انتشار تصاویر تکان دهنده پیکر بی جان کودک سه ساله سوری در سواحل ترکیه موج تازه ای از نگرانی ها در مورد بحران پناه جویان برانگیخته است.

این کودک سه ساله که ایلن کوردی نام داشت، یکی از ۱۲ پناهنده سوری اهل کوبانی بود که در تلاش برای رسیدن به سواحل یونان، غرق شد و پیکر بی جان وی همراه با جسد برادر پنج ساله‌اش در سواحل منطقه توریستی بدروم ترکیه پیدا شده است.

تصاویر دلخراش بدن بی جان این کودک سوری به سرعت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و به خبر اول بسیاری از رسانه های جهان از جمله کشورهای اروپایی که این روزها صحنه حضور گسترده پناهجویان است، تبدیل شد؛ پناهجویانی که برای فرار از جنگ و درگیری به کشورهای اروپایی پناه آورده‌اند اما در این کشورها نیز دستکم تاکنون نه تنها به آرامش و رویای زندگی آرام دست نیافته‌اند، بلکه با خشونت نیروهای پلیس در مناطق مرزی و آزار و اذیت از سوی گروه‌های افراطی روبرو شده‌اند.

تصاویر پیکر بی جان این کودک و موضوعات مرتبط به آن با هشتگ ترکیه‌ای «انسانیت به ساحل آورده شده» (#KiyiyaVuranInsanlik) در شبکه اجتماعی توییتر به یکی از پربازدیدترین موضوعات تبدیل شده است.

در همین حال وب سایت روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مقاله ای نوشته است: «اگر این تصاویربه شدت تکان دهنده از پیکربی جان کودک سوری که به ساحل آورده شده است، رویه اروپا را تغییر ندهد، چه چیزی این رویه را تغییر خواهد داد؟»

این روزنامه با انتشار مقاله دیگری ضمن انتقاد از سیاستهای مهاجرتی دولت انگلیس از دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور پرسیده است: «دیوید کامرون، آیا این کودک مرده سوری یکی از آن دسته (زنبور) مهاجرانی است که از آنها خیلی می ترسی؟»

گارد ساحلی ترکیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دو قایق حامل پناهجویان سوری که از شبه جزیره بدروم عازم یونان بودند، بامداد روز چهارشنبه غرق شدند.

اجساد ۱۲ مهاجر از جمله پنج کودک و یک زن از آب گرفته شد و ۱۵ نفر دیگر نجات پیدا کردند.

شمار پناهجویان عازم یونان که در امید یافتن زندگی بهتر در کشورهای اتحادیه اروپا هستند، در هفته گذشته افزایش چشمگیری داشت. اکثر این پناهجویان از اتباع کشورهای سوریه، افغانستان، پاکستان و کشورهای آفریقایی هستند.

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد در سال جاری بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان باخته‌اند.

به گزارش آژانس مرزی اتحادیه اروپا موسوم به فرانتکس، در هفت ماه اول سال جاری، نزدیک به ۳۴۰ هزار پناهجو به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند در حالی که شمار پناهجویان در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com