یک فعال حقوق بشر به شبکه‌ی حقوق بشر کُردستان گفت که در طی روزهای گذشته دادگاههای انقلاب ارومیه و مهاباد دو شهروند کُرد را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از اجزاب کُرد به زندان محکوم کرد.

به گفته‌ی این فعال حقوق بشر، رئوف محمد علی زندانی سیاسی کُرد که هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه بسر می‌برد در طی روزهای گذشته از سوی شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با حزب حیات آزاد کُردستان ( پژاک ) به ده سال زندان محکوم شده است. این شهروند کُرد ساکن ارومیه حدود ۶ ماه قبل در شهر کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی این شهر مشهور به میدان نفت منتقل شده و به مدت یک ماه تحت بازجویی قرار گرفت. بعدا جهت تکمیل بازجویها تحویل نیروهای اداره‌ی اطلاعات ارومیه داده ‌می‌شود و در روز انتقال به ارومیه نیروهای امنیتی به وی اعلام کرده که برای وی حکم اعدام صادر شده و آنها نیز برای اجرای حکم اعدام وی به محل اجرای حکم اعدام منتقل می‌کنند، در این لحظه این شهروند بازداشتی جهت خودکشی خود را از خودروی در حال حرکت به پایین می‌اندازد که در نتیجه‌ی آن یک دست وی شکسته و پایش نیز به شدت زخمی می‌شود.

این منبع در ادامه افرود بعد از انتقال این شهروند بازداشتی به بیمارستان و بستن گچ این بار به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شده و به مدت دو ماه مورد بازجویی قرار گرفت و بعدا به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. وی بعد از انتقال به زندان به دستور حفاطت اطلاعات زندان به بند ده زندان که محل نگهداری زندانیان جرایم مواد مخدری است منتقل شده و تاکنون در این بند نگهداری می‌شود و در طی روزهای گذشته از سوی اجرای احکام زندان احضار شده و رسما صدور حکم ده سال زندان به او ابلاع شده است.

همچنینروز دوشنبه ۶ مهرماه حکم ۳۰ ماه حبس پیشوا صالح‌زاده فعال مدنی کُرد در شعبه‌ی ۱۰ دادگاه تجدید نظر ارومیه رسما به وکیل ایشان ابلاع شد.

این فعال حقوق بشر در خصوص سابقه‌ی پیشوا صالح‌زاده به شبکه‌ی حقوق بشر کُردستان گفت، صالح‌زاده فعال مدنی کُرد از اعضای موسس و دبیر تشکل مدنی تیروژ و مدیر سایت خبری-تحلیلی شارو نیوز در شهرستان سردشت است که روز ۶ اسفندماه سال ۹۳ در یکی از خیابانهای شهر سردشت توسط نیروهای امنیتی شهر مهاباد بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی مهاباد منتقل شده و به مدت ۵۰ روز در بازداشتگاه امنیتی و زندان مهاباد نگهداری شد.ماموران امنیتی بعد از بازداشت ایشان به منزل وی نیز مراجعه کرده و تعدادی از وسایل شخصی او را با خود بردند.

به گفته‌ی این منبع، صالح‌زاده بعدا با تودیع وثیقه‌ی ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد. جلسه‌ی دادگاهی او در شعبه‌ی ۲ دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی محمدخواه برگزار شده و قاضی او را به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و عضویت در پژاک و تبلیغ علیه نظام به دو سال و نیم حبس محکوم کرد که بعد از اعتراض به حکم صادره روز دوشنبه ۶ مهرماه این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر استان تایید شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com