۱- خبر بسیار کوتاه و فقط در پایگاه های خبری تخصصی منتشر شده است با عنوان: “دستورالعمل تحسین برانگیز شهرداری تهران برای حذف واژه سگهای ولگرد“. البته در واقعیت هم خبر مهمی نیست از جنبۀ سوء استفادۀ سیاسی مخالفان و موافقان شهردار تهران. و چه بسا شخص قالیباف هم کمترین دخل و تصرفی در تولید و ابلاغ این بخشنامه نداشته باشد. اما از آنجائیکه صادق زیبا کلام در یک هیجان کاذب و کج فهمی سیاسی آن نامۀ سراسر کذب و توهین و اتهام را به قالیباف نوشته است؛ راجع به بنر ضد خون های آلودۀ فرانسوی، و ایشان را متهم به بهره برداری سیاسی از موضوعی نه چندان مهم (مردن هموفیلی های بی ارزش ایرانی در حالیکه آدم حسابی های چشم آبی فرانسوی و آلمانی هم مرده اند!) خون های آلودۀ زمان نخست وزیری لوران فابیوس شازده کرده است؛ و تازه بعداً معلوم شده که کل خبر روزنامۀ شرق یک دروغ محض و یک ترول مطبوعاتی بوده است؛ و زیبا کلام هم تا کنون نامۀ عذرخواهی به قالیباف ننوشته است تا ضمن پس گرفتن اتهامات دروغ از او طلب بخشش بکند؛ تصمیم گرفتم نظر جناب زیبا کلام را به سوء استفادۀ واقعی و مدرن و بدون هزینۀ قالیباف از موضوع سگهای ولگرد به اطلاع و آگاهی ایشان برسانم تا در اولین فرصت بتواند از این فرصت طلبی فاجعه بار قالیباف جلوگیری کند. توضیح می دهم که چرا و چگونه قالیباف از موضوع سگهای ولگرد استفادۀ تبلیغاتی کرده است:

الف- ایشان همکاران و معاونینی را برگزیده است که می توانند خوش فکر باشند و به ذائقۀ جامعه آشنا بوده و خواسته های آنان را رصد کنند.

ب- این همکاران با عرضه و با تفکر مدرن قالیباف تشخیص داده اند که موضوع حیوانات و صیانت از حقوق آن ها اولاً یک پدیدۀ مهم و مورد توجه جهانی است و در ایران هم انسان های زیادی چنین حساسیت های انسانی را تعقیب می کنند و انجمن ها و ان جی او های متنوعی برای اینکار خیر تأسیس کرده و می کنند. و حتی در ماه های گذشته حساسیت های زیادی هم در جامعه ایجاد شده بخاطر کشتار سگها و شکار غیر مجاز و … از این قبیل.

پ- لذا همکاران با عرضۀ قالیباف اندیشیده اند که اگر اقدامی کوچک – در حد تغییر نام سگهای ولگرد به سگهای بدون صاحب (موضوع اصلی بخشنامه) – نیز در این حوزه انجام بدهند چون گروه های هدف (سازمان های مردم نهاد حفاظت از حقوق حیوانات) مشخص و سازمان یافته و دارای مقبولیت و پایگاه اجتماعی هستند بهترین نوع تبلیغ را راه خواهند انداخت بنفع شهرداری و شهردار و قالیباف و این تبلیغ اثر ماندگاری خواهد داشت در حافظۀ جامعه تا روز هدف (بقول زیبا کلام ریاست جمهوری).

ت- نکتۀ بسیار سخیف و روباه صفتانۀ این تیزهوشی هم در این است که بغیر از چند قطره جوهر و یک قلم چند تک تومانی بیک برای صدور بخشنامه هزینه ای به بیت المال مورد حفاظت زیبا کلام تحمیل نخواهد کرد و او را خلع سلاح خواهد نمود. یا…هو

بعد از تحریر: بخشنامۀ خیلی مهمی است در جمهوری اسلامی. دستشان درد نکند. اما بنظرم فقط یک کار اداری بدون کمترین تئوری توطئۀ مثبت و منفی قابل چسباندن به آن. و محتمل شخص قالیباف هم فقط صدور آن را تأیید کرده باشد و کمترین نقشی در تهیۀ آن نداشته است. فقط از این جهت مجبور از نوشتن شدم که زیبا کلام را اولاً به دقت در وظیفۀ روشنفکریش فرا بخوانم. ثانیاً از او بخواهم که هرچه سریعتر نسبت به نامۀ بی بنیاد و توهین آمیزش از قالیباف عذرخواهی کند. ثالثاً حتماً منبع و منشاء “چرا دچار اشتباه شده” – محتمل به روزنامۀ شرق اعتماد کرده – در اعتراض به قالیباف را مشخص و از همکاری با آن منشاء خبر دروغ پرداز و سیاسی کار برائت بجوید. بخاطر این امر مهم که:

منتقدان و مخالفان نباید مثل دست اندرکاران قدرت بی مهار و یلخی و بی مسئولیت رفتار کنند. چون هر نوع اشتباه روشنفکران سلب اعتماد جامعه از مراجع خود را در پی خواهد داشت. و مگر ما چند زیبا کلام داریم که صادق باشد تا همین یکی را هم بی اعتبار ببینیم. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com