شبکه ایرانیان هلند- 

بردیا (مجتبا) طاهرپور، فعال سیاسی ساکن هلند در خطر بازگردانده شدن به ایران است. او روز چهارم سپتامبر۲۰۱۲  به «شبکه ایرانیان هلند» گفت دادگاه به درخواست پناهندگی او و همسرش رای منفی داده است.

طاهرپور که از این تصمیم به شدت شگفت زده بود افزود که به آنها فرصت داده شده تا ظرف  ۲۸  روز هلند را ترک  کنند.

زندگی و فعالیت‌های طاهرپور از سال ۲۰۰۵  در تهران دچار مشکل شد. او به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش از تحصیل محروم  شد و چندی بعد برای ادامه دانشگاه و همچنین فعالیت، راهی دوبی شد. دوست و همکار او فرشید عبداللهی در ایران بازداشت شده و از وضعیت‌اش اطلاعی در دست نیست.

سفری کوتاه به ایران، بازداشت و حکم شلاق را برای طاهرپور به دنبال داشت. وی در نهایت از راه ترکیه به هلند گریخت و از نوامبر  ۲۰۱۰  در یکی از کمپ‌های پناهندگی در انتظار تصمیم اداره مهاجرت هلند برای درخواست پناهندگی‌اش بوده است.

 Bardia Mojtaba Taherpur

طاهرپور دلیل رد شدن درخواست پناهندگی‌اش از سوی اداره مهاجرت در هلند را «عدم باور دستگیری او در ایران» ذکر می کند. تماس شبکه ایرانیان هلند با سخنگوی اداره مهاجرت در لاهه برای دریافت جزییات بیشتر در این زمینه بی ثمر بوده است. فرانک واسنار می‌گوید: «اداره مهاجرت بر پایه قوانین کشور، اجازه دادن اطلاعات درباره موارد شخصی و بحث در مورد درخواست آنها را ندارد.»

مجتبا (بردیا) طاهرپور در طول اقامت در هلند علیرغم شرایط نابسامان زندگی به یادگیری زبان هلندی به شکل جدی همت کرده و اکنون دانشجوی دانشکده فنی آمستردام است. وی در بیشتر نشست‌ها و راهپیمایی‌های اعتراضی علیه دولت ایران در هلند شرکت داشته و یکبار نیز سخنران تظاهرات در برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در لاهه بوده است. او نویسنده وبلاگ «وصیت نامه» است که در آن نوشته‌های انتقادی بسیاری درباره اسلام و دولت ایران منتشر شده است.

طاهرپور در ژانویه  ۲۰۱۱ طی مراسمی عمومی در شهر لیدن (هلند) به آیین زرتشتی گرویده و نام خود را از مجتبا به بردیا تغییر داده است. با توجه به نبود آزادی‌های مذهبی در ایران، تغییر دین در جمهوری اسلامی می‌تواند تا صدور حکم اعدام برای فرد خطرناک باشد. طاهرپور همراه با همسرش اکنون در یکی از کمپ‌های پناهندگی در نزدیکی شهر آلمیره ساکن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com