در صورت عدم تامین منافع آمریکا، این کشور از برجام خارج خواهد شد.

بعد از اوج‌گرفتن تنش‌ها بر سر تمدید توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حکومت ایران، آمریکا اعلام کرد چنانچه منافعش در مذاکرات وین تامین نشود از مذاکرات برجام خارج خواهد شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با نیویورک‌تایمز اعلام کرد نمی‌تواند بگوید در چه تاریخی از گفت‌وگوهای برجام خارج می‌شود اما این تاریخ در حال نزدیکتر‌شدن است.

تنش‌ها بر سر خروج آمریکا از مذاکرات وین پس از آن بالا گرفت که توافق موقت و یک‌ماهه که برای بار دوم تمدید شده بود در ۳ تیر پایان یافت و مذاکرات دور ششم به نتیجه‌ای نینجامید.

حکومت ایران صحبتی از خروج از مذاکرات وین نکرده است اما توافق با آژانس را نیز تاکنون تمدید نکرده است.

درخواست آژانس از حکومت ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز جمعه ۴ تیر از حکومت ایران خواست به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی که روز ۳ تیر منقضی شد پاسخ دهد.

گروسی اعلام کرد در روز ۲۷ خرداد؛ بیش از یک هفته مانده به پایان انقضای توافق موقت، از حکومت ایران طی نامه‌ای خواسته بود که توافق با آژانس را تمدید کند. [اگر ایران به توافق با آژانس تن ندهد چه خواهد شد؟]

این ارگان بین‌المللی همزمان گزارشی را به شورای حکام ارائه داده و در آن خواهان پاسخ فوری حکومت ایران در این زمینه شده بود.

پاسخ حکومت ایران

در پاسخ به اظهارات گروسی و آژانس، نماینده حکومت ایران در آژانس اعلام کرد ایران الزامی برای تمدید توافق با آژانس ندارد.

غریب‌آبادی بلافاصله بعد از اظهارات گروسی در ۴ تیر اعلام کرد آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش به شورای حکام در مورد تفاهم منقضی‌شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

وی افزود «اگر بحث مذاکرات نبود نه تفاهم سه ماهه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک‌‌ماهه آن را. ظاهرا مدیرکل آژانس اشتباه فرض کرده و برای خود حقی قائل شده که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند.»

لحن اظهارات، حالت تهدید به خود گرفتند از یک طرف نگرانی جامعه بین‌المللی که گروسی را وادار می‌سازد با زبان نگرانی سخن بگوید و از طرف دیگر لحن حکومت ایران که به باج‌خواهی در زمینه هسته‌ای عادت کرده است.

تا بدینجا ظاهر امر نشان می‌دهد حکومت ایران دست بالا دارد اما هنگامی که به اظهارات مقامات آمریکایی می‌پردازیم خلاف این موضوع صدق می‌کند.

پاسخ و تهدید آمریکا

اما این پایان کار نبود تهدیدهای دیگری نیز در راه بود.

یک مقام آمریکایی به رویترز اعلام کرد که ایران باید فورا با آژانس همکاری کرده تا اطلاعات آژانس در ارتباط با نظارت بر برجام بتواند تداوم داشته باشد.

این مقام افزوده بود روز شنبه (۵ تیر) بیشتر مشخص خواهد شد که تهران برای تمدید توافق موقت خود با آژانس چه جهتی را در پیش می‌گیرد.

تهدید از سوی بلینکن

اما گویا جهت حکومت ایران مخالف خواست آمریکا بود چرا که در روز شنبه وزیر خارجه آمریکا زبان به تهدید گشود.

آنتونی بلینکن در روز شنبه ۵ تیر به نیویورک‌تایمز گفت «خروج آمریکا از مذاکرات وین در حال نزدیک‌شدن است.

وی افزود پیشرفت در برنامه اتمی ایران می‌تواند تبدیل به مانعی غیرقابل حل و فصل در مذاکرات گردد.

اگر رژیم ایران بخواهد به استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در سطوح بالا و بالاتر ادامه دهد ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که به عنوان یک موضوع عملی و پراتیک بازگشت به چارچوب‌های توافق اتمی اولیه را مشکل خواهد کرد.»

بلینکن در مورد تاریخ احتمالی خروج آمریکا از مذاکرات وین اعلام کرد «نمی‌توانم تاریخی برای آن مشخص کنم ولی در حال نزدیک‌شدن است.» [مذاکرات برجام؛ هشدار نسبت به اتمام زمان و ادامه غنی ‌سازی]

تهدید از سوی رابرت مالی

رابرت مالی تهدید بلینکن را ادامه داد. وی نیز در روز ۵ تیر اعلام کرد اگر مذاکرات وین منافع آمریکا را تامین نکند خروج آمریکا از مذاکرات در چشم‌انداز است و ما از مذاکرات خارج می‌شویم.

وی افزود آمریکا تمامی تحریم‌های دوره ترامپ را لغو نکرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز یک روز پیش از آن در ۴ تیر درباره ادعاهای مقامات حکومت ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها، علیه سران حکومت ایران و شرکت‌های ایرانی اعلام کرده بود «تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت».

رابرت مالی در مورد ادامه مذاکرات برجام در وین اعلام داشت پنجره مذاکرات تا به ابد بر روی ایران باز نخواهد ماند بالاخره باید یکجا جمع‌بندی کنیم و ببینیم کارمان موفقیت‌آمیز بوده یا نه… آمریکا تنها آماده لغو مواردی از تحریم است که فکر می‌کند پایبندی‌اش به برجام را تضمین خواهد کرد اما حاضر نخواهد شد همه تحریم‌های دولت ترامپ را لغو کند.

اظهارات نشان می‌دهد در این بین به رغم تهدید‌هایی که حکومت ایران کرده است و تهدیدهایی که شده است دست بالا در اختیار حکومت ایران نیست، امری که آشکارا مورد اذعان رابرت مالی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا ولع بیش از برای دستیابی به توافق با ایران نشان نمی‌دهد؟ گفت: «راستش را بخواهید آنقدری که آنها ولع دارند ما نداریم. اگر توافق که ایران می‌خواهد آنی نباشد که ما احساس کنیم حداقل‌های منافع حیاتی ما را برآورده می‌کند قید معامله را می‌زنیم».

این اظهارات مالی را سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز مورد تایید قرار داد وقتی که در روز شنبه ۵ تیر اعلام کرد «ایران… فعال‌ترین طرف در مذاکرات هسته‌ای در وین بوده است.»

وی آمریکا را متهم به برهم‌زدن توازن برجام کرد و اعلام کرد آمریکا عملا مانع اجرای برجام است. امری که بیشتر یک وارونه‌گویی محسوب می‌شود.

ضررکننده خروج آمریکا از مذاکرات کیست؟

خروج آمریکا از مذاکرات در حالی از سوی بلینکن و مالی مورد اذعان قرار می‌گیرند که دولت کنونی آمریکا طرفدار بازگشت به برجام بوده و این حکومت ایران است که با زیاده‌خواهی و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود راه را برای رسیدن به یک توافق بین‌المللی می‌بندد.

در این بین کسی که ضررکننده است حکومت ایران خواهد بود چرا که در صورت خروج آمریکا از مذاکرات وین نه تنها تحریمی برداشته نخواهد شد بلکه احتمال دارد بر سطح و حجم تحریم‌ها افزوده شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)