دوهفته‌نامه نبض، ۱۳ شهریور ۱۳۹۴‎‎

محیط زیست

۶ شهریور، بیژن فرهنگ دره‌شوری از کارشناسان با سابقه محیط زیست کشور در مصاحبه‌ای بی برنامگی دولت و عدم مدیریت منابع محیط زیستی را مهم‌ترین دلیل تخریب و نابودی محیط زیست در کشور خواند.

افشین سهرابی

افشین سهرابی

آزادی بیان

۴ شهریور، محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌‌ها اعلام کرد که دانشگاه‌ها حق برگزار کنسرت موسیقی ندارند. موضوع برگزاری و لغو کنسرت‌های موسیقی در کشور در ماه‌های اخیر بسیار جنجال برانگیز شده.

۸ شهریور، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی، ارتباطات مدرن از قبیل ماهواره و اینترنت و سفرهای برون‌مرزی را چالشی برای حکومت و جامعه دانست. حکومت جمهوری اسلامی سال‌هاست که ورود نشانه‌های فرهنگ‌های بیگانه به کشور را خطر تلقی کرده، آن را تهاجم فرهنگی می‌خواند.

۱۰ شهریور، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، حسین سجادی‌نیا، خبر از دستگیری دستفروشان و مغازه‌دارانی داد که در هفته‌های گذشته اقدام به فروش تی‌شرت‌هایی با نقش پرچم آمریکا، اسرائیل و بریتانیا کرده بودند. امضای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی موجب بروز خوش‌بینی‌ها بین مردم پیرامون بهبود رابطه سیاسی میان ایران و غرب شده بود.

همان‌روز، علی‌حسین پناهی، فعال سیاسی کرد در پی سخنرانی پیرامون نقض حقوق شهروندان کرد بازداشت شد.

محاکمات

۲ شهریور، نظام صادقی، فعال کارگری کرد به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در شهر سنندج است.

۹ شهریور، حسین رفیعی، زندانی سیاسی و از کنشگران ملی-مذهبی در نامه سرگشاده‌ای به دادستان کل کشور، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران را مجری خواست نیروهای امنیتی خواند. سال‌هاست که ناظران سیاسی و کنشگران حقوق بشری در کشور دستگاه قضائی، بازجویان و دادستان‌های این دستگاه را متهم به عدم استقلال و پیروی از خواست نیروهای امنیتی می‌کنند.

حقوق زندانی

۲۹ مرداد، محمدی علی طاهری، بنیان‌گزار مکتب عرفان حلقه، در زندان دست به اعتصاب غذا زد. دادگاه انقلاب او را به اتهام فساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرده.

۶ شهریور، کانون فعالان حقوق بشر کردستان خبر داد که جان افشین سهرابی، زندانی سیاسی کرد در خطر است. او با وجود ابتلا به سرطان روده از مداوای پزشکی محروم است.

کاریکاتور: گوندوز آقایف

کاریکاتور: گوندوز آقایف

۱۱ شهریور، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در مصاحبه‌ای ابراز داشته که حصر خانگی سران جنبش سبز تصمیمی سیاسی-امنیتی بوده نه قضائی و به همین دلیل نیز از دیدگاه حقوقی و قضائی قابل دفاع نیست. مدت‌هاست که فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج از کشور پیگیر آزادی موسوی، رهنورد و کروبی از حصر خانگی هستند.

۱۳ شهریور، علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که امکان تبادل آمریکائیان زندانی در ایران با ایرانیان زندانی در کشور آمریکا وجود دارد. هم اکنون تعدادی شهروند آمریکائی در ایران زندانی هستند که جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست، امیر حکمتی، نظامی سابق و سعید عابدینی کشیش مسیحی از شناخته‌شده‌ترین‌های این گروه به شمار می‌روند. نحوه بازداشت و روند محاکمه این افراد مورد انتقاد کنشگران حقوق بشری در سرار جهان بوده. امیر حکمتی یکی از این زندانیان پیشتر در نامه‌ای به وزیر امور خارجه آمریکا این احتمال را مطرح کرده و از او خواسته بود از این کار پرهیز کند، زیرا ایران او را به منظور تبادل با ایرانیان زندانی در خارج از کشور گروگان گرفته.

اعدام

۴ شهریور، بهروز آلخانی، زندانی سیاسی کرد در حالی در ارومیه اعدام شد که دیوان عالی کشور حکم اعدام او را نقض کرده بود. همان روز پنج زندانی دیگر نیز با جرائم موادر مخدری در ارومیه اعدام شده‌اند. مقامات زندان از تحویل جنازه آلخانی به خانواده او خودداری می‌کنند.

۹ و ده شهریور، دو زندانی در زندان مرکزی سنندج اعدام شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com