وزیر خارجه اکوادور می‌گوید، انگلیس درخواست آن کشور را به منظور صدور مجوز عبور امن برای جولیان آسانژ، بنیان گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، به خاطر انجام آزمایش پزشکی را رد کرده است.

ریکاردو پاتینو، روز چهارشنبه گفت انگلیس درخواست اکوادور را برای صدور مجوز عبور امن به منظور انتقال جولیان آسانژ به بیمارستان برای انجام آزمایش پزشکی را رد کرده است.

درخواست اکوادور از لندن برای ایجاد امکان انتقال امن آسانژ به بیمارستان در پی درد شدید در شانه راست وی ارائه شده بود.

پاتینو در جلسه‌ای در کیتو، پایتخت اکوادور گفت: «از دولت بریتانیا عبور امن را به دلایل بشردوستانه خواسته بودیم، به طوری که جولیان آسانژ بتواند یک (آزمایش) ام‌آر‌آی بدهد.»

وزیر خارجه اکوادور افزود: «پاسخی که از بریتانیا دریافت کرده‌ایم این است که او می‌تواند هر زمان که دوست دارد برای هر مراقبت پزشکی که ممکن است نیاز داشته باشد (سفارتخانه) را ترک کند اما حکم بازداشت اروپایی برای آسانژ همچنان معتبر است. به عبارت دیگر، او می تواند (سفارتخانه) را ترک کند و ما وی را به زندان خواهیم انداخت.»

بنیانگذار ویکی‌لیکس از سال ۲۰۱۲ برای جلوگیری از استرداد به سوئد در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است.

سوئد آسانژ را به اتهام تجاوز جنسی تحت تعقیب قرار داده است. وی در صورت ترک سفارتخانه اکوادور در لندن، با خطر بازداشت و استرداد به سوئد روبروست.

آسانژ ۴۴ ساله همچنین بیم آن دارد در صورت خروج از سفارت اکوادور، بازداشت و به امریکا بازگردانده شود؛ وی در سال ۲۰۱۰ صدها هزار نسخه از اطلاعات طبقه بندی شده نظامی و دیپلماتیک امریکا را افشا کرد.

انگلیس دو روز پیش از پایان محاصره شبانه روزی سفارت اکوادور در لندن، جایی که جولیان آسانژ حدود سه سال به آن پناه برده است، خبر ‌داد.

محاصره شبانه روزی ساختمان سفارت اکوادور در مرکز لندن بیش از ۱۰ میلیون پوند (۱۵.۴ میلیون دلار) برای مالیات دهندگان انگلیسی هزینه به دنبال داشته که انتقاد مخالفان دولت را در پی داشته است.

پاتینو پیشتر گفته بود: «پلیس بریتانیا هیچ دلیلی برای صرف هزینه زیاد برای استقرار شمار زیادی افسر و خودروی پلیس در خارج از سفارت (اکوادور در لندن) ندارد.»

وی همچنین یاد آور شد که سوئد و اکوادور در حال مذاکره درباره آنچه وی توافق کمک جنایی بین المللی می‌خواند، هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com