بنیاد مستضعفان به اراضی دانشگاه تهران دست‌اندازی می‌کند

مدیر کل امور حقوقی دانشگاه تهران به تازگی از مسئولان بیاد مستضعفان خواسته که از اقدامات آنی درباره اراضی و تاسیسات پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در پاکدشت خودداری کنند.

مراجعه بنیاد مستضعفان به پردیس ابوریحان و اقدام به تصاحب با زور

شایان ذکر است در روز ۲۳ تیر ۱۴۰۰، یکی از «ضابطان قضایی» شهرستان پاکدشت به همراه تعداد قابل توجهی از ماموران یگان حفاظتی مدیریت جنوب شرق شهرستان‌های استان تهران بنیاد مستضعفان با مراجعه به مزارع زیرمجوعه پردیس ابوریحان دانشگاه تهران اقدام به تصرف مزارع و زمین‌های کشاورزی پردیس ابوریحان  با زور کردند.

در این اقدام در برخی موارد درگیری‌های فیزیکی بین مردم مستقر در قسمت‌های مسکونی و پرسنل دانشگاه و نیروهای یگان‌های حفاظتی بنیاد مستضعفان رخ داده است.

شایان ذکر است که پردیس ابوریحان دانشگاه تهران نزدیک به ۷۰ سال است که در این منطقه و بر اساس ماموریت تعریف‌شده و قانونی مستقر است و خدماتی از قبیل خدمات آموزشی و پژوهشی در منطقه پاکدشت ارائه می‌دهد.

در پردیس ابوریحان ۷ گروه آموزشی وجود دارد ۴ گروه در حوزه علوم زیستی و ۳ گروه در حوزه‌های فنی و مهندسی مشغول به کار هستند.

پیشینه امر

پردیس ابوریحان دانشگاه تهران که در پاکدشت تهران واقع شده تا سال ۱۳۹۶ جزء اموال موقوفه به شمار می‌آمد ولی در این سال با دستور خامنه‌ای، وقف‌بودن این اراضی ابطال شد و بعد از ابطال وقف زمین‌های این پردیس، اکنون بنیاد مستضعفان خامنه‌ای خیز آن را برداشته که این زمین‌ها را غضب کند.

پیش از این بنیاد مستضعفان با فشارهای وارده و با زور، اقدام به پلمپ دانشکده خبر این پردیس در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ کرده بود.

حال حسن محسنی؛ مدیر کل امور حقوقی تهران که از چنگ‌اندازی بنیاد مستضعفان به این پردیس نگران است اعلام کرده که بنیاد مستضعفان از دست‌اندازی به این پردیس خودداری کرده و این موضوع با گفتو و مذاکره حل شود.

شایان ذکر است بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی پاکدشت که به مقامات حکومت سابق ایران تعلق داشت در سال ۱۳۹۶ و بعد از دستور مستقیم خامنه‌ای از وقف درآمده و به تملک بنیاد مستضعفان که زیر نظر مستقیم خود خامنه‌ای قرار دارد تعلق گرفت.

پس از این اقدام برخی شهروندان ساکن در محدوده این اراضی با فشار بنیاد مستضعفان مجبور شدند یا قسمت مسکونی این املاک را از بنیاد مستضعفان خریداری کنند یا قرارداد اجاره‌ای را که برای این اراضی داشتند تحت اجبار با بنیاد مستضعفان تمدید کنند.

پیش از این نیز هیئت رئیسه دانشگاه تهران در خرداد ۱۴۰۰ طی جلسه‌ای خواهان مذاکرات نهایی در خصوص پیشنهادات بنیاد مستضعفان تحت نظر خامنه‌ای شده بودند.

پلمپ دانشکده خبر پردیس ابوریحان توسط بنیاد مستضعفان

اقدامات پیشین بنیاد مستضعفان در قبال این اراضی نیز تحریک‌آمیز بوده است به عنوان نمونه در مرداد سال ۱۳۹۸ مهره‌های حکومت در بنیاد مستضعفان دانشکده خبر این پردیس را به بهانه عدم پرداخت بدهی به این بنیاد برای مدتی پلمپ کردند که این امر اعتراضاتی را از سوی مسئولان دانشگاه تهران به همراه داشت.

بنیاد مستضعفان تحت نظر خامنه‌ای که پرویز فتاح در رأس آن قرار دارد از چند سال پیش فشارهای بسیاری را برای غضب اراضی و املاکی از این دست شروع کرده است. [بنیاد مستضعفان علیه مستضعفان!]

اراضی، اموال و تملکاتی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد عمدتا از تصرف دارایی‌های مخالفان حکومت ولایت فقیه و برخی مقامات حکومت سابق ایران به دست آمده است و اکنون با قرار گرفتن در زیر نظر نهادهای زیر نظر خامنه‌ای، مورد استفاده نزدیکان حکومتی خامنه‌ای و اطرافیانش قرار می‌گیرد.

حسن محسنی درباره احتمال چنگ‌اندازی اخیر بنیاد مستضعفان به این اراضی با اعلام نگرانی از این وضعیت، افزوده است برخی مراجعات حضوری اشخاص به اراضی و تاسیسات پردیس ابوریحان در پاکدشت باعث ایجاد تنش شده و خواهان این شده که مسایل حقوقی با لحاظ منافع مردم و اهداف دانشگاه با مذاکره وگفتگو حل شود.

محسنی نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز این بنیاد هشدار دارد و خواهان آن شد که کارگزاران بنیاد در راستای حفظ حرمت دانشگاه و دانشگاهیان و دانشجویان با رعایت شان دانشگاه از اقدامات آنی و تحریک‌آمیز پرهیز کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)