روز ۲۵ نوامبر هر سال یاد آور زنان قربانی خشونت از هر نژاد و رنگ و ملیت در سراسر جهان است. قربانیان خشونت های خانگی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  و زنانی که در در گیری ها، جنگ های منطقه ای و انقلاب ها ، درگیری های قومی و قبیله ای و سنتی جسم و جانشان تاراج می شود . از سنگسار کردن و به قتل رساندن زنان به بهانه” دفاع از ناموس” گرفته تا خرید و فروش دختران و زنان جوان و تبدیل انان به برده های جنسی برای کسب قدرت اقتصادی و حفظ ارزش ها و نظام های مرد سالار .توسط سودگران  تجارت سکس .

در این میان اما  روز ۲۵ نوامبر امسال برای زنان منطقه خاورمیانه و کشورهای پیرامونی  شاید اهمیتی متفاوت از  سالهای پیشین داشته باشد. امواج انقلاب ها ،خیزش ها و شورش ها در کشورهای دیکتاتوی ویا توتالیتر  همچون  تونس ، مصر، یمن و لیبی که  منجر به سرنگونی و تغییر رژیم  این کشور ها  شد. تا به امروز به تغییرات مثبتی در جهت منافع  و شرایط زنان نیانجامیده است . خشونت بر زنان نه تنها  هم چنان  پا برجا است بلکه  در قانون اساسی جدید مصر وضعیت زنان از آن چه که بوده است بدتر پیش بینی شده است.

در سوریه جنگ داخلی و کشتار مردم بی دفاع در روستاها و شهرها منجر  به بی خانمان شدن هزاران زن شده است که در اردوگاهها با فرزندان خود بسرمیبرند. بسیاری از کودکان دختر در هنگامه عبور از مرزها و اردوگاههای موقت مورد تجاوز قرار گرفته اند.

ملاله دختر نوجوان پاکستانی  به جرم طرفداری از آموزش زنان و دختران توسط طالبان به گلوله بسته میشود. مدارس دخترانه در مناطق شمال این  کشور توسط  طالبان با دینامیت منفجر میشوند. در افغانستان زنان همچنان در ترس و اضطراب  از حضور مجدد طالبان  از امنیت اجتماعی برخوردار نیستند .

در ایران، قوانین تبعیض آمیز علیه زنان با شتاب بیشتری به تصویب میرسند و به مورد اجرا گذارده میشوند. فعالان حقوق  زن ، دانشجویان ، روزنامه نگاران ، وکلا و مدافعان حقوق بشر روانه زندان میشوند و با وارد آوردن اتهامات واهی برای ان ها احکام دراز مدت نوشته می شود . در زندان مورد خشونت وآزار و اذیت جسمی و جنسی و روانی قرار میگیرند.

 ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران-ایکاوی بر این باور  است که کاهش خشونت علیه زنان امریست که باید با اگاهی خود زنان از شرایط و حقوق خود و جلب همکاری مردان و تغییرات بنیادین در امر آموزش و پرورش نسلهای جوان و آگاهی رسانی همگانی و وادارکردن حکومت ها به تائید برابری زنان و مردان وحذف  قوانین تیعیض آمیز و خشونت آمیز وتدوین قوانین مبتنی بر اصول انسانی و اعلامیه جهانی حقوق بشر  ممکن است .

ایکاوی بر این باور  است که از میان بردن خشونت علیه زنان منجر به کاهش خشونت در جامعه در همه اشکال خواهد شد . جامعه ای که در آن اعدام انسانها امری روزمره است و کرامت انسانی از میان رفته است نمی تواند در صلح و دوستی و برابری انسانها ادامه حیات دهد. حقوق برابر همه انسانها و فراهم آوردن شرایط برای دسترسی به آن حقوق پیش شرط دسترسی به جامعه ای صلح آمیز و عاری از خشونت است.

 باشد که تلاشهای ملاله و هزاران زن در سراسر جهان به ویژه زنان منطفه این آرمان همیشگی بشریت، که صلح و دوستی و جامعه ای فاغ از خشونت است جامه عمل پوشانده شود .

ایکاوی – ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران

نوامبر ۲۰۱۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com