عراق در روزهای اخیر شاهد اوج‌گیری دوباره تظاهرات گسترده مردم در شهرهای مختلف است. اعتراض‌ها در واکنش به ترور و قتل فعالان مدنی در دو هفته اخیر است. پنج تن از فعالان مدنی عراقی ظرف این مدت از سوی مردان مسلح به قتل رسیده‌اند.

یکی از فعالان مدنی که به قتل رسیده است دکتر رهام یعقوب ۲۹ ساله بود که در موج اعتراضات ماه‌های گذشته از سازماندهندگان راهپیمایی‌های زنان بوده است.
رهام یعقوب، روز چهارشنبه در شهر بصره در عراق به دست مردان مسلح به قتل رسید.
شیرین عبادی در کانال تلگرامی خود ضمن اشاره به این ترور می نویسد:
قتل پنج فعال مدنی در عراق با اعتراض‌‌ مردم خشمگین در بصره، بغداد و ناصریه روبرو شد. معترضان دست به تخریب مقر برخی از احزاب در شهر ناصریه زدند. ۱۸ کشور در بیانیه‌ای مشترک ترور فعالان مدنی در عراق را محکوم کرده‌اند.

کشور عراق با پدیده ترور و قتل‌های زنجیره‌ای فعالان معترضش روبه‌رو شده است. یکی از کسانی که در این قتلها کشته شده زنی تحصیل‌کرده و شجاع به نام #رهام_یعقوب فعال اهل #بصره است که همیشه در صف اول اعتراضات این شهر دیده می‌شد.
او در دفاع از حقوق مردم، زنان، جوانان، وضعیت بهداشت از جمله آب آشامیدنی بصره و … اعتراضات تندی کرده است.

الگوی آشنای حکومت ایران در حذف فعالان با نفوذ، چه فیزیکی و چه ترور شخصیت

در شبکه‌های اجتماعی ایرانی لینکهایی از مردم عراق منتشر شده که دنبال ردپای حکومت ایران و حشدالشعبی در این قتلها می‌گردند. یکی از دلایل آنها انتشار عکسی است که قبلا به همراه گزارشی در خبرگزاری مهر منتشر شده بود. خبرگزاری مهر با اتهام زدن به رهام یعقوب او را وابسته به امریکا دانسته بود که تحت پروژه نفوذ به نفع این کشور فعالیت اجتماعی و سیاسی می‌کند.

به نظر شما چرا باید #خبرگزاری_مهر یک فعال اجتماعی معترض و منتقد عراقی را که به از وضعیت مردم انتقاد می‌کند ترور شخصیت کند؟ پاسخ روشن است. چنین مقاله‌ای صرفا تحلیل یک روزنامه‌نگار نیست، بلکه نگاه جمهوری اسلامی و خواست سپاه قدس است که در عراق حضور دارد و از اعتراض فعالان عراقی به حکومت ایران در هراس است.

در همان گزارش هم دلیل این موضوع روشن شده است. اینکه فعالان عراقی توسط کنسولگری امریکا در بصره به یک مهمانی شام دعوت شده‌اند. و از این موضوع نتیجه گرفته است که امریکا تلاش می‌کند اسلام مدنی دموکرات را با جذب سکولارها در عراق پیاده کند.
در این سخن باید تامل کرد. این صدای #جمهوری_اسلامی است که از زبان یک خبرگزاری وابسته به حکومت شنیده می‌شود. همانطور که همیشه ترور شخصیتهای مخالف حکومت از کیهان شروع می‌شود و بعد رسانه‌های دیگر وابسته آن را دنبال می‌کنند.

قبل از هر چیز باید گفت مردم عراق حق دارند خودشان انتخاب کنند چه دینی و چه حکومتی و چه سرنوشت سیاسی داشته باشند. این موضوع نه به امریکا و نه به ایران مربوط نیست. شرکت فعالان و چهره‌هاش شناخته شده در مجالس رسمی و دعوت از آنها در مهمانی‌های رسمی حکومتها هم در همه جای دنیا رسم است و به خودی خود نه نشانه نفوذ است و نه نشانه وابستگی و دست‌نشانده بودن. فقط در کشور ایران است که افراد یا باید بنده و برده و جاسوس حکومت باشند یا کنار گذاشته شوند، انواع تهمتها به آنها زده شود و اگر صدایشان در آمد بلافاصله دستور حذف و جنایت برسد.

نگاه امنیتی خبرگزاری مهر(بخوانید سپاه و حکومت) به فعالان معترض عراقی در حدی است که رهام یغقوب را متهم کردند که تحت همین نفوذ امریکایی زنان شهر را به منظور آشوب‌های شهری تربیت می‌کند. به این نوشته دقت کنید: « فعالیت‌های او (رهام یعقوب) به پست‌های آموزشی تغذیه محدود نمی‌شود و در چندین مرتبه و احتمالا به صورت آزمایشی، مانور تظاهرات برگزار می کند و زنان شهر را تحت‌پوشش پیاده روری و ورزش، آموزش‌های مرتبط با آشوب‌آفرینی شهری می‌دهد تا زنان رکن مهمی از تظاهرات‌های آینده قرار بگیرند.»

آیا مردم عراق حق ندارند این ذهن مسموم را عامل قتل این زن فعال بصره‌ای بدانند؟ آیا این پرونده‌سازی، اتهام‌زنی، ترورشخصیت در رسانه‌ها و بعد هم حذف فیزیکی و ترور و جنایت برای ما آشنا نیست؟ چرا داشتن حکومتی سکولار در همسایگی ایران باید دست و دل حکومت ایران را چنین بلرزاند؟ چون یک حکومت سکولار در کشور همسایه هم به ایدیولوژی سیاسی و نظامی آنها پشت می‌کند و هم الگویی برای مردم ایران است که بتوانند از این سلطه سیاسی دینی خودشان را نجات بدهند.

آیا دگراندیشان و فعالان اجتماعی و سیاسی در ایران با همین شیوه ترور و #قتلهای_زنجیره‌ای از مسیر اعتراضها حذف نشده‌اند؟
تامل کنیم! دلیل نفرت مردم خاورمیانه از نام ایران عزیزمان را بفهمیم! زیرا نمی‌شود رسانه‌های ایران با آتش افروزی در کشورهای همسایه بلوا به پا کنند و ما از «#جزیره_امن» حرف بزنیم!
مراسم خاکسپاری خانم رهام یعقوب در بصره
اول شهریور ۹۹

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)