«یونس شکرخواه» استاد دانشگاه تهران و مدرس روزنامه‌نگاری، با اشاره به انتشار تصاویر از «فاجعه منا» گفت: من از روزنامه‌نگاران خواهش می‌کنم در شرایط بحران، فضا را هیستریک نکنند؛ چرا فکر می‌کنند در شرایط بحران باید به شکل پمپاژی و پی در پی عکس منتشر شود؟
در سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه که با موضوع «رسانه و بحران» برگزار شد، شکرخواه با اشاره به جو حاکم بر فضای مجازی پس از فاجعه منا اظهار کرد: باید تلاش کنیم در شرایط بحران به جای روانی کردن جو حاکم، آن را عقلانی کنیم. نباید آن را تبدیل به یک گفتمان سیاسی کرد. برای نمونه پس از فاجه منا شاهد فضای سطح پایینی در فضای مجازی بودیم که هر کس تلاش می‌کرد تا به اهداف سیاسی خودش برسد.
این استاد دانشگاه با اشاره به انتشار تصاویر اجساد قربانیان فاجعه منا، یادآور شد: این در حالی است که در واقعه ۱۱ سپتامبر عکسی از اجساد له شده منتشر نشد. من فکر می‌کنم به جای انتشار این تصاویر در شرایط بحران می‌توان از چهره‌های بهت زده مردم در حال تماشای تصویر تلویزیون عکس گرفت.
دکتر شکر‌خواه با بیان این‌که برای روزنامه‌نگاری بحران سه حلقه فرضی وجود دارد، اظهار کرد: سابقه بحران، آینده بحران و نحوه ورود به بحران سه حلقه فرضی در مواقع بحرانی است که برای روزنامه‌نگاری باید در نظر گرفت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به عنوان نمونه در فاجعه منا کسی به سابقه بحران که از دهه شصت تاکنون ادامه دارد نپرداخت، روزنامه‌نگاری درباره آینده این بحران مثل خطر ورود بیماری‌ها و آلودگی‌ها توسط حجاج بازگشته به وطن و یا درباره آمادگی مواجهه با مرگ برای کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، مطلبی ننوشت. کسی درباره آینده سیاسی و پیامدهای اقتصادی فاجعه منا در آینده صحبت نکرد.
شکرخواه افزود: درباره حلقه سوم که نحوه ورود به بحران است، باید روزنامه‌نگاران بتوانند با اخلاق وارد بحران شوند، باید دید که چطور می‌توان از میزان درد کم کرد.
شکرخواه با تاکید این‌که یک روزنامه‌نگار باید در همه شرایط آمادگی داشته باشد، اظهار کرد: در دنیا به طور معمول روزنامه‌نگاری جنگ و بحران که یکی انسانی و یکی خدادادی است در یک دسته قرار می‌گیرند ولی هیچ‌کدام از این‌ها لزوم آمادگی اتاق خبر را نفی نمی‌کند.
او هم‌چنین خاطرنشان کرد: متاسفانه ما روزنامه‌نگاران تنبل هستیم، نه مطالعه می‌کنیم و نه وقت کافی می‌گذاریم. تنها روز به روز تیترها درشت‌تر وعکس‌ها لب‌برتر می‌شوند؛ برای مثال در حال حاضر چند نفر از روزنامه‌نگاران ما از جای‌گاه و شرایط لوله‌کشی‌های تهران و گسل‌ها آگاه هستند؟
در نشست تخصصی «رسانه و بحران» هم‌چنین حسن نمکدوست، اکبر نصراللهی، اردشیر زابلی‌زاده، محمد فرنود، علی فریدونی، افشین والی‌نژاد و محمد سلطانی‌فر سخنرانی کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com