خانم ایازی پزشک هستند و این مطلب کافی و شافی را که با آخرین اطلاعات و دانش موجود در جهان درباره کرونا نوشتن با زبانی ساده و کاملا کاربردی،لطف کردن منشن کردن که من منتشر کنم:

 آیا کرونا ویروس جدیدی است که تابحال وجود نداشته است؟
خیر. ویروس های کرونا دسته ای بزرگ از ویروسها هستند و این اولین بار نیست که این ویروس ها به مشکلی جهانی تبدیل می شوند. انواع مختلفی از کرونا ویروس ها وجود دارند. شاید اسم بیماری سارس را از قبل به خاطر داشته باشید، عامل سارس هم از همین خانواده بود که سال ۲۰۰۳ در سطح جهانی افراد بسیاری را مبتلا کرد.
ویروس های کرونا علایم تنفسی و گاهی گوارشی ایجاد میکنند. شدت این علایم میتواند از بسیار خفیف در حد یک سرماخوردگی تا موارد شدیدتر به صورت ذات الریه متغیر باشد.
ویروس کرونایی که این روزها از آن صحبت میشود، نوع جدیدی از این ویروسهاست که پیشتر نمیشناختیم و کووید۱۹ (COVID-19) نامگذاری شده است.

 ویروس کرونا از کجا می آید؟
ویروس کرونای فعلی از حیوان به انسان منتقل شده است ولی نوع منشا حیوانی آن هنوز دقیقا مشخص نیست. متاسفانه این ویروس میتواند از انسان به انسان هم منتقل شود.

ویروس کرونا چطور منتقل میشود؟
ویروس کرونای جدید یک ویروس تنفسی است و دو صورت منتقل می شود:
۱) مستقیم: از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا (کمتر از ۲ متر) یا پاشیدن قطرات تنفسی و بزاق موقعی که فرد مبتلا در نزدیکی ما سرفه و عطسه می کند
۲) غیرمستقیم: از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس، مثل دستگیره در، دکمه های آسانسور، میز، میله های اتوبوس، پول و …

انتقال غیر مستقیم چطور صورت میگیرد؟
آلودگی دست فرد مبتلا به ویروس (مثلا با گرفتن دست مقابل دهان موقع سرفه و عطسه) => تماس دست آلوده با اشیا => لمس اشیا آلوده توسط ما => مالیدن دست آلوده خودمان به چشم، دهان یا بینی خودمان

هشدار: به گفته دستیاران تخصصی بیمارستانهای ما، افراد مبتلا در ایران معمولا تاریخچه ای از تماس با فرد علامتدار نمیدهند و ممکن است انتقال غیرمستقیم در ایران نقش مهمی داشته باشد!

 چطور مانع انتقال ویروس به خودمان شویم؟
در بخش پیشگیری توضیح کامل آمده است.

علایم مهم بیماری چه هستند؟
بیماری ناشی از ویروس کووید۱۹ (همان کرونای فعلی) را با این مثلث خطر به خاطر بسپارید: تب، سرفه، تنگی نفس
در برخی بیماران درد عضلانی، خستگی، تهوع، استفراغ و اسهال نیز گزارش شده اما علایم اصلی همان مثلث خطری است که بالا ذکر شد.

 من علایم مثلث خطر را دارم، آیا به کرونا مبتلا شده ام؟ حالا باید چکار کنم؟
همانطور که متوجه شده اید این علایم در سرماخوردگی و آنفلونزاهای دیگر هم دیده میشوند. بنابراین اگر این علایم را دارید لزوما به کرونا مبتلا نشده اید اما باید حداکثر احتیاط را برای حفظ سلامت خود و اطرافیانتان رعایت کنید. بعد از بروز این علایم در خود یا بستگانتان این اقدامات را انجام دهید:
۱) رعایت فاصله ۲ متری با دیگران
۲) استفاده صحیح از ماسک به صورت دایم (نحوه صحیح آن در بخش پیشگیری آمده)
۳) رعایت کامل اصول بهداشت دست (نحوه صحیح آن در بخش پیشگیری آمده)
۴) رعایت کامل اصول بهداشت تنفسی هنگام عطسه و سرفه (نحوه صحیح آن در بخش پیشگیری آمده)
۵) مراجعه به مرکز درمانی دولتی و مرجع. از مراجعه به مطبها و مراکز خصوصی خودداری کنید. بیمارستانهای اصلی دولتی برای مواجهه با این بیماری اطلاعات، آمادگی و بیشتری دارند. بنابراین کاملا به نفع شماست.
۶) در مرکز درمانی شما بررسی شده و در صورت لزوم از شما تست مخصوص ویروس کرونا به عمل می آید.

