فراخوانی تحت عنوان  «پلتفرم شهروندان برای حمایت از پناهندگان» جهت دعوت از شهروندان بلژیکی برای شرکت در «تظاهرات همبستگی» با مهاجران و متقاضیان پناهندگی در شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی در سطحی وسیع پخش شد.

welcomme 1 در این فراخوان آمده است: «در حال حاضر جهان با موج وسیعی از پناهندگان روبروست. مردان، زنان و کودکان از جنگ و سرکوب فرار می‌کنند. آنها برای رسیدن به مناطق امن جانشان را به خطر می‌اندازند تا بلکه بدین طریق وارد اروپا شوند. وقتی آنها وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شوند با موانع و کمبودهای بسیاری مواجه می‌شوند… در حال حاضر همبستگی با پناهندگان بسیار گسترده است و یک پلتفرم همبستگی با مهاجران و پناهندگان توسط طیف وسیعی از شهروندان بلژیکی در بروکسل در پارک ماکسی ویلیام برای کمک‌رسانی به آنها تشکیل شده است.»
این تشکل گسترده جامعه مدنی بلژیکی در ادامه فراخوان خود اعلام کرد: «برای همبستگی با مهاجران و متقاضیان پناهندگی، مشترکا با هم در تظاهرات ۲۷ سپتامبر شرکت کنیم تا بلکه رهبران کشورمان صدای شهروندان بلژیکی را برای رعایتشان و منزلت انسانی و احترام به قوانین بین‌المللی در خصوص پناهندگی و مبارزه با خارجی ستیزی و نژادپرستی را بشنوند.»

welcomme 2

از فراخوان مذکور صدها انجمن و تشکل مدنی هنرمندان، شاعران، نویسندگان، سندیکاهای کارگری، زنان، فعالین سیاسی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و… کشور به حمایت پرداختند. در روز تظاهرات هیچ حزب سیاسی جدی پرچم حزبی خود را بالا نبرد. همه حول شعار «پناهندگان خوش آمدید» و «همبستگی با پناهندگان» مشترکا در فضایی صمیمی و دوستانه دست در دست هم به آرامی تظاهرات کردند. نزدیک به ۲۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند. شاید بتوان گفت ظرف ۳۰ سال گذشته برای اولین بار است که شهروندان بلژیکی در این سطح گسترده به همبستگی با متقاضیان پناهندگی به خیابان‌ها آمدند و به اشکال گوناگون این همبستگی را با صدای رسا اعلام کردند. حضور بلژیکی‌ها در تظاهرات ۲۷ سپتامبر بسیار سنگین بود. شاید به‌جرات بتوان گفت در حدود ۸۰ درصد تظاهرات کنندگان بلژیکی بودند. حضور زنان، کودکان و جوانان بلژیکی بسیار برجسته بود. شرکت مردم فلاماند زبان (هلندی زبان) نسبت به مناطق فرانسه زبان پررنگ‌تر بود.

welcomme 3

انتخاب رنگ‌ها و شعارهای متنوع در دفاع از پناهندگان، پوشیدن تی‌شرت های «پناهندگان خوش آمدید»، و بسیاری ابتکارات دیگر در تأیید و تأکید بر شعار فوق در تظاهرات دیده می‌شد. همه این فعالیت‌ها و ابتکارات با همراهی گروه‌های کوچک موزیک، موج همراهی، دوستی و همبستگی شهروندان بلژیکی با مهاجران و متقاضیان پناهندگی را به خوبی نشان می‌داد.

welcomme 8

پوشش خبری تظاهرات توسط وسایل ارتباط جمعی بسیار همه جانبه بود. چند شعار به‌صورت پلاکارد علیه مواضع احزاب راسیستی و گروه‌های خارجی ستیز توسط عده‌ای از جوانان در طول تظاهرات حمل می‌شد. فضایی عمومی در تظاهرات ۲۷ سپتامبر در جهت همبستگی با پناهندگان بود.

welcomme 13

سازمان دهندگان تظاهرات و حتی خود شرکت‌کنندگان چندان به دنبال سیاسی کردن فضای تظاهرات، نبودند. از نکات قابل توجه در این تظاهرات این بود که حضور خارجیان مقیم بلژیک در این تظاهرات چندان گسترده نبود. ایرانی‌ها به عنوان شهروندانی که از ۳۰ الی ۴۰ سال قبل در این کشور زندگی می‌کنند و غالب آنها روزی جز پناهندگان محسوب می‌شدند در این تظاهرات حضور چندانی نداشتند و می‌شود گفت اصلاً به چشم نمی‌آمدند.
در پایان تظاهرات، میتینگی در «پارک سنکانتنر» برگزار شد. این پارک روبروی ساختمان‌های مراکز مختلف اتحادیه و شورای اروپا قرار دارد. انتخاب محل پایان تظاهرات به دلیل اهمیت وجود این مراکز اروپایی بوده است. سازمان دهندگان تظاهرات و برخی چهره‌های جامعه مدنی در میتینگ پایانی به سخنرانی پرداختند و غالباً از دولت و نخست وزیر بلژیک خواستند که با گذاشتن امکانات بیشتر به وضعیت متقاضیان پناهندگی رسیدگی کنند.

 

لینک زیر کلیپی است از فعالین جامعه مدنی بلژیک در حمایت از متقاضیان پناهندگی:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com