این یکی از شعار‌ها و فریاد مردم عراق در اعتراضات گسترده اخیر علیه حکام فاسد است. مردمی که در اکثر شهرهای مهم عراق در مقیاس میلیونی به خیابان‌ها ریخته‌اند و فریاد می‌زنند: «نظام دینی ما را غارت کرد.» مردمی که نه شیعه، نه سنی، جامعه‌ای سکولار می‌خواهند!

baghdad
این اتفاق چیز جدیدی را نشان می‌دهد: در جامعه‌ای که تماما از هم گسسته‌اند هم امید و اعتراض و تلاش برای تغییر زنده است. در جامعه‌ای که ۱۲ سال پیش میلیتاریسم آمریکا به سرکردگی جنایتکاری به نام جرج بوش زیر بمباران «شوک و وحشت» نابودش کرد؛ در جامعه‌ای که از هر طرف مورد هجوم باندهای اسلامی است؛ در جامعه‌ای که قرار بود در سایه سنگین استیصال کاملا نابود شود؛ قلب آزادیخواهی و برابری و انسانیت همچنان می‌طپد! این وجه اصلی و مهم اعتراضات گسترده اخیر در شهرهای عراق است.
رسانه‌های جمهوری اسلامی از این اعتراضات طوری گزارش می‌دهند که انگار پشت این حرکت مردم خود آیت الله سیستانی و دار و دسته‌اش هستند. حتی یک جایی تظاهرات را به نماز جمعه بسته‌اند. انگار نماز جمعه عراق با زنان بی‌حجاب برگزار می‌شود؟!
موضوع قابل توجه اینجا درجه وقاحت پشت این گزارشات نیست که مشخصه اصلی رسانه‌های حکومت اسلامی است. موضوع این است که حکام اسلامی در ایران بیشتر از خود حکام مرتجع عراق نگران شده‌اند. ترسسشان هم قابل درک است. در جامعه‌ای که انواع باندهای شیعه و سنی به جانش افتاده‌اند و بخشا جنگ نیابتی از طرف جمهوری اسلامی را پیش می‌برند، در جامعه‌ای که قرار بود باندهای مسلح مرتجع خیابان‌هایش را قرق کنند، مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند. آری مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند و علیه حکام فاسد شعار می‌دهند!
ترس حکام عراق و آیت الله سیستانی و ولی فقیه ایران از یک جنس است. همه این تبه کاران در سیمای اعتراضات اخیر خشم و نفرت و انزجار علیه خودشان و امید و اعتراض برای زیر و رو کردن این وضعیت دهشتناک را می‌بینند.
جامعه را از هم گسیخته‌اند اما امید برای تغییر را نتوانسته‌اند! این وجه شورانگیز اعتراضات اخیر در عراق است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com