طرح سناتورهای سنای آمریکا برای تحریم خامنه‌ای و رئیسی

۱۷ سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا با ارائه طرحی خواهان وضع تحریم‌های حقوق‌بشری علیه خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی شدند.

۱۷ سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا به رهبری تد کروز؛ عضو کمیته‌های‌ روابط خارجی، قضایی و قوانین سنای آمریکا طرحی را ارائه کردند که بر اساس آن خواهان وضع تحریم‌های حقوق بشری علیه علی خامنه‌ای؛ ولی فقیه حکومت ایران و ابراهیم رئیسی؛ رئیس پیشین قوه قضائیه خامنه‌ای و رئیس دولت آتی ولایت فقیه شدند.

تد کروز به همراه ۱۶ سناتور سنای آمریکا شامل جان کورنین، تام تیلیس، ریک اسکات، جان باراسو، مارکو روبیو، تام کاتن، ران جانسون، راجر مارشال، لیندزی گراهام، مایک راوندز، مایک براون، بیل هگرتی، جان هوون، سیندی هاید اسمیت و تاد یانگ ارائه‌‌دهندگان این طرح برای وضع تحریم‌های حقوق بشری علیه خامنه‌ای و رئیسی هستند.

اعمال یا لغو تحریم‌های بیت خامنه‌ای؟

ارائه طرح ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا برای وضع تحریم‌های حقوق بشری علیه خامنه‌ای و رئیسی در حالی صورت می‌گیرد که در گفتگوهای برجام یکی از موارد مورد اختلاف بین آمریکا و حکومت ایران، لغو تحریم‌های خامنه‌ای و بیتش عنوان شده است.

حال ارائه این طرح از سوی این ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا می‌تواند تنش‌ها بر سر مذاکرات وین که بعد از پایان دور ششم مذاکرات توقف خورده است را افزایش دهد.

تحریم‌ها علیه خامنه‌ای و بیتش بعد از آن اعمال شد که حکومت ایران یک پهباد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون ساخت.

همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ابراهیم رئیسی در زمان تصدی وی بر قوه قضائیه خامنه‌ای و به دلیل نقش رئیسی در کشتار اعتراضات آبان ۱۳۹۸ اعمال شد.

اعلام مواضع برخی از سناتورهای سنای آمریکا بعد از ارائه طرح

سناتور جمهوری‌خواه تد کروز؛ رهبری سایر سناتورهای سنای آمریکا در ارائه این طرح، ضمن اشاره به احتمال حذف برخی تحریم‌های خامنه‌ای و بیتش وی را متهم به فساد و دزدی از اموال مردم ایران کرد.

سناتور تد کروز اعلام کرد «خامنه‌ای از فساد اداری و خشونت و مصادره برای جمع‌آوری ثروت دزدیده شده از مردم ایران استفاده می‌کند و رئیس قاتل ده‌ها هزار ایرانی بی‌گناه است».

سناتور اسکات خامنه‌ای و رئیسی را اراذل و اوباش فاسد و ناقض حقوق بشر دانست که سزاوار تحریم هستند.

سناتور باراسو اعلام کرد خامنه‌ای و رئیسی دارای سوابق فجیع حقوق بشری و مسئول اعدام هزاران زندانی سیاسی هستند.

سناتور باراسو افزود آمریکا باید در برابر حکومت فاسد و خطرناک در ایران موضع بگیرد و مجازات ۲ نفر از بزرگترین متخلفان حقوق بشر در جهان، نقطه شروع خوبی برای این کار است.

دیگر سناتور جمهوری‌خواه؛ تام تیلیس اعلام کرد آمریکا باید سران حکومت ایران را به دلیل دهه‌ها خشونت، تروریسم و نقض حقوق بشر مورد حسابرسی قرار دهد.

سناتور کرامر با اشاره به اینکه خامنه‌ای و رئیسی از موقعیت‌های خوب برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کرده‌اند در حالی که شهروندان ایرانی و متحدان آمریکا را به وحشت انداخته‌اند افزود «لایحه ما مانع آن می‌شود که رئیس‌جمهور بایدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه این ورشکستگان اخلاقی در حکومت ایران را پس بگیرد.»

تحریم به جای بازگشت به میز مذاکره

سناتور جانسون بعد از ارائه طرح با اشاره به اینکه حکومت ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است اعلام کرد رئیس‌جمهور بایدن به جای بازگشت به میز مذاکره و برداشتن تحریم‌ها برای جلب رضایت حکومت ایران باید به تحریم سران این حکومت ادامه دهد.

سناتور جانسون افزود خامنه‌ای و رئیسی شهروندان را به وحشت انداخته و از طریق گروه‌های نیابتی تروریستی خود باعث ایجاد بی‌ثباتی در خارج از کشور می‌شوند.

سناتور تیلیس دیگر عضو سنای آمریکا در اظهارنظری بعد از ارائه طرح وضع تحریم‌ها علیه خامنه‌ای و رئیسی گفت «آمریکا باید سران حکومت ایران را به دلیل دهه‌ها خشونت، تروریسم و نقض حقوق بشر مورد حسابرسی قرار دهد و خامنه‌ای و رئیسی باید تحت پیگرد قرار بگیرند.

سناتور تیلیس همچنین افزود همان طور که حکومت ایران ایرانیانی را که خواستار آزادی‌های اساسی هستند سرکوب می‌کند زمان آن نیست که ایالات متحده فشار خود بر استبدادی که به طور دائم مردم را تحت فشار قرار داده و امنیت بقیه جهان را به خطر انداخته را کاهش دهد.

خامنه‌ای و رئیسی اراذل و اوباش فاسد و ناقض حقوق بشر

سناتور مارشال دیگر عضو سنای آمریکا حین ارائه طرح تحریم‌های حقوق بشری علیه خامنه‌ای و رئیسی گفت: «خامنه‌ای و رئیسی اراذل و اوباش فاسد و ناقض حقوق بشر هستند که سزاوار تحریم هستند و رئیس‌جمهور بایدن باید به مماشات خود پایان دهد.»

سناتور هگرتی نیز اعلام کرد من از این طرح حمایت می‌کنم که خامنه‌ای و رئیسی را به دلیل نقض شدید حقوق بشر و فساد سیستماتیک مورد حسابرسی قرار می‌دهد.

سناتور اسمیت نیز با اشاره به اینکه در مورد وضع مجازات‌های حقوق بشر علیه سران حکومت ایران هیچ سوالی نمی‌تواند وجود داشته باشد افزود «سابقه تجاوزات سران حکومت ایران نه فقط به مردم خودشان بلکه به ملت ما، متحدان‌مان و منافع آنان کاملا مشهود است و دولت بایدن باید هر تصور غلطی مبنی بر عدم صدور این تحریم‌ها را کنار بگذارد و حکومت ایران را با منافع جهان آزادی‌خواه سازگارتر سازد.»

شایان ذکر است پیش از ارائه طرح تحریم‌های حقوق بشری علیه خامنه‌ای و رئیسی از سوی ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه، گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن؛ رئیس جمهور آمریکا خواسته بودند تا ابراهیم رئیسی را به دلیل نقض گسترده حقوق بشر تحت تعقیب قرار دهد. [اعضای کنگره آمریکا از بایدن خواستند ابراهیم رئیسی را تحت تعقیب قرار دهد!]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)