گوهر عشقی، مادر زنده یاد ستار بهشتی، را هم حکومتیان بخوبی می‌شناسند و هم مخالفان حکومت. مادر داغدار کارگر وبلاگ نویسی را که در آبان ماه ۱۳۹۱ زیر شکنجه های وحشیانه کشتند و وی از آن روز دادخواه خون پسر نان آور و پرستارش هست. گوهر عشقی با وجود اینکه در جریان پیگیری قتل ستار با شکنجه گر قاتل فرزندش در «دادگاه» روبرو شد ولی بارها عنوان کرده است که مسئول مستقیم قتل ستار خود سید علی خامنه ای، رهبر حکومت اسلامی، است. از این رو خود این نوع دادخواهی شجاعانه، این مادر رنجدیده را به نماد اپوزیسیون یک نفره قدرتمند علیه نظام تبدیل کرده که به تنهائی حکومت اسلامی را به چالش کشیده و برای نظام بسیار هزینه تراشیده است.

گوهر عشقی در اواخر خرداد امسال نیز در اقدامی جسورانه به همراه سیزده نفر دیگر بیانیه موسم به ۱۴ نفر را امضاء کرد که خواستار«استعفای سید علی خامنه ای»، «تغییر قانون اساسی» و «گذار از جمهوری اسلامی» شده اند. اقدامی که فارغ از هر قضاوت و موضعگیری در قبال آن و چگونگی تحقق خواست های مطرح شده، موجی از حمایت ها را در داخل و خارج کشور ایجاد کرده است. حمایت هائی که در قالب بیانیه های۱۴ نفره عموما ً در خارج کشور (البته به غیر از یک مورد بیانیه ۱۴ تن از بانوان داخل کشور) منتشر شده است. دستگاه‌های امنیتی و قضائی حکومت اسلامی هم در واکنش به این موج آفرینی و در هراس از گسترش آن و احساس خطر از نارضائی عمومی و فوران خشم مردم همانند خیزش دی ماه ۹۶ ، هم‌ اکنون اکثر امضاء کنندگان بیانیه را بازداشت کرده اند. اما در این میان شاهد اقدام رذیلانه ای از سوی کسی یا کسانی از جریان خاصی شدیم که با سوء‌استفاده از اعتبار و جایگاه گوهر عشقی، از جانب او – که متأسفانه از دولت سر نظام استبداد شاهنشاهی محروم از سواد خواندن و نوشتن است – نامه‌ای به ترامپ فاشیست نوشته‌اند و تصویر او را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده اند. نامه ای مبنی بر درخواست نام گذاری اول شهریور، روز تولد ستار بهشتی، بعنوان روز دوستی مردم ایران و آمریکا از سوی ترامپ که برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، هم سریعاً آن را بُل گرفت و استقبال کرد! پیداست که از پیش سناریو نویسان تمام مقدمات کار را فراهم کرده بودند. اینکه مادر داغداری بخواهد دادخواه خون فرزندش باشد و آن را در هر جا رسانه ای کند یک چیز است، سوء‌استفاده از آن چیز دیگر! من اصلاً تردید ندارم که مادر ستار بهشتی بواسطه تجربه زندگی سراسر رنجبار و مشحون از فقر و محرومیت خود در شهرستان محروم رباط کریم ماهیت کذائی چنین مدعیان دروغین مردم و حامیان امپریالیستی و ارتجاعی آن‌ها را بهتر از دیگران نشناسد. یا اینکه از جنایت های ضد بشری آمریکا حداقل در کشورهای همسایه ایران، عراق و افغانستان، آگاه نباشد. از این روست که چنین فریب و سوء‌استفاده ای از این مادر سالمند اقدامی بسیار ننگین و شرم آور است. البته آنهائی که برای تغییر رژیم استبدادی ولی فقیه مطلقه به ترامپ جنایتکار و نیروهای ارتجاعی منطقه دخیل بسته اند، آبرو باخته تر و بی‌اعتبارتر از آن هستند که در بین مردم پایگاه و نفوذی داشته باشند، اما سکوت در قبال آن‌ها که با لطایف الحیل از اعتبار دیگران برای اهداف شوم خودشان هزینه می کنند و چنین رذالتی در مورد گوهر بانو انجام داده اند، جایز نیست و می بایست حتماً آنرا افشا و محکوم کرد. گوهر عشقی مصادره شدنی نیست. او برخاسته از اعماق جامعه ما است و متعلق به اعماق جامعه ماست که با درد و رنج‌ های تحمیل شده خاص شان در هر دو نظام استبدادی سلطنتی و فقاهتی طعم تلخ و گزنده محرومیت و ستم را چشیده است. خون ستار در پرچم سرخ مبارزات کارگران و زحمتکشان نقش بسته است نه بر فرش قرمز زیر پای مزدوران دونی که می‌خواهند توسط ترامپ به آلاف و اولوف برسند.

۸ شهریور۱۳۹۸

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com