0_(78)_284556گروه مستند ساز ندای ارومیه، با حضور در “جبل کندی” ارومیه تصاویر باور نکردنی و وحشتناکی از شن زارهای کویری کف دریاچه ارومیه ثبت کردند.

 

نشریه محلی ندای ارومیه اخیرا اقدام به انتشار عکسهایی از دریاچه ارومیه  با عنوان“تصاویر وحشتناک از شن زار های کویری دریاچه ارومیه” نموده است.

براساس این تصاویر بستر دریاچه اورمیه که حاوی دهها میلیارد تن ن

مک است، پس از خشکیدن کامل دریاچه و به دنبال وزش باد، اقدام به تولید تپه های نمکی روان، شبیه همان شنزارهایی کرده که فقط در نواحی کویری ایران دیده می شود.

تشکیل چنین تپه هایی که در میان مدت قادر به مدفون کردن خانه های روستایی است زودتر از مدت زمانی اتفاق افتاده که قبلا کارشناسان پیش بینی انرا می کردند.

دریاچه ارومیه به عنوان پهن ‌پیکر‌ترین پهنه آبی ایران با بیش از ۵۵۰ هزار هکتار وسعت تا سال ۱۳۷۵ خورشیدی، بیستمین دریاچه بزرگ شور جهان محسوب می‌شد اما از این سال به تدریج روند کم‌آب شدن و خشکی دریاچه آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۹۳درصد آب آن بصور کامل خشک شده است.

خشکیدن دریاچه اورمیه سبب تغییر چهره زیستی منطقه شده و علاوه بر بالارفتن دمای هوا موجب پراکنده شدن نمک در هوا و بروز انواع خطرناکی از بیماریهای تنفسی، خونی و سرطانی در شهرها و روستاهای مجاور شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com