حمایت از قربانیان سوءاستفاده جنسی:

زمانی که تشخیص دادید فرزندتان دچار تعرض جنسی واقع شده است، باید از او حمایت کنید. تنبیه، توبیخ، سرزنش و مجازات، هیچکدام منجر به بهبود شرایط و آسیبی که به فرزندتان وارد شده نخواهد شد. بنابراین باید از توصیه های زیر پیروی کنید تا بتوانید فرزندتان را به زندگی عادی برگردانده و قسمت بزرگی از آسیب‌های وارده را جبران کنید:

• کاری کنید که کودک شما بداند اتفاق پیش ‌آمده تقصیر او نیست.

• اعتماد به نفس او را تقویت کنید.

• کودک را در فعالیت‌های محبوب و مورد علاقه‌اش شرکت دهید.

• توجه بیشتر به کودک، تنظیم کردن برنامه ها و فعالیت‌های خانوادگی بر اساس نیازها، علایق و سلیقه او

• کمک به کودک در حد توان. از دادن وعده و قول‌هایی که عمل کردن به آنها برایتان امکان ندارد خودداری کنید.

• به کودک خود اطمینان دهید که هرچیزی برایتان تعریف کند، رازی است بین شما و او که به هیچ فرد دیگری بازگو نخواهید کرد، مگر اینکه جان او یا کودکان دیگر در خطر باشد.

به خاطر داشته باشید که چه در حین گوش دادن به حرفهای کودک خود، چه در طول ارائه راهکار و حمایت از او، باید جدی باشید. با این کار کودک شما می‌فهمد که شما واقعا قصد کمک کردن به او را دارید. علاوه بر این، باید با تمرکز کامل به صحبتهای او گوش دهید. 

پیشگیری از بروز تعرض جنسی آنلاین:

۱. با فرزند خود صحبت کنید:

بهترین راه محافظت از فرزندان در برابر تهدیدات اینترنتی، ایجاد یک رابطه صمیمی و مثبت با او است. حتما در روز، چندین بار با فرزند خود صحبت کنید. این کار برای ایجاد یک رابطه سالم و صمیمی خانوادگی ضروری است.

از این صحبت‌ها به عنوان فرصتی جهت آگاهی دهی بیشتر به فرزندان استفاده کنید. برای مثال از فرزندتان بپرسید در صورتی که برای یکی از دوستانشان مشکلی پیش بیاید، بهترین راه کار چیست؟ صحبت کردن در مورد دیگران، باعث می‌شود که مباحث از حالت مستقیم خارج شود، سعی کنید در مورد فعالیت‌های آنلاین کودکان مستقیما از آنها سوالی نپرسید. ممکن است کودک به خاطر وجود حس ترس یا خجالت زدگی، پاسخ درستی به آنها ندهد.

۲. نگرانیهایتان را برایش شرح دهید:

پرسیدن ناگهانی سوال، باعث می‌شود تا کودکتان فکر کند بی دلیل نگران شده‌اید، در نتیجه توجه کافی به موضوع نخواهند داشت و سوالات شما را با بی میلی و حتی به اشتباه پاسخ خواهند داد. برای اینکه نتیجه بهتری از صحبت‌هایتان بدست بیاورید، بهتر است دلایل خود و نگرانیهایتان را کاملا برای کودک توضیح دهید.

۳. هر از گاهی به فرزندتان یادآوری کنید در صورت مشاهده موضوع نگران کننده‌ای، حتما با شما صحبت کنند:

کودک باید بداند که در صورت مواجهه با موضوعی نگران کننده یا شرایطی که حس بدی به آنها منتقل می‌کند، می‌تواند با شما صحبت کند. علاوه بر این، باید به فرزندتان کمک کنید تا بزرگسالان قابل اعتماد دیگری را شناسایی کنند تا در صورتی که امکان صحبت کردن با شما وجود نداشت، بتوانند از حضور آنها استفاده کنند.


محافظت از کودکان در برابر آزار و اذیت اینترنتی (بخش پنجم)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)