انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان) و کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر در بیانیه ای مشترک نسبت به صدور حکم ده سال حبس علیه زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج، واکنش نشان دادند. این دو تشکل صنفی معلمان ضمن محکوم کردن صدور احکام قضایی علیه فعالین آموزش زبان مادری، در بیانیه خود نوشته اند، “تلاشگران و فعالین عرصه فرهنگ و زبان (مادری) در کردستان همیشه با نگاه‌های امنیتی مواجه، و تنگ نظران و میراث‌داران سیاست سرکوب، انکار و امحا هر از چندگاهی به بهانه‌های مختلف اقدام به بازداشت فعالین این عرصه کرده اند که مصداق بارز آن تحمیل حکم ده سال زندان به زهرا محمدی از فعالین آموزش زبان مادری است. اگر فعالیت‌های انسان دوستانه و تلاش جهت اعتلای زبان مادری و فرهنگ قومی جرم محسوب می‌شود با افتخار همه مجرمیم”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، دو تشکل صنفی معلمان با انتشار بیانیه ای مشترک، صدور احکام قضایی علیه فعالان آموزش زبان مادری از جمله زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج، را محکوم کردند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

زبان‌‌‌ها روح بشریت هستند. زبان‌ها میراث معنوی بشریت هستند‌. باید تمامی سعی خود را برای مراقبت از زبان‌ها بکار گیریم و این در سایه سیستم آموزشی چند زبانه محقق خواهد‌ شد.

زبان یکی از بنیادی‌ترین شاخصه‌های یک ملت است که بر اساس آن فرهنگ و اندیشه هر ملت به منصه ظهور و بروز می‌رسد. هرجا ملتی توانستهاست زبان خود را آزادانه بیاموزد و گسترش دهد بر غنای فرهنگی و علمی خود و جامعه بشری هم افزوده است. بایکوت کردن هر زبانی تیشهزدن به ریشه فرهنگی بخشی از جامعه بشری است و ستمی‌است در حق گویشوران آن زبان.

در برخی از کشورها در سایه قوانین مترقی و انسانی، سیستم‌های حکومتی آزاد و دموکراتیک، توانسته‌اند شرایطی فراهم کنند که اقوام و ملل ساکن در آن چهارچوب جغرافیایی در شرایطی برابر به توسعه زبان و فرهنگ خود بپردازند و برغنای فرهنگی و زبانی جامعه خود و جهان بیفزایند.

در کشوری چون هندوستان حدود ٨٠ زبان بصورت رسمی در مدارس آموزش داده می‌شود و دولت امکانات لازم را برای یادگیری متعلمین در اختیار آنها قرار دادهاست.

قبل از تشکیل دولت-ملت‌ها در خاورمیانه اندک مجالی که در سایه حکومت‌های محلی و توجه حاکمان آن زمان بوجود آمد زبان کردی شروع به رشد و بالندگی کرد و به سرعت خود را در ردیف زبان‌های دیگری قرار داد که قرن‌ها زبان دیوانی و حکومتی بودند.

متاسفانه در ادوار بعدی با تنگ‌نظری و نگاه صرف سیاسی به مسئله زبان و فرهنگ، جهت تحقق یک ملت-یک دولت، قومی بر اقوام دیگر سلطه و سیطره یافت و سعی شد با سیاست تک زبانی و تک‌فرهنگی عرصه بر دیگر زبان‌ها و فرهنگ‌ها تنگ شود شاید در سایه ایجاد یک جامعه همگون کشور به اتحاد و انسجامی غیرقابل گسست برسد، غافل از اینکه تحمیل چنین سیاستی بر اقوام و ملل دیگر نهتنها سبب اتحاد بیشتر نخواهد بود بلکه سبب شکاف، از هم گسیختگی و واگرایی خواهد‌ شد.

بعد از انقلاب ۵٧ این امید وجود داشت که بستر لازم برای آموزش زبان مادری با توجه به اصول ١۵ و ١٩ قانون اساسی فراهم شود اما گویا همان تفکر انکار و امحا زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر در چهارچوب مرزهای جغرافیایی ایران به قوت خود باقی‌ ماند و هنوز عدهای بر همان طبل بد صدای یک ملت-یک زبان می کوبند و چهبد صدایی است!!

علیرغم تحقیر قانون اساسی بهجهت معطل گذاشتن اصول ١۵ و ١٩ که در راستای تدریس زبان اقوام ایرانی‌است و دولت‌ها بر مبنای آن موظف بودهاند امکانات لازم را برای آموزش این زبان‌ها فراهم نمایند،علاقمندان به زبان و فرهنگ کوردی جهت اعتلای زبان مادری اقدام به تشکیل انجمن‌ها و کلاس‌های زبان کردی در سراسر مناطق کردستان کردند و ده‌ها مربی داوطلبانه به تدریس زبان کردی پرداختند و هزاران نوآموز را زبان مادری آموختند.

تلاشگران و فعالین عرصه فرهنگ و زبان (مادری) در کردستان همیشه با نگاههای امنیتی مواجه، و تنگ نظران و میراث‌داران سیاست سرکوب،انکار و امحا هر‌ از چندگاهی به بهانههای مختلف اقدام به بازداشت فعالین این عرصه کرده اند که مصداق بارز آن تحمیل حکم ده سال زندان به زهرا محمدی از فعالین آموزش زبان مادری است

انجمن صنفی معلمان کردستان شاخه مریوان حمایت قاطع خود را از زهرا محمدی اعلام داشته و بیان می‌دارد، سیاست تک زبانی و تک فرهنگی، سیاستی شکست خورده و به تاریخ پیوسته است که نه‌‌تنها خیری نصیب جامعه نخواهد کرد بلکه دود این سیاست به چشم همه خواهد رفت. لذا انتظار داریم با قبول نگاهی هم عرض و هم سطح زمینه آموزش زبان مادری در این کشور که تنوعی از اقوام و زبان‌های مختلف است در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم گردد و جلو قانون شکنان که عرصه عمومی را با نیت خوانی، حدس زنی و ظن و گمان محل تاخت و تاز خود قرار دادهاند گرفته شود.

ما بر این باوریم که زهرا محمدی بی گناه است و چنانچه خود بیان کرده، گناهی جز تدریس زبان مادری ندارد و اگر فعالیت‌های انسان دوستانه و تلاش جهت اعتلای زبان مادری و فرهنگ قومی جرم محسوب می‌شود با افتخار همه مجرمیم.

انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان ) / کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، تیرماه ١٣٩٩”

زهرا محمدی، ۲۸ ساله، روز پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز دوشنبه ۱۱ آذر همان سال، با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا زمان پایان دادرسی از زندان سنندج آزاد شد.

آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم محمدی روز ۲۷ بهمن‌ماه ٩٨ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد و روز سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹، حکم صادره علیه زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج، به وکیل وی ابلاغ شد.

بر اساس حکم صادره، وی از بابت اتهام “تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی” به ده سال حبس محکوم شد.

لازم به ذکر است زهرا محمدی، از اعضای “انجمن فرهنگی نوژین” است که در زمینه تلاش برای حفظ محیط زیست کردستان، مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان و آموزش زبان کردی فعالیت دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)