نوام چامسکی، تحلیلگر برجسته امریکایی، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره با هدف بررسی آنچه تحت عنوان تهدید ایران از آن یاد می‌شود این ادعا را ساختگی و اقداماتی نظیر تحریم و توافق در قبال تهران را فاقد وجاهت دانست.

چامسکی در این مصاحبه که روز پنج شنبه منتشر شد، گفت: «توافق هسته‌ای مسلما آنچه را که تهدید ایران خوانده‌ می‌شود، تعدیل می‌کند. اما دقیقا منظور از تهدید ایران چیست؟ جالب است که تا به حال به این پرسش پرداخته نشده است.»

وی با اشاره به ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را نقض کرده است گفت: «ایران از اعضای این پیمان است و کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است اما کشورهایی هستند که عضویت در این پیمان‌نامه را نپذیرفته‌اند، از جمله اسرائیل که تشکیلات تسلیحات اتمی گسترده‌ای دارد و تحت حفاظت امریکا است. پاکستان نیز به عضویت این پیمان در نیامد و سامانه تسلیحات هسته‌ای آن با حمایت امریکا شکل گرفت. هند نیز به همین ترتیب.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخورداری ایران از سلاح اتمی امر سودمندی است، گفت: «خیر، هیچ کس نباید دارای سلاح هسته‌ای باشد از جمله امریکا. بنا بر این حتی اگر عدم پایبندی ایران به ان‌پی‌تی صحت داشته باشد، باز هم مشمول تحریم، توافق و اقداماتی از این دست نیست.»

وی در پاسخ به این که اگر امریکا حق تحریم ایران را نداشته پس چرا سازمان ملل نیز ایران را مشمول تحریم قرار داده است، گفت: «اگر سایر کشورها با نقض مفاد ان‌پی‌تی مخالف هستند پس چرا به ناقضان عمده این پیمان یعنی اسرائیل، پاکستان و هند معترض نیستند. شواهد اطلاعاتی امریکا حاکی است که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست، مگر با هدف بازدارندگی. اما دو کشور در منطقه هستند که قدرت بازدارندگی ایران را برنمی‌تابند؛ دو کشوری که آزادانه دست به خشونت در منطقه می‌زنند؛ در درجه اول امریکا و در وهله دوم اسرائیل.»

چامسکی با اشاره به اقدامات یکجانبه و خودسرانه امریکا در اعمال زور علیه دیگران تصریح کرد: «واشنگتن در نزد جهانیان بزرگترین تروریست جهان به شمار می‌رود.»

وی با اشاره به کمپین ترور جهانی «عملیات پهپادی» واشنگتن که به طور نظام‌مند، علنی و آشکار در نقاط مختلفی از جهان اجرا می شود، افزود: «این که امریکا با این ادعا که برای دفاع از منافع خود مقابل توطئه‌های احتمالی دیگران خود را مجاز به تهاجم به مردم و کشتار آنان بداند قابل قبول نیست. مجرم بودن قربانیان این حملات زمانی محرز است که آنان در دادگاهی عادلانه با حضور هیات منصفه محاکمه شوند و در غیر این صورت بی‌گناه هستند.»

وی گفت: «کشورهای زیادی در جهان مرتکب تخلف و جنایت می‌شوند اما سطح این جنایات قابل قیاس با وحشیگری امریکا نیست. امریکا هیچ ابایی از جنایت ندارد. به عنوان نمونه ظرف همین چند روز گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا و سامانتا پاور نماینده امریکا در سازمان ملل علنا عنوان کردند که هر زمان بخواهند، به قوه قهریه در قبال ایران متوسل خواهند شد. این نوع رویکرد در امور بین‌الملل بر خلاف مفاد منشور سازمان ملل است اما سران امریکا خود را مقید بدان نمی‌دانند و به راحتی می‌گویند که اگر تصمیم بگیریم که اعمال قدرت کنیم این کار را انجام می‌دهیم.»

چامسکی که یکی از اندیشمندان معروف آمریکایی است از منتقدان جدی سیاست‌های واشنگتن و رژیم تل آویو می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com