Jafar-AzimZadeh-Shapoor-Ehsani

تقاطع: غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخن‌گو و معاون اول قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در جریان نشست خبری روز دوشنبه (۴ خرداد-۲۵ می) خود، در واکنش به سوالی درباره بازداشت دو فعال کارگری به نام‌های جعفر عظیم‌زاده و شاپور احسانی‌راد در شهرستان ساوه گفت «اگر دو نفر از هزاران کارگر در گوشه‌ای از کشور بازداشت شوند دلیلی بر افزایش بازداشت‌ها نیست».

به گزارش خبرگزاری “ایلنا”، آقای اژه‌ای اضافه کرد: «اگر کسی مرتکب جرمی شود و ضرورت بازداشت او وجود داشته باشد ما صرف نظر از این‌که قاضی، کارگر، روحانی یا از هر طبقه‌ای باشد با او برخورد می‌کنیم.»

شاپور احسانی‌راد عضو هیات مدیره “اتحادیه آزاد کارگران ایران” و نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه، شامگاه ۲۶ اردیبشهت ماه به اتهام “تحریک” کارگران اعتصابی کارخانه “لوله و نورد صفا” توسط اطلاعات نیروی انتظامی ساوه بازداشت شد.

به نوشته‌ی وب‌سایت “اتحادیه آزاد کارگران”، وی دو روز بعد از بازداشت، از محل اطلاعات نیروی انتظامی ساوه به دادگستری و پس از بازپرسی، به زندان مرکزی این شهرستان منتقل شد.

جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره “اتحادیه آزاد کارگران ایران” نیز روز یکشنبه (۳ خردادماه) در حالی که همراه با خانواده آقای احسانی‌راد به دادگاه ساوه مراجعه کرده بود، پس از اعتراض به عدم پذیرش کفالت وی برای آزادی هم‌کار زندانی‌اش از سوی مسوولان دادگاه، بازداشت شد.

او روز دوشنبه (۴خرداد) پس از تفهیم اتهام “تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار اخبار مربوط به کارگران لوله و نورد صفا” با دستور بازپرس شعبه یک دادسرای ساوه، به زندان مرکزی این شهرستان منتقل شد.

کارگران کارخانه “نورد لوله صفا” در ساوه از روز ۲۹ فروردین در اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه دستمزد و واریز نشدن ۱۷ ماه بیمه‌ی خود، دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب، صبح روز سه‌شنبه ۵ خرداد، با وعده‌ی کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق معوقه چهار ماه و پرداخت بیمه پنج ماه و پیگیری برای واریز مابقی حق بیمه، پایان یافت.

در این میان، بازداشت آقای عظیم‌زاده در حالی صورت گرفته که وی اسفندماه سال گذشته از سوی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به سه اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور”، “اخلال در نظم عمومی”، و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” مجموعا به تحمل شش سال حبس محکوم شد.

به موجب این حکم که در حال حاضر در مرحله‌ی تجدیدنظر قرار دارد، وی همچنین به مدت ۲ سال از «عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات» محروم شده است.

هر دوی این فعالان کارگری از جمله هماهنگ‌کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران برای افزایش حداقل دستمزد به شمار می‌روند. آن‌ها همچنین به نمایندگی از هزار نفر از کارگران، شکایتی را از سعید مرتضوی به دادگاه ارائه کردند و خواستار رسیدگی به تخلفات وی در زمان ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی شدند.

در خبری دیگر در ارتباط با کارگران در ایران، ابراهیم مددی و داوود رضوی، دو عضو “سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه” بعد از ۲۲ روز بازداشت، شام‌گاه ۳۰ اردیبهشت با قرار کفالت صد میلیونی از زندان اوین آزاد شدند.

این دو فعال کارگری در نخستین دقایق روز ۹ اردیبهشت در آستانه‌ی اول ماه می، ‌روز جهانی کارگر، ‌با هجوم شبانه‌ی ماموران وزارت اطلاعات به منازل‌شان بازداشت شده بودند.

آقای مددی، نایب‌رییس هیات مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد طی سال‌های اخیر بار‌ها به خاطر فعالیت‌های سندیکایی‌اش بازداشت شده است. او آخرین بار در فروردین‌ماه ۱۳۹۱، بعد از تحمل سه‌ونیم سال حبس از زندان اوین تهران آزاد شد.

داوود رضوی نیز که در بیش از ده سال گذشته، چند بار بازداشت و دادگاهی شده، آخرین بار هنگامی که در خردادماه ۱۳۹۳ قصد داشت شرکت به دعوت پنج سندیکای کارگری فرانسه در نشستی در پاریس حضور یابد، از خروجش از کشور جلوگیری شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com