 تست کرونا چطور انجام میشود؟
تست کرونا بر اساس پیدا کردن مواد ژنتیک ویروس در نمونه فرد مشکوک است. برای این کار چیزی شبیه گوش پاک کن را روی حلق شما میکشند و آن مخاطی که روی پنبه میچسبد به عنوان نمونه شما محسوب میشود. نمونه گیری هیچ دردی ندارد و از شما بافتی بریده نمیشود.
تست کرونا به کمک یک کیت اختصاصی و در مراکز خاصی انجام میشود که بیمارستان دولتی ای که به آن مراجعه میکنید ترتیب انجام این کار را میدهد.

 اگر تست کرونا منفی شد، یعنی به کرونا مبتلا نیستم؟
در این صورت شما تحت مراقبت قرار میگیرید و پس از چند روز تست کرونا برای شما تکرار میشود، اگر تست در نوبت دوم هم منفی شد، شما به کرونا مبتلا نیستید. اما در هرصورت به یک عفونت تنفسی مبتلا هستید و باید مراقبت های بهداشتی را مثل همیشه رعایت کنید تا دیگران مبتلا نشوند.

اگر تست کرونا مثبت شد، چه اتفاقی می افتد؟
 در صورت مثبت شدن تست بستری میشوید و مطابق با راهنماهای بین المللی برای شما اقدامات مراقبتی-درمانی انجام میشود. در سوالات بعدی به طور خلاصه در مورد درمان این بیماری توضیح میدم.

 آیا ابتلا به بیماری کرونا مساوی با مرگ است؟ آیا هرکس کرونا بگیرد میمیرد؟
خیر خیر خیر
بیماری کرونا با شدت متغیری در افراد بروز میکند. در برخی آنقدر خفیف است که مثل سرماخوردگی ساده بدون هیچ اقدامی خودبخود بهبود می یابد.
در موارد شدیدتر هم با اقدامات مراقبتی اکثر بیماران نجات پیدا می کنند. نرخ مرگ و میر بیماری کرونا به طور متوسط دو درصد است. یعنی از هر صد نفر، در دو نفر ممکن است منجر به مرگ شود. لازم به ذکر است که اولا موارد مرگ معمولا در افراد با سنین بالا یا با بیماری زمینه ای اتفاق می افتد، ثانیا همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید، ده ها گروه پژوهشی در رقابتی بی وقفه در جهت پیدا کردن و آزمایش داروی قطعی برای درمان این بیماری هستند. در نتیجه آگاه باشید، رعایت و مراقبت کنید اما وحشت نکنید.

 چه بیماری های زمینه ای فرد را در خطر ابتلای شدیدتر به کرونا قرار میدهد؟
برطبق گزارش ها بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی باعث میشوند کرونا در فرد علایم شدیدتری داشته باشد.

 آیا آسم و آلرژی من را در خطر ابتلای شدیدتر به کرونا قرار میدهد؟
خیر، طبق آخرین تحقیقات ژورنال آلرژی، آسم و آلرژی برای کرونا عامل خطر نیستند.

 آیا بیماری کرونا واکسن دارد؟
خیر. تاکنون هیچ واکسنی علیه این ویروس ساخته نشده است. و هیچ یک از واکسن های دیگر علیه ذات الریه و آنفلونزا تاثیری در ابتلای به کرونا ندارند.

 آیا برای بیماری کرونا درمان وجود دارد؟ در بیمارستان برای بیماران چکار میکنند؟
در حال حاضر داروی مشخصی ضد ویروس کرونا تایید نشده است. اما همانطور که بالاتر گفتیم تعدادی دارو در مراحل آزمودن هستند و بعضا نتایج مثبتی هم گزارش شده است.
در شرایط فعلی درمان بیماری کرونا با اقدامات حمایتی در بیمارستان صورت میگیرد. یعنی تب فرد مبتلا را کنترل میکنند. مایعات بدنش را تنظیم میکنند. سرفه اش را کمتر میکنند و در صورت لزوم وسایلی برای کمک کردن به تنفسش تعبیه میکنند.

 آیا آنتی بیوتیک یا چرک خشک کن علیه ویروس کرونا موثر است؟
خیر خیر خیر
آنتی بیوتیک ها فقط وفقط بر باکتری ها اثر دارند. کرونا اما ویروس است. پس با هم تکرار میکنیم، کرونا ویروس است و نباید مثل نقل و نبات آزیترومایسین بخوریم (;

 آیا انواع دم نوش ها و داروهای گیاهی بیماری کرونا را درمان میکنند؟
خیر خیر خیر
تا این لحظه هیچ موردی به این شکل بهبود نیافته است. طبیعتا می توانید در حالت عادی از چای و دم نوش های استاندارد به عنوان مایعات گرم استفاده کنید اما اگر علایم دارید حتما حتما حتما اقداماتی که بالاتر گفتم انجام دهید.
با جان خود و عزیزانتان بازی نکنید. چین از اصلی ترین مراکز طب سنتی است اما تاکنون نتوانسته یک بیمار را هم به این شکل درمان کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)