بنیانگذار پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس در مصاحبه با شبکه راشاتودی درباره کتاب جدیدش از امپراطوری جدید آمریکا در جهان و طرح‌های واشنگتن به منظور سرنگون کردن دولت سوریه مدت‌ها پیش از تحرکات سال ۲۰۱۱ سخن گفت.

جولیان آسانژ، بنیانگذار پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس که با راشاتودی درباره کتاب جدیدش گفت‌وگو کرده به یکی از فصل‌های کتاب خود درباره سوریه که اتفاقات آن به سال ۲۰۰۶ می‌رسد اشاره کرد. در این فصل از کتاب آسانژ سندی از جانب ویلیام رویبوک، سفیر آمریکا در سوریه وجود دارد که در آن ظاهرا به بحث درباره سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوریه می‌پردازد.

آسانژ در این مورد گفت: این طرح درباره استفاده از تعدادی از فاکتورهای مختلف برای ایجاد پارانویا در داخل دولت سوریه بود و اینکه این دولت را مجبور به واکنش شدید کرده و در آن احساس ترس از کودتا به وجود آورند. به طور نظری در این طرح قرار بود که این احساس ایجاد شود که ما با افراط گرانی که از مرز عراق عبور می‌کنند روبرو هستیم و قصد داریم علیه آنها اقدام کنیم و در این راستا باید کاری کنیم دولت سوریه ضعیف به نظر برسد.

آسانژ همچنین خاطرنشان کرد: جدی‌ترین بخش این طرح ایجاد تنش میان شیعه و سنی بود. این که به طور خاص شایعاتی – که غلط بودن آنها مشخص شده – پخش شده و گسترش یابند؛ از جمله اینکه ایران تلاش دارد مذهب سنی‌های فقیر را تغییر دهد؛ در این راستا با مصر و عربستان همکاری وجود داشت؛ تا با گسترش این تفکر اعمال نفوذ ایران در منطقه و همچنین بر مردمش دشوار شود.

وی گفت برای درک آنچه در سوریه واطراف آن رخ می‌دهد باید به ائتلاف‌های منطقه‌ای نگاه کنیم. بخشی از مشکل در سوریه این است که شما با گروهی از همپیمانان آمریکا که این کشور را احاطه کرده‌اند نظیر عربستان و قطر مواجه هستید که سلاح‌ها را به داخل این کشور می‌برند. همچنین ترکیه نیز یک بازیگر بسیار جدی است. هر کدام از این کشورها بلندپروازی‌های هژمونی خود در منطقه را دارند. همچنین اسرائیل نیز بی‌تردید اگرکه بی‌ثباتی کافی در سوریه به وجود آید در موضعی قرار خواهد گرفت که می‌تواند برای همیشه بلندی‌های جولان را در اختیار داشته و حتی مناطق خود را گسترش دهد بنابراین شما با تعدادی از بازیگران در اطراف سوریه مواجه هستید که به دنبال منافع خود هستند.

آسانژ همچنین گفت: هنگامی که دولت آمریکا چیزی را بخواهد سلاح‌های مختلف قدرت آمریکا شامل ابزارهای نظامی، اطلاعاتی، مالی و تجاری و همچنین قدرت اطلاع رسانی و دیپلماتیک را به خدمت می‌گیرد تا کشوری را تحت فشار قرار دهد.

با این حال به گفته جولیان آسانژ شگردهای واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین به آسانی جواب نمی‌دهند. آمریکا دشوارتر می‌تواند در این منطقه اعمال نفوذ کند.

در یکی از بخش‌های کتاب جولیان آسانژ موردی مربوط به اینکه آمریکا به برزیل گفته است می‌خواهد ونزوئلا را مهار کند و برزیل پاسخ منفی قاطعی به آمریکا داده مطرح شده است.

به گفته آسانژ آمریکا در واقع یک امپراطوری است اما نه به شکل کلاسیک آن. امپریالیسم آمریکایی در عصر حاضر متکی بر ۱۴۰۰ پایگاه نظامی آمریکا در بیبش از ۱۲۰ کشور جهان و همچنین تعاملات تجاری این کشور است.

بنیانگذار ویکی‌لیکس خاطرنشان کرد: آمریکا از مکانیزم‌های سفارت‌خانه‌هایش، پایگاه نظامی‌اش و حضورش در سازمان‌هایی نظیر صندوق بین المللی پول و سازمان ملل استفاده می‌کند تا به معامله‌های پرسود و ساختارهایی برای شرکت‌های بزرگ آمریکایی دست پیدا کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com