بازجویی سپاه در دادسرای فرهنگ و رسانه: در دادسرای امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفر چه گذشت

پنجشنبه, 21ام آذر, 1398

منبع این مطلب زیتون

نویسنده مطلب:
 

مطالب منتشر شده در این صفحه نمایانگر سیاست رسمی رادیو زمانه نیستند و توسط کاربران تهیه شده اند. شما نیز می‌توانید به راحتی در تریبون زمانه عضو شوید و مطالب خود را منتشر کنید.

Image result for ‫بازجویی سپاه‬‎

 امضا کنندگان بیانیه ۷۷ نفر یکی پس از دیگری به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار می‌شوند.

تا کنون اکثر امضا کنندگان این بیانیه به صورت تلفنی یا کتبی احضار شده‌اند از جمله صدیقه وسمقی٬ مهدی محمودیان٬ قربان بهزادیان‌نژاد٬ آذر منصوری٬ ریحانه طباطبایی٬ حسین کروبی٬ شهین دخت مولاوردی و مصطفی تاجزاده.

بر اساس اخباری که «زیتون» به دست آورده است کسانی که تلفنی احضار شده بودند٬‌ به دادسرای امنیتی اوین احضار شده بودند. اما در نهایت در پس «اصلاحات» ابراهیم رئیسی محل بازپرسی همه امضا کنندگان به دادسرای فرهنگ و رسانه که دادسرایی در ظاهر غیر امنیتی است٬ فرا خوانده شدند.

اما در جلساتی که تا کنون برگزار شده٬ ضابطان سپاه نیز حضور داشتند.

در برگه احضاریه مصطفی تاجزاده قید شده است که این جلسه با حضور «ضابطان» برگزار خواهد شد.

یکی از امضا کنندگان این بیانیه به «زیتون» گفت که در جلسه بازپرسی٬ محمد کرمی٬ بازپرس تنها نقش منشی را ایفا می‌کرد و او در حقیقت توسط ضابط سپاه بازجویی شده است.

یکی دیگر از افرادی که در همین پرونده احضار شده،  در این رابطه توضیح داد که بازپرس این جلسه نه تنها اصل قضایی بی‌طرفی را رعایت نمی‌کرد که حتی در نحوی بازجویی٬ توهین و تحقیرهای بازجوی سپاه نیز دخالت نمی‌کرد.

یکی دیگر از امضا کنندگان این بیانیه  نیز به «زیتون» گفت که در طی جلسه بازپرسی٬ بازپرس کریمی، در قامت وکیل سپاه و از موضع شاکی پرونده٬ او را متهم کرده است.

تا کنون تمامی امضا کنندگان این بیانیه پس از تفهیم اتهام های تجمع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور و تبلیغ علیه نظام با قرار کفالت آزاد شدند.

در این میان «زیتون» خبر داد که مهدی محمودیان روز گذشته با همین اتهام‌ها و پس از صدور قرار وثیفه ۵۰۰ میلیون تومانی به زندان فرستاده شد.

پیش از این «زیتون» خبر داده بود که برخی از امضا کنندگان بیانیه «۷۷ نفر» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

در دومین روز از اعتراضات آبان‌ماه، ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان شناخته شده، در دفاع از حق اعتراض و محکومیت خشونت بیانیه‌ای صادر کردند که متن آن در سایت زیتون منتشر شد.

در آن بیانیه آمده بود: «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضاء نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند.»

امضا کنندگان این بیانیه در ادامه تاکید کرده بودند که در این شرایط خطیر، فارغ از تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی‌مان؛ از مسئولان امر و تصمیم‌گیران موکداً می‌خواهیم با احترام به حقوق مردم به‌ویژه حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند و فوراً نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به‌سوی مردم اقدام کرده و نتیجه را به عرض ملت برسانند.

یک هفته پس از آغاز اعتراضات احمدخاتمی٬ امام جمعه موقت تهران٬ در خطبه‌های نماز جمعه برای امضا کنندگان این بیانیه خواستار اعدام شد.

پس از آن نیز خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ اقدام به خبر سازی مبنی بر «تکذیب امضا» نامه شده بود.

حال امضا کنندگان یکی پس از دیگری به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار می‌شوند.

بازپرسان سپاه در شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه امضا کنندگان این بیانیه را به دلیل اینکه چرا «اغتشاشگران» را مردم خوانده‌اند و چرا از «معترضین» حمایت کرده‌اند٬ مورد فشار قرار داده‌اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com

مطلب را به بالاترین بفرستید

این مطلب خلاف آیین نامه تریبون است؟ آن را به ایمیل tribune@radiozamaneh.com گزارش کنید
Join

دسته‌بندی‌ها: اجتماعی, تمام مطالب, حقوق بشر, مطالب برگزیده

برچسب‌ها: | | | | | | | | | | |

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را بنویسید.