سازمان عفو بین‌الملل جمعه دهم مرداد (۳۱ ژوئیه) تصویر چهار نامه از مقامات سازمان زندان‌های ایران خطاب به وزارت بهداشت را منتشر کرد که در آنها نسبت به “کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی” هشدار داده‌اند.

در بیانیه این سازمان آمده است: «وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌بار فاقد تجهیزات لازم هستند.»

این نهاد حقوق بشری می‌گوید جزئیات درج شده در این نامه‌ها در تضادی آشکار با اظهارات رسمی رئیس سابق سازمان زندان‌ها و مشاور فعلی، رئیس قوه قضائیه، اصغر جهانگیر قرار دارد که پیشتر از اقدام مسئولان در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها به عنوان کاری “بزرگ و بی‌نظیر” یاد کرده بود.

جهانگیر ۱۸ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادعا کرد: «جمهوری اسلامی ایران از این جهت که اقدام ویژه‌ای را برای کمک به زندانیان و خانواده‌های آنان در ایام شیوع ویروس کرونا انجام داد و […] باید به‌عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود.»

بی‌پاسخ ماندن درخواست کمک سازمان زندان‌ها

چهار نامه سازمان زندان‌ها برای پیگیری درخواست کمک از وزارت بهداشت در فاصله ششم فروردین تا ۱۵ تیر ماه امسال نوشته شده است. در دو نامه این وزارت‌خانه متهم می‌شود که به تقاضای کمک برای مقابله با شیوع کرونا در زندان‌ها پاسخی نداده است.

سازمان زندان‌ها ۲۵ خرداد در نامه‌ای به معاون درمان وزارت بهداشت تاکید می‌کند که “علی‌رغم مکاتبات مکرر و پیگیری‌های حضوری”، برای کنترل بیماری کرونا هیچ گونه کمکی به این سازمان نشده است.

در یکی از نامه‌ها اشاره شده که زندان‌های ایران “مکان‌های مهم تجمع افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، اعتیاد، سوء تغذیه، کم‌خونی و بیماری‌های پر خطر از قبیل اچ آی وی، سل و هپاتیت” هستند و به دلیل کمبود تجهیزات لازم خطر گسترش کرونا در بین آنها بسیار بالاست.


“قصور فاجعه‌بار دولت ایران”

دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل درباره اسناد افشا شده گفت: «این نامه‌های رسمی مستنداتی رسوا کننده از قصور فاجعه‌بار دولت ایران در زمینه محافظت از زندانیان را به دست میدهند. درخواست‌های مکرر برای تامین اقلام ضروری از جمله مواد ضدعفونی کننده، تجهیزات حفاظتی شخصی و لوازم پزشکی نادیده گرفته شده‌اند. این وضعیت به ویژه خطرناک است چون همان طور که در نامه‌ها نیز اذعان شده، گروه‌های به شدت آسیب‌پذیر در زندان‌های ایران محبوس هستند.»

عفو بین‌الملل با استناد به گروه‌های حقوق بشری مستقل و مرتبط با منابع داخل زندان‌ها از مرگ بیش از بیست زندانی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در زندان‌های استان‌های مختلف ایران خبر می‌دهد.

این نهاد حقوق بشری از دریافت “گزارش هایی مضطرب‌کننده” خبر داده که مطابق آنها زندانیان با علائم ابتلا به بیماری کووید۱۹ “برای روزهای متمادی به حال خودشان رها شده‌اند” و مسئولان زندان امکان دسترسی آنها به خدمات پزشکی را فراهم نکرده‌اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به نامه‌ای که نرگس محمدی به تازگی از زندان زنجان به بیرون فرستاده می‌گوید مسئولان برخی زندان‌ها در مواردی از اعلام نتیجه آزمایش تشخیص ابتلا به کرونای زندانیان خودداری کرده‌اند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی در نامه‌هایی از ابتلای خود و ۱۱ زندانی دیگر در زندان زنجان خبر داده و گفته این زندان فاقد تجهیزات و امکانات پزشکی لازم برای مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ است و زندانیان مبتلا به حال خود رها شده‌اند.

تبعیض در مورد زندانیان سیاسی و عقیدتی

عفو بین‌الملل حدود دو هفته پیش در گزارشی نوشته بود: «مقامات ایران به طور عمدی از ارائه مراقبت‌های پزشکی به زندانیان عقیدتی و دیگر زندانیان سیاسی سرباز می‌زنند و جان و سلامتی آنها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. در بعضی موارد، محرومیت از مراقبت‌های پزشکی برای مجازات، ارعاب یا تحقیر زندانیان یا با هدف اخذ اعترافات اجباری صورت گرفته است.»

سازمان عفو بین‌الملل ضمن استقبال از اعطای مرخصی و آزادی شماری از زندانیان پس از شیوع کرونا در ایران، می‌گوید این اقدام شامل صدها زندانی عقیدتی نشده و “بعضی زندانی‌های عقیدتی که در اسفند به مرخصی فرستاده شدند هم به زندان‌ها برگردانده شده‌اند”.

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: «ما بر درخواست خود از مقامات ایرانی برای حل مشکل ازدحام زندان‌ها پافشاری می‌کنیم؛ اولین قدم ضروری آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه کسانی است که تنها به دلیل استفاده صلح‌آمیز از حقوق‌شان زندانی شده‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود از مسئولان جمهوری اسلامی خواست “به اعمال شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز” با زندانیان پایان دهند و به ناظران بین‌المللی، از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، اجازه دهند مطابق با استانداردهای بین‌المللی، به طور مستقل و بدون اعلام قبلی از زندان‌ها بازدید کنند.

خبرگزاری ایرنا ۲۴ خرداد از قول رئیس پیشین سازمان زندان‌ها نوشت در حال حاضر ۲۱۱ هزار نفر در ایران زندانی هستند. اصغر جهانگیر گفته با آغاز شیوع کرونا در زندان‌ها، از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت امسال به ۱۲۸ هزار زندانی مرخصی داده شد.

۱۰ مرداد ۹۹

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)