بعد از این اظهارات روحانی، اخبار بسیاری به رسانه‌ها درز کرد که نشان می‌داد نه تنها از حجم برق مصرفی برای استخراج رمزارزها کاسته نشده بلکه بر میزان آن افزوده نیز شده است.

در یک نمونه در روز اول تیر ۱۴۰۰ حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی از کشف بزرگترین مزرعه رمزارز فعال در کشور با بیش از ۷۰۰۰ ماینر (دستگاه استخراج رمزارز) در چیتگر تهران خبر داد.

بنا به گفته کارشناسان برق، این مزرعه چیزی در حدود ۴ درصد از کل برق مصرفی کشور را استفاده می‌کرد و به طور مستقیم تاثیر بسزایی در قطعی‌های اخیر برق تهران و کرج داشته است.

علاوه بر این در روز ۲۱ تیر ۱۴۰۰ دادستان دیوان محاسبات حکومت ایران خبر از وجود یک مزرعه استخراج رمزارز در کشور داد که برقی معادل برق مصرفی ۱۰ استان کشور را استفاده می‌کرده که وزرات نیرو از آن خبر نداشته است.

با توجه به گزارش تحقیقاتی دانشگاه کمبریج و با ادله‌‌هایی که مبنی بر ادامه استفاده از برق شهری برای استخراج رمزارزها ارائه شد به نظر می‌رسد حکومت ولایت فقیه هر چند در ادعا طور دیگری وانمود می‌کند اما در عمل به خاطر سودجویی پرمنفعت از محل استخراج رمزارزها حتی به قیمت قطعی‌های مکرر برق شهروندان ادامه می‌دهد.

با این توصیفات و با افزایش دمای هوا در مرداد ماه حکومت ولایت فقیه باید آنچنانکه امروز در خوزستان آماج حملات شهروندان به خاطر بی‌آبی قرار گرفته در آینده‌ای نه چندان دور در شهرهای دیگر، هدف اعتراضات مردمی به خاطر قطعی برق قرار بگیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)