Painting-For-Atena-London

زبیوک چایکوفسکی، هنرمند خیابانی تحسین‌شده‌ی لهستانی، به تازگی یک نقاشی دیواری را در یکی از خیابان‌های معروف لندن با موضوع آتنا فرقدانی، فعال و نقاش جوان زندانی در ایران کشیده است.

“زبیوک” این نقاشی را با هم‌کاری کمپین “خبرنگاری جرم نیست” و در پاسخ به فراخوان “برای آتنا بکشید” خلق کرده است. در خردادماه امسال، “مایکل کاونا” (کامیک ریفس)، روزنامه‌نگار و کارتونیست امریکایی روزنامه‌ی واشنگتن‌پست با صدور فراخوانی از نقاشان و کارتونیست‌ها در سراسر جهان خواست تا طرح‌هایی را در همبستگی با آتنا فرقدانی بکشند.

دیوار “هولی‌وِل لِین” که نقاشی “زبیوک” بر روی آن کشیده شده، یکی از دیوارهای معروف در محله‌ی هنری “اُلدستریت” لندن و متعلق به نایت‌کلاب “ویلج آندرگروند” است.

این نقاش لهستانی می‌گوید: «من تصمیم گرفتم به این کمپین بپیوندم برای این‌که تصورش هم سخت است که آتنا به خاطر چیزهایی که داشتنش برای ما بدیهی است، در زندان به سر می‌برد. امیدوارم اثر من، کمک کند که ما از او حمایت بیشتری کنیم.»

آتنا فرقدانی، نخستین بار در شهریورماه ۱۳۹۳ توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بند امنیتی دو-الف زندان اوین منتقل شد. او بیش از دو ماه را در سلول‌های انفرادی و دونفره‌ی این بند سپری کرد و سرانجام در حالی که به دلیل اعتصاب غذا به شدت ضعیف شده بود، با وثیقه‌ی سنگین ۱/۳ میلیارد تومانی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

وی بعد از آزادی به فعالیت‌های خود در دفاع از حقوق بشر و زندانیان سیاسی ادامه داد تا این‌که بار دیگر، در روز ۲۰ دی‌ماه، پس از حضور در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، بازداشت و با ضرب‌وشتم به زندان زنان در قرچک منتقل گردید.

این فعال ۲۸ ساله که از ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا نیز محروم شده، روز ۱۱ خرداد (۱ ژوئن) به مجموعه اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “توهین به رهبری” و “توهین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی”، جمعا به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

آتنا فرقدانی که در حال حاضر در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، روز ۲۱ مردادماه از سوی “شبکه بین‌المللی حقوق کارتونیست‌ها” (CRNI) به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی “شجاعت در کشیدن کارتون” در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. این جایزه قرار است روز ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) در مراسمی در شهر کلمبوس ایالت اُهایو امریکا به طور غیابی به وی اهدا شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com