تقویم «پلنگ ایرانی» برای ساکنان زیستگاه های پلنگ با مشارکت مردم منتشر شد.

taghwim 2015

به گزارش زیست بوم ، ​دوربین گذاری در زیستگاه های حیات وحش در کنار نتایج علمی و تحقیقاتی می تواند اهداف عمومی و اجتماعی مهمی را هم داشته باشد. در همین راستا با استفاده از عکس های دوربین های تله ای و ذوق عکاسان حیات وحش برای دستیابی به اهداف عمومی حفاظت حیات وحش، تقویمی با عکس های پلنگ شمال شرق ایران طراحی و برای سال ۱۳۹۵ بین مردمان ساکن زیستگاه های این گربه سان بزرگ توزیع می شود.

در طراحی این تقویم ها سعی شده است که اطلاعات مناسبی هم برای تنویر افکار عمومی گنجانده شود. نیازهای زیستی گونه، دلایل حفاظت از پلنگ برای مردم محلی، میزان زادآوری پلنگ ها و طول عمر آنها مثال هایی از اطلاعات موجود در تقویم پلنگ ۱۳۹۵ است.

از آن جایی که یکی از راه های حفاظت از گونه های حیات وحش، فرهنگ سازی در بین جوامع ساکن در نزدیکی زیستگاه هاست، طرح هایی اینچنینی باعث ارتقا فرهنگ حفاظت در بین اقشار مختلف مردم خواهد شد. در همین راستا با فراخوان عمومی در شبکه های اجتماعی بیش از ۴۰ نفر از خیرین که اهمیت موضوع را درک کرده بودند دست به کار شدند تا تقویم ها برای سال جدید طراحی و فرایند توزیع اجرایی شود. در مجموع یک ماه تلاش برای جمع اوری منابع مالی مبلغ مورد نیاز برای چاپ تقویم ها فراهم شد.

از۲۴۰۰ تقویم چاپ شده،۱۰۰۰ تقویم برای روستاهای اطراف پارک ملی تندوره، ۸۰۰ عدد برای روستاهای اطراف پارک های ملی سالوک و ساریگل و ۲۰۰ عدد برای روستاهای اطراف منطقه حفاظت شده ارس و سیستان در شمال شرق ایران توزیع خواهد شد.

لازم به ذکر است پروژه پلنگ شمال شرقی ایران با مشارکت انجمن یوزپلنگ ایرانی در حال اجراست.​

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